11.2.2019 11:18 | Správy

Aktualizované Taxify dáva vodičom telefónne čísla zákazníkov. Niektorí obťažovali ženy

Niektorí vodiči Taxify obťažujú mladé zákazníčky.
Niektorí vodiči Taxify obťažujú mladé zákazníčky. Zdroj: Taxify, Redakcia

Situáciou sa bude zaoberať Úrad na ochranu osobných údajov. Taxify upozorní vodičov, zvažuje zmenu.

Článok sme viackrát na vyznačených miestach doplnili o stanovisko úradov a prevádzkovateľa služby.

Estónsky startup Taxify, ktorý sprostredkúva prepravu cez rovnomennú mobilnú aplikáciu, svojim vodičom sprístupňuje telefónne čísla pasažierov. Na základe vlastnej skúsenosti to zistila novinárka denníka Sme Zuzana Kovačič Hanzelová. Jeden z vodičov, ktorý ju predtým v rámci služby viezol, ju totiž vďaka tomu dokázal kontaktovať.

Šofér novinárke potvrdil, že každý vodič Taxify vidí reálne číslo daného zákazníka. Zároveň prezradil, že viaceré, najmä mladé ženy sa mu sťažovali na obťažovanie zo strany vodičov, ktorí ich predtým viezli. Volajú im, prípadne im zasielajú SMS správy.

Potvrdzujú to aj zábery konverzácií, ktoré Kovačič Hanzelovej zaslali ženy na sociálnej sieti Instagram. Vodiči ich v nich pozývajú von a naznačujú záujem o nadviazanie bližšieho vzťahu. „Všetky mali rovnaký príbeh – slušne smalltalkovali so šoférom, ešte v ten deň im napísal,“ popísala spoločné rysy daných prípadov novinárka.

Kovačič Hanzelová v príspevku naznačila, že s podobnou skúsenosťou sa stretli desiatky žien. „Keďže to zisťujem len pár hodín a mám tieto príbehy, predpokladám, že rozsah tohto problému bude oveľa väčší,“ popísala možný rozsah problému.

Problému sa chopia úrady

Situáciu už zachytil aj Úrad na ochranu osobných údajov SR. Podľa jeho vyjadrenia pre Živé.sk je v poriadku, keď vodič disponuje telefónnym číslom pasažiera, nakoľko využitím aplikácie na privolanie odvozu dochádza k uzavretiu zmluvy o preprave na diaľku.

K spracovaniu čísla a jeho použitiu však môže dôjsť výhradne v rámci tohto právneho vzťahu. „Je možné, aby následne taxikár disponoval telefónnym číslom zákazníka, to ale smie použiť len na účely jeho kontaktovania v zmysle dohodnutej prepravy, akékoľvek iné použitie takto získaného údaja nie je možné,“ uviedol úrad v stanovisku pre redakciu.

Zároveň potvrdil, že hoci na Taxify doteraz nezaznamenal ani jednu sťažnosť, na základe dostupných informácií bude vec preverovať.

Ilustračná snímka
Čítajte aj Niekto sa vydáva za slovenskú novinárku, Facebooku to nevadí. Tak sme to...

Doplnené o 15.35: „Taxify považuje toto správanie za neakceptovateľné zneužitie súkromia a porušenie zmluvných podmienok,“ uviedla spoločnosť v oficiálnom stanovisku pre Živé.sk.

Odkedy firma pôsobí na Slovensku, zaznamenala v priemere jeden podobný prípad na 100-tisíc jázd. „Obrátili sme sa na všetkých príslušných vodičov a vysvetlili im, že takéto správanie nie je akceptovateľné, upozornili ich a v prípade potreby zablokovali, aby ďalej nemohli využívať platformu Taxify,“ popísala spoločnosť podniknuté kroky. Zároveň avizovala, že preventívne upozorní aj všetkých ostatných vodičov služby.

Telefónne čísla sú podľa jej tvrdení viditeľné ešte 24 hodín od ukončenia jazdy. Opatrenie má pomôcť napríklad v prípade zabudnutej batožiny v aute.

Doplnené o 16.25: „Momentálne preverujeme možnosti ako aktivovať maskovanie telefónnych čísel na Slovensku. Dôvodom prečo sme tak zatiaľ neučinili je to, že napríklad sluchovo postihnutí vodiči by pri maskovaní telefónnych čísel nemali možnosť sa s cestujúcim kontaktovať pomocou SMS a tým pádom by mali veľké problémy pri využívaní našej platformy,“ doplnila spoločnosť dodatočne k dôvodom, pre ktoré už predtým nepristúpila k maskovaniu telefónnych čísel.

Problémové podmienky

Taxify vo svojich podmienkach ochrany údajov zákazníkov priznáva, že v niektorých krajinách vodičom sprístupňuje čísla pasažierov. V ktorých ďalších krajinách okrem Slovenska to robí, však neuvádza.

Tieto podmienky zákazník ľahko nájde na hlavnej stránke webu služby, dostupné sú však len v anglickom jazyku. Úrad na ochranu osobných údajov sa domnieva, že v prípade ich chýbajúcej lokalizácie by tým mohlo dôjsť k porušeniu zásady transparentného informovania zákazníka.

Ako sme zistili, služba k danej časti podmienok ponúka aj slovenskú lokalizáciu, zákazník ju však musí „vypátrať“ a preklikať sa cez tri podstránky webu. Taxify približuje, že číslo je šoférovi viditeľné len počas jazdy. Nemusí to tak ale byť vždy. „Po ukončení cesty sa v prípade, že je potrebné vyriešiť akékoľvek problémy, ako napríklad straty a nálezy, zostane viditeľné iba vaše meno a v niektorých krajinách aj telefónne číslo,“ píše sa v podmienkach služby.

Ďalším problémom je teda fakt, že Taxify výslovne nešpecifikuje, že telefónne číslo je s vodičmi zdieľané aj na Slovensku.

Mobilná aplikácia na privolanie odvozu Taxify.
Čítajte aj Taxify prichádza do Banskej Bystrice. Aké mestá budú nasledovať?

Na otázky, v akých ďalších krajinách sú čísla zákazníkov pre vodičov viditeľné a či neplánuje prehľadnejšiu dostupnosť slovenskej lokalizácie podmienok, spoločnosť redakcii neodpovedala.

Doplnené o 23.10: Spoločnosť redakcii dodatočne doplnila, že telefónne čísla maskuje v Českej republike, Poľsku a v Litve. Pokiaľ ide o podmienky služby, pre celý región používa jednotnú šablónu, pričom aktualizovať ich chce začiatkom apríla s nástupom nových regulácií na Slovensku.

Ide to aj inak

Pokiaľ ide o „mobilnú“ konkurenciu, zväčša je preferovaná komunikácia cez chat v rámci aplikácie, prípadne je pravé číslo zákazníka maskované, vodič ho tak nepozná. V prípade štandardných taxislužieb, kde zákazník telefonuje, zvykne číslom zákazníka disponovať iba dispečing, nie samotný šofér.

Aktualizované o 12.10: Slovenská obchodná inšpekcia v tejto veci neeviduje žiadne sťažnosti. Aktuálne eviduje dva iné, ešte neprešetrené podnety. Jeden sa týka nevydania dokladu o poskytnutej služby, druhý bol zameraný na nesplnenie podmienok pre výkon činnosti taxislužby.

Pripomeňme, že služba pôsobí aj v susednej Českej republike, kde však má problémy s legislatívou. Na Slovensku sa im doposiaľ vyhýba a naopak svoje pôsobenie v uplynulom roku rozšírila už do siedmych miest.

Diskusia 25 Príspevkov