11.3.2019 08:05 | Reportáže a publicistika

Samoobslužné pokladne ponúknu ďalšie obchody

Obchody na trhu plánujú pridať ďalšie samoobslužné pokladne.

Takýto spôsob platby za nakúp naberá na popularite. Skúšať ho idú ďalšie obchodné siete.

Aktuálne už samoobslužné pokladne ponúkajú viaceré obchody na Slovensku. Môžu vám ušetriť čas najmä pri menších nákupoch, kedy nemusíte čakať v rade pri pokladni.

Sietí, ktoré už toto riešenie ponúkajú klientom, sme sa pýtali, či plánujú ich rozšírenie. Naopak, niektoré ďalšie spoločnosti si samoobslužné pokladne ešte len otestujú – následne zvážia, či ich rozšíria do ďalších pobočiek.

Billa: Plánujeme test týchto pokladní

Samoobslužné pokladne zatiaľ nemá Billa, ktorá si ale takýto systém plánuje otestovať v najbližších mesiacoch. Vníma ich skôr ako doplnkovú službu.

„V druhom štvrťroku tohto roka plánujeme zavedenie testovania samoobslužných pokladní na vybraných predajniach. Budeme ich testovať v štyroch predajniach, ktoré sú umiestnené v obchodných centrách v Bratislave a v Nitre,“ povedala hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová.

Sieť predpokladá, že novým riešením zvýši komfort klientov a očakáva, že samoobslužné pokladne budú využívané najmä zákazníkmi s menšími nákupmi. Po vyhodnotení testovania sa chce Billa následne rozhodnúť, ako bude takéto pokladne ďalšej rozširovať.

Neočakáva však, že by v tejto súvislosti prepúšťala zamestnancov. „Počet zamestnancov na pozícii pokladník tento spôsob platenia neovplyvní, pôjde iba o doplnkovú službu na vybraných predajniach,“ zdôrazňuje Kirchnerová.

Billa nad systémom Scan&Shop neuvažuje. Ide o nakupovanie so zapožičaným skenerom alebo cez aplikáciu v mobile. Následne sa tovar nevykladá na pokladni ale iba zaň klient zaplatí.

Terno: Spustíme pilot, vyskúšame si ich

Aktuálne samoobslužné pokladne neponúka ani sieť potravín Terno. Tvrdí však, že sleduje trendy v nakupovaní.

„Zavedenie samoobslužných pokladní v našich predajniach zvažujeme. V tomto roku spustíme test v pilotnej predajni a v závislosti od výsledkov zavedieme postupne samoobslužné pokladne do jednotlivých prevádzok,“ povedal marketingový manažér Terna Marek Koštrna.

Spoločnosť zatiaľ nevedela uviesť, v ktorej pobočke si takéto pokladne otestuje a po akom dlhom čase sa rozhodne, či ich masívnejšie nasadí do prevádzok.

COOP Jednota: Prídu do ďalších prevádzok

V 17 prevádzkach COOP Jednoty už poskytuje spoločnosť samoobslužné pokladne. Spresňuje, že percento nákupov realizovaných cez tieto pokladne sa líši – približne ale má ísť až o štvrtinu tržieb. Sieť plánuje ich rozšírenie počas tohto roka.

„Áno, plánujeme inštalácie ďalších samoobslužných pokladní, hlavne v predajniach formátu Tempo Supermarket a Supermarket. Vzhľadom na rôznorodosť formátov maloobchodnej siete COOP Jednota neplánujeme zavádzať samoobslužné pokladne do všetkých predajní,“ uviedol vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Branislav Lellák.

Reťazec chce počas tohto roka priniesť pokladne do ďalších prevádzok. fotogaléria / 4
Reťazec chce počas tohto roka priniesť pokladne do ďalších prevádzok. Zdroj: COOP Jednota

Zástupca spoločnosti uvádza, že takéto riešenie ušetrí najmä čas, rovnako zdôrazňuje, že ich nezavádza kvôli šetreniu nákladov. Zároveň dodáva, že neplatí, že cez tieto pokladne sú realizované iba malé nákupy.

„Podľa skúseností nezávisí použitie samoobslužných pokladní od počtu položiek, ale skôr od technických zručností zákazníka. Sú zákazníci, ktorí aj veľký nákup platia cez samoobslužnú pokladňu,“ hovorí Lellák. COOP Jednota ale neplánuje zvýhodňovať nejakou formou klientov, ktorí budú platiť práve takto.

Aktivujte si denný sumár noviniek do e-mailu!

Spoločnosť ponúka aj systém Scan&Shop, poskytuje ho pod názvom „COOP Nákup“. Zákazník využíva mobilnú aplikáciu, kde skenuje tovar a následne pokladníčka zosníma QR kód, ktorý vygeneruje aplikácia po stlačení tlačidla „zaplatiť“. Dostupná je platba kartou alebo v hotovosti. Možnosť je dostupná na 106 predajniach.

Kaufland: Postupne do všetkých predajní

V roku 2016 začal nasadzovať samoobslužné pokladne vo svojich prevádzkach Kaufland. Aktuálne ich ponúka približne 40 percent jeho prevádzok. Spoločnosť má v pláne ich rozširovanie.

„Postupne ich plánujeme zaviesť do všetkých našich predajní na Slovensku,“ spresnila hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová. Nespresnila však, v akom časovom horizonte by sa to malo stať.

Firma dodáva, že vďaka týmto pokladniam zákazníci zrealizujú nákup rýchlejšie, a to väčšinou s pár produktmi, pričom nemusia čakať v rade.

Lidl: Pripravujeme svoj systém

Maloobchodná sieť Lidl aktuálne nemá pre zákazníkov žiadne ďalšie riešenia platby za nákup okrem bežných pokladníc. Tvrdí, že pripravuje vlastné riešenie – neposkytuje však žiadne ďalšie detaily. Rovnaké stanovisko ale poskytoval reťazec aj v roku 2017.

„Naša spoločnosť vyvíja vlastný systém, ktorý zákazníkom umožní rýchlejší a pohodlnejší nákup. O všetkých našich novinkách a inováciách informujeme v pravý čas,“ povedal hovorca Lidl Tomáš Bezák.

Sieť ešte u nás samoobslužné pokladne nemá. fotogaléria / 4
Sieť ešte u nás samoobslužné pokladne nemá. Zdroj: Aktuality.sk

V niektorých krajinách, kde sieť pôsobí, samoobslužné pokladne ponúka. Ide napríklad o Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska.

Metro: Plánujeme ich rozšírenie

Vo svojich šiestich veľkoformátových prevádzkach má samoobslužné pokladne aj Metro. Spolu ide o 12 pokladní. Sieť ich chce rozšíriť.

„Chceli by sme do každého obchodu pridať ešte dve samoobslužné pokladne, momentálne však nevieme definovať časový rámec,“ povedala riaditeľka komunikácie Metro Romana Nýdrle. Aktuálne spoločnosť čaká na schválenie investičného plánu.

Teraz má byť realizovaných takouto formou takmer 5 percent z obratu obchodov – preto Metro vníma tieto pokladne skôr ako službu zákazníkovi. Výhodou je vraj najmä rýchlejšie vybavenie menších nákupov.

Metro počíta s tým, že u nás ponúkne aj systém Scan&Shop. Aktuálne už takýto systém testujú viaceré predajne v ČR. „Následne sa počíta aj so zavedením na Slovensku – po prispôsobení sa legislatívnym požiadavkám. Veríme, že prvý obchod na Slovensku s týmto systémom by mohol byť v budúcom kalendárnom roku,“ spresnila Nýdrle.

Tesco: 550 pokladní, 40 percent nákupov

Britský reťazec patrí pri samoobslužných pokladniciach k lídrom na trhu. Na slovenskom trhu ich poskytuje už deväť rokov. Žiadne plány, čo sa týka ich rozšírenia ale nespresnil.

„Prvé samoobslužné pokladnice sme v Tescu otvorili v roku 2010 a momentálne ich už máme k dispozícii viac ako 550, a to vo všetkých hypermarketoch, vybraných supermarketoch a expres obchodoch,“ povedala pre Živé.sk zástupkyňa Tesca Eva Čekovská.

Tesco má dostupnú aj zaujímavú možnosť Scan&Shop. fotogaléria / 4
Tesco má dostupnú aj zaujímavú možnosť Scan&Shop. Zdroj: Tesco

V ich obchodoch prebieha podľa Čekovskej už takmer 40 percent nákupov touto formou. Firma ale odmieta, že zavádzaním nových riešení obmedzuje počet pracovníkov v obchodoch.

„Zavádzanie samoobslužných pokladníc či ďalších inovácií v našej sieti obchodov nemá vplyv na počet kolegov v prevádzkach. Tí sa môžu ešte viac sústrediť na to, aby dokázali prinášať zákazníkom čo najlepšie služby,“ tvrdí zástupkyňa Tesca.

Sieť má vo vybraných hypermarketoch aj službu Scan&Shop cez skener, ktorý zákazníkovi zapožičia, alebo jeho vlastný mobil a aplikáciu. Zákazník si pri nej naskenuje položky a ukladá do košíka, následne už nákup pri pokladni nevykladá – iba ho zaplatí hotovosťou či kartou. Tesco má ale mechanizmy, aby sa chránil voči tomu, aby zákazník časť nákupu nezaplatil – napríklad kontrolou u vybraných klientov po platbe.

Plány s rozširovaním samoobslužných pokladníc alebo riešenia Scan&Shop Tesco nespresnilo.

Diskusia 131 Príspevkov