11.3.2019 14:00 | Veda

Cvičíte večer veľa? Spánku to neublíži a vyhnete sa rabovaniu chladničky

Večerné intenzívne cvičenie podľa nového výskumu nenarušuje spánok.

Výskumníci navyše zaznamenali vo večerných hodinách vyšší výkon.

Nájsť si v zhone pracovného života čas na pravidelné cvičenie necháva mnohým ľuďom dve možnosti. Zacvičiť si večer alebo skoro ráno.

V posledných rokoch sa však začali šíriť varovania pred večerným variantom, ktorý údajne nepriaznivo vplýva na spánok. Nový výskum austrálskych vedcov naznačuje, že toto tvrdenie nie je opodstatnené.

Podľa nových zistení večerné intenzívne cvičenie nielenže nemá negatívny vplyv na spánok, ale dokonca môže tlmiť pocit hladu.

Výskumnú prácu zverejnil vedecký časopis Experimental Physiology.

Škodlivé rady?

Mnohé odborné asociácie považujú pravidelné cvičenie za účinnú metódu zvýšenia kvality spánku. No niektoré z tých istých asociácií, napríklad Americká akadémia medicíny spánku, vystríhajú pred intenzívnym alebo namáhavým cvičením vo večerných hodinách.

Ľudom odporúčajú, aby sa počas posledných štyroch hodín pred spaním takýmto aktivitám celkom vyhli, inak hrozí, že fyzické nabudenie organizmu naruší ich spánok.

Takéto tvrdenia môžu ľudí, ktorým nevyhovuje ranné vstávanie, úplne odradiť od pravidelného cvičenia, čo sa skôr či neskôr nepriaznivo odrazí na ich zdraví.

Pospať si v hojdacej sieti? Podľa vedcov je to rozhodne dobrý nápad.
Čítajte aj Lepšia pamäť a kvalitnejší spánok. Vedci odhalili, že na to stačí maličkosť

Zastarané varovania

„Tieto varovania sú založené na výskumoch s obmedzenou výpovednou hodnotou,“ upozorňuje výskumný tím vedený Penelope Larsenovou z Univerzity Charlesa Sturta v Austrálii.

„Tieto rozšírené varovania navyše vychádzajú zo starých výskumov, nie z odporúčaní, ktoré sú založené na najnovších výskumoch,“ dodávajú výskumníci v novej štúdii.

Austrálski vedci sa rozhodli varovania niektorých odborných organizácií overiť porovnaním samostatných výskumov, z ktorých sa každý zameriaval na cvičenie v inom čase dňa.

Cvičili ráno, popoludní aj večer

Štúdie sa zúčastnilo jedenásť nešportujúcich mužov v strednom veku, ktorých polhodinové cvičenie pozostávalo zo šiestich minútových šprintov na stacionárnom bicykli, ktoré oddeľoval štvorminútový oddych.

Dobrovoľníci najprv tri dni  cvičili medzi šiestou a siedmou hodinou ráno, neskôr medzi druhou a štvrtou hodinou poobede a napokon medzi siedmou a deviatou hodinou večer.

Výskumníci účastníkom pred cvičením aj po cvičení odoberali krv, aby zistili hladinu hormónov asociovaných s apetítom. Zároveň monitorovali dĺžku a kvalitu ich spánku.

Modré svetlo z rôznych zariadení spánku veru nepomáha.
Čítajte aj Modré svetlo: Zveličený strašiak alebo skutočná pohroma?

Spánok bez ujmy

V zozbieraných dátach neukázala žiadna súvislosť cvičenia so zníženou kvalitou a skráteným trvaním spánku. Analýza dát ukázala celkom inú súvislosť: večerné cvičenie sprevádzal pokles hladiny hormónov stimulujúcich apetít.

„Zistili sme, že vysoko intenzívne intervalové cvičenie možno vykonávať večer bez akéhokoľvek negatívneho vplyvu na spánok,“ konštatujú vedci v štúdii. „Dokonca môže priaznivo ovplyvňovať hladinu hormónov regulujúcich apetít.“

Výskumníci ďalej zistili, že potlačenie apetítu sa neprejaví po prvom tréningu, ale až po viacerých. V poobedných a večerných šprintoch navyše spozorovali vyšší výkon zúčastnených.

Definitívu prinesú až väčšie výskumy

Podľa autorov štúdie zo zistení vyplýva, že večerné cvičenie môže byť užitočným riešením bez citeľných negatív.

Vedci ale upozorňujú, že použili pomerne malú vzorku účastníkov, takže zistenia nevyhnutne nemusia platiť pre iné demografické skupiny –ako spánok, tak reguláciu apetítu totiž ovplyvňuje aj pohlavie a vek jednotlivca.

Austrálski odborníci preto plánujú na výskum nadviazať ďalšími štúdiami, ktoré sa zamerajú na ženy alebo mladších či starších mužov. A taktiež na iné typy cvičenia.

Diskusia 6 Príspevkov