12.3.2019 13:06 | Štát a IT

Doplnené Červená pre mobily na školách? Opozícia navrhla ich zákaz

ilustračná snímka

Argumentujú marením vzdelávacieho procesu a obavami o závislosť.

Opoziční poslanci z hnutia OĽaNO 8. marca navrhli úpravu takzvaného školského zákona. Jej cieľom je zákaz smartfónov, tabletov či smarthodiniek počas výchovy a vzdelávania na materských až stredných školách, upozornila agentúra SITA.

Poslanci národnej rady sa majú návrhom zaoberať na blížiacej sa 43. schôdzi parlamentu. Pokiaľ by návrh úspešne prešiel schvaľovacím procesom, zmena by platila od 1. septembra 2020, teda od školského roka 2020/2021.

Novelu zákona by v prípade jej schválenia mali zapracovať do interných poriadkov jednotlivé školy a školské zariadenia. V odôvodnených prípadoch môžu implementovať aj výnimky. Návrh špecificky myslí na prípady ohrozenia zdravia či života človeka, ako aj na situácie, kedy je elektronické zariadenie učebnou pomôckou. Zákaz pre ne vtedy neplatí.

Pokiaľ žiak zákaz poruší, učiteľ by mal zo zákona právo zabaviť mu dané elektronické zariadenie, avšak nanajvýš do konca vyučovania.

Aký je medzi slovenskými IT školami rozdiel? Požiadali sme ich o vyjadrenie.
Čítajte aj IT školy: Čím chcú prilákať, majú povinné prednášky a ako motivujú najlepších?

Doplnené o 15.20: Používanie konkrétne mobilných telefónov, avšak len na základných školách, už dnes upravuje vyhláška ministerstva školstva z roku 2008, upozornili pred časom Aktuality.sk. Uvádza, že počas vyučovania žiak nesmie používať mobilný telefón, s výnimkou odôvodnených prípadov so súhlasom vyučujúceho, triedneho učiteľa alebo riaditeľa, alebo jeho povereného zástupcu.

Aj dobrého príliš škodí

Poslanci OĽaNO návrh odôvodnili tvrdením, že mobilné telefóny „ovládli životy mnohých ľudí“. Najrizikovejšou skupinou majú byť práve deti a žiaci, v mnohých prípadoch s nutkavou potrebou kontrolovania obsahu v mobile, čo vraj môže viesť k závislosti.

„Čo je však obzvlášť alarmujúce, elektronické zariadenia k sebe pripútavajú čoraz mladších ľudí a deti, ktoré si už bez nich život pomaly nevedia ani len predstaviť. To vedie k čoraz väčšej izolácii jednotlivca od spoločnosti a v prípade používania elektronických prostriedkov deťmi a žiakmi počas vyučovania v školách (pokiaľ nejde o učebné pomôcky) aj k mareniu výchovného a vzdelávacieho procesu dieťaťa alebo žiaka,“ uviedli poslanci v dôvodovej správe s tým, že následkom môžu byť negatívne dopady na osobnostný vývoj dieťaťa či žiaka.

Diskusia 70 Príspevkov