14.3.2019 09:50 | Reportáže a publicistika

Startitup kradne články. Priznal to a vraj vie, kde je problém

Tento rok dosiahla skupina Startitup návštevnosť okolo 650-tisíc reálnych používateľov mesačne.

Proti praktikám vydavateľstva sa ohradili viaceré médiá vrátane veľkej televízie. Združenie prevádzkovateľov chystá opatrenia.

Weby vydavateľstva Startitup Group, Startitup a jeho podportál Fontech, kradnú informácie z iných médií a čitateľov o tom často oboznámia nedostatočnou formou alebo vôbec. Môžu tak nadobudnúť dojem, že ide o vlastné zistenia daného webu, upozornil včera Denník N.

Na praktiky prevádzkovateľa sa sťažujú viaceré slovenské médiá vrátane televízií Markíza a TA3, magazínu Forbes a serveru DobréNoviny.sk. Web si neeticky berie aj obsah americkej edície Forbesu a amerického magazínu Business Insider z portfólia nemeckého Axel Springer. „Neberú si len spravodajské informácie, kopírujú aj komentáre či iné populárne texty,“ píše denník o dlhodobých praktikách Startitupu a Fontechu.

Startitup patrí do druhej najnavštevovanejšej 15-tky slovenských serverov. Pod doménou sú aj stránky Fontech, Sketcher a Odzadu. Tento rok si obsah na doméne mesačne otvorilo okolo 650-tisíc unikátnych používateľov – na základe oficiálneho auditu AIMmonitor.

Je to viac, ako dosiahol napríklad web RTVS s dvojmesačným priemerom 586-tisíc RU. O niečo viac mal naopak pracovný portál Profesia.sk evidoval 775-tisíc používateľov.

Majú dodržiavať kódex

Aj v prípade, že weby vydavateľstva zdroj v článku uviedli, často boli umiestnené až pod článkom. Napríklad pri podportáli Fontech sú vo forme nevýrazného sivého prvku na sivom podklade, nachádzajúceho sa pod reklamnými bannermi či odkazmi na ďalšie články. Čitateľ sa tak v mnohých prípadoch o skutočnom zdroji správy nemusel vôbec dozvedieť.

Portál Startitup. fotogaléria / 3
Portál Startitup. Zdroj: Redakcia

Na Slovensku vznikol v roku 2015 etický kódex pre weby. Okrem využívania cudzieho obsahu upravuje uvádzanie zdroja, hypertextových odkazov, citácií, zvukovo-obrazových záznamov, obsahu RSS kanálov, agregátorov či obsahu tlačových agentúr. Zastrešuje ho združenie IAB Slovakia, ktoré spája lokálnych hráčov na digitálnom trhu – nielen z mediálneho prostredia.

K jeho dodržiavaniu sa automaticky zaviazali tituly zapojené do združenia IAB Slovakia, teda aj Startitup. Odkazovať na články teda má podstatne výraznejšie a jednoznačnejšie. Dobrým mravom je, keď sa uvádzajú v úvode textu či priebežne v texte, ak zistenia pochádzajú z iného média.

Editor bol luxus, nechce ho nik robiť

Spolumajiteľ Startitup Group Lukáš Gašparík nedostatky s odkazovaním na pôvodné zdroje – dokonca „relatívne pravidelné“ – pre Denník N priznal a sľubuje riešenie problému. Kameňom úrazu podľa neho od začiatku bolo, že server nemal ani jediného editora. V praxi je jeho úlohou ladiť články pred ich publikáciou, viesť autorov k ich skvalitneniu, radiť im s obsahom či odhaľovať prípadné chyby, no typicky nepôsobí ako neustála kontrola pred plagiátorstvom.

Gašparík pre Denník N vysvetlil situáciu jednoducho – editora považovali za „luxus“. Avšak momentálne už údajne jedného hľadajú. Pripustil ale náročnosť tejto úlohy, lebo „skúsených novinárov reputácia Startitupu odrádza“, uvádza denník.

Kritika sa mu ale nepozdáva. Pre Denník N to zdôvodnil tým, že rovnaké prešľapy vraj robia „takmer všetky médiá“ a rovnako nekorektne preberali obsah aj od webov Startitup Group. Vydavateľstvo to však podľa svojich slov neriešilo.

Keď sme priniesli článok o zmenách v technickom fungovaní systému eZdravie, podportál Startitupu ich prebral a použil aj rovnaké obrázky zo štátnych materiálov. fotogaléria / 3
Podportál Startitupu prebral od Živé.sk aj informácie o zmenách v technickom fungovaní systému eZdravie. Zdroj do textu dopĺňal dodatočne, po našom upozornení. Zdroj: Redakcia

V stanovisku, ktoré Startitup zverejnil po článku v Denníku N, sa bráni i poskytovaním príležitostí prevažne mladým redaktorom. Argumentuje aj ich „dlhodobým vzdelávaním“ a vraj každý deň pracujú na skvalitňovaní tímu. Spomína tiež plán vytvorenia vlastných etických pravidiel.

„Ostro sa však ohradzujeme voči hypotetickým tvrdeniam v článku o údajnom zaužívanom, či systematickom postupe nesprávnych citácií v našej redakcii,“ dodala firma.

Porušenia napriek záväzku

Problémy s kradnutím obsahu sa dotkli aj Živé.sk. Už začiatkom roka 2018 sa musel podweb Startitupu Fontech za to verejne ospravedlniť – po dvadsiatke zle zdrojovaných alebo nezdrojovaných textov.

„Po vzájomnej komunikácii a upozornení zo strany Živé.sk redakcia pristúpila k spätnej oprave zdrojovania a citovania v predmetných článkoch,“ napísala stránka. „Zároveň redakcia pristupuje k opatreniam, ktoré zabezpečia rešpektovanie autorských práv a iných práv duševného vlastníctva v súlade s kódexom a odporúčaniami IAB,“ dodal web. IAB Slovakia je slovenské záujmové združenie, venujúce sa aj štandardom v oblasti etických pravidiel v digitálnom odvetví.

Pre Denník N teraz Gašparík uviedol, že sa vtedy šéfredaktor predmetného webu zaviazal k editovaniu každého jedného technologického článku. „Odvtedy je to viac ako rok a žiadny zásadný problém nenastal,“ tvrdí spoluzakladateľ.

Živé.sk však približne za posledný štvrťrok identifikovalo štyri ďalšie porušenia novinárskej etiky, týkajúce sa priamo svojich článkov, a tri z nich aj hlásilo prevádzkovateľovi. Naposledy sa web našej redakcii ospravedlnil v článku v decembri 2018.

Pravidlá sú, majú prísť sankcie

Nad rešpektovaním spomínaných pravidiel etického kódexu drží kontrolnú ruku etická komisia IAB Slovakia. Nemá však právomoc vydavateľov postihovať. V jej možnostiach je vylúčiť médium z IAB Slovakia, čím stránky vypadnú z auditu AIMmonitor. Čísla z neho majú význam pri predaji reklamy.

Nedávno komisia zmenila zloženie a v novej zostave zasadne v apríli. Venovať sa má úprave kódexu a sprísneniu sankcií, zistil Denník N.

Pripomeňme, že práve v čase vytvorenia kódexu z neho vystúpil Refresher.sk, ktorý bol minimálne rozporuplný, keďže takisto ako Startitup často využíval obsah iných médií a podľa informácií Živé.sk bol tŕňom v oku poškodzovaných titulov práve kvôli neuvádzaniu, odkiaľ informácie čerpal.

Oficiálne dôvody opustenia lokálneho merania návštevnosti mali byť podľa Refreshera iné. „Dáta boli pre nás nadbytočné,“ zdôvodňoval pred štyrmi rokmi šéf Gábor Boros pre Živé.sk. Kontrolovanie zdrojovania mali robiť „priebežne, náhodne, manuálne“. V súčasnosti Refresher v meraniach opäť figuruje.

Poznámka: Živé.sk vydáva Ringier Axel Springer SK. Majoritným akcionárom je Ringier Axel Springer Media AG, ktorej polovičný spoluvlastník Axel Springer SE ovláda Insider Inc. – vydavateľa amerického biznisového titulu Business Insider.

Diskusia 4 Príspevkov