16.2.2019 16:50 | Hry a konzoly

Séria Commandos: Rýchly vzostup a tvrdý pád

Herná séria Commandos nedávno oslávila 20 rokov.

Commandos si fanúšikov získal rýchlo, no rokmi ich začal vo veľkom strácať.

Herná séria, ktorá minulý rok oslávila svoje dvadsiate narodeniny, spestrila detstvo nejdeného hráča. A to predovšetkým prvou trojicou titulov, ktoré definovali žáner izometrických hier s dôrazom na detail a precíznu taktiku. Vývojári si na tú dobu právom vyslúžili obdiv masy hráčov.

V rozmedzí takmer desiatich rokov sme sa dočkali piatich hier, každá so svojsky poňatou kampaňou a niekedy aj hrateľnosťou. Pohľad z vtáčej perspektívy si séria počas svojho aktívneho života neudržala a v poslednom diele sa tvorcovia vydali do neprebádaných vôd.

Commandos: Behind Enemy Lines

  • Vydané: 1998
  • Platformy: PC

Prvý diel bol vydaný už v roku 1998 ako veľký projekt novovytvoreného španielskeho štúdia Pyro. Izometrická hra postavená na vysokej náročnosti a detailnom spracovaní dovedna 20 misií definovala žáner známy aj v súčasnosti.

V hre prevezmete kontrolu nad skupinou elitných členov spojeneckého komanda, s ktorými precestujete viaceré destinácie v Európe či v Afrike. Ciele jednotlivých misií sa líšia, no zväčša ide o sabotáž, atentát alebo o záchranu zajatých vojakov.

Vďaka dômyselne a precízne navrhnutým mechanikám titulu ste museli byť obozretní pri každom pohybe a akcii vykonanej jednou z postáv. Či už šlo o použitie zbrane, presun z bodu A do bodu B alebo o nastraženie pasce. Ešte dodnes si spomíname na siláka Bareta, ostreľovača Francisa či Sappera. Množstvo misií sme neraz museli opakovať. Náročnosť bola na tú dobu skutočne až nezvyčajne vysoká.

Na dnešné pomery stále slušne vyzerajúca hra:

Hra bola síce vydaná len pre počítače, kde dosiahla predaje prevyšujúce 900-tisíc kópii, no dostala sa aj na konzolu Sega Mega Drive. Nie však oficiálnou cestou, ale zásluhou ruského programátora. K dispozícii bolo však len päť misií a absentovali mnohé prvky počítačovej verzie.

Commandos: Beyond the Call of Duty

  • Vydané: 1999
  • Platformy: PC

Netrvalo dlho a po úspechu prvého dielu vývojári začali pracovať na ďalšom obsahu. O rok neskôr prišli s rozšírením pôvodnej časti o osem nových misií. Vysoká náročnosť zostala zachovaná ako aj dobre známe herné mechaniky a ďalšie prvky.

Úlohy ponúkli rozľahlejšie prostredia s viacerými možnosťami, ako eliminovať početnú presilu, nové postavy, zbrane a vozidlá. Zavítať ste mohli napríklad aj do bývalej Juhoslávie či Grécka.

Nevšedná misia plná nebezpečných zvierat:

Stále si s úsmevom spomíname na druhú misu v Zoo, v ktorej si strážnici našou zásluhou užili neočakávané ťažkosti s nevyspytateľnými zvieratami. Neraz sme pozorne sledovali trasu hliadkujúcich strážnikov, aby sme čo najpresnejšie umiestnili pascu či iné nemilé prekvapenie.

Herná séria Command & Conquer je tu s nami už od roku 1995.
Čítajte aj História Command & Conquer: Úspechy a pády legendárnej série

Commandos 2: Men of Courage

  • Vydané: 2001
  • Platformy: PC, PlayStation 2 a Xbox

V plnohodnotnom pokračovaní série sa tvorcovia zamerali na obohatenie zaužívaných herných mechaník o zopár nových. Základná premisa značky ostala zachovaná, no z dôvodu čoraz početnejšieho vývoja hier pre širšiu verejnosť bola zmysluplne obohatená. Či už šlo o väčšiu flexibilitu jednotlivých postáv na úkor ich špecializácií, možnosť preskúmania interiéru budov alebo o viaceré spôsoby, ako dokončiť level.

Druhý diel ponúkal viacero nových možností, ako dokončiť misiu:

Bohatú nádielku 22 misií sprevádzala vylepšená grafika a nové hrateľné postavy. Dokonca pribudol aj pes Whiskey, ktorý nám neraz pomohol vo vypätých situáciách a umne odviedol pozornosť strážnikov. Titul sa však nepredával podľa očakávaní vývojárov a nepresiahol miliónovú métu.

Aktivujte si denný sumár noviniek do e-mailu!

Commandos 3: Destination Berlin

  • Vydané: 2003
  • Platformy: PC

Po dvoch rokoch prišiel na scénu tretí diel so zásadnými zmenami. Hra síce aj naďalej vyžadovala neoblomnú trpezlivosť a cit pre detail, no náročnosť v porovnaní s prvými časťami klesla. Predovšetkým z dôvodu pokusu o väčšie predaje, ktoré v očiach tvorcov predstavovali posun bližšie k mainstreamu a príležitostným hráčom.

Medzi najväčšie výhrady kritikov patril prechod do trojrozmerného sveta, krátkosť kampane a menšia komplexnosť misií či absencia zaužívaných klávesových skratiek. Dokonca rozlíšenie bolo fixne stanovené na 800 × 600 pixelov, čo bolo na tú dobu žalostne málo.

Prechod na plne trojrozmerné prostredie nepotešil dlhoročných fanúšikov:

Akčnejšia atmosféra spôsobila, že titul bol pre niekoho vnímaný ako ten najlepší z celej série, pre iného však ako najhorší. S istotou však môžeme tvrdiť, že značka postupne začala strácať na svojej identite. Pravdepodobne aj z dôvodu čoraz silnejšej konkurencie.

Commandos: Strike Force

  • Vydané: 2006
  • Platformy: PC, PlayStation 2 a Xbox

Pomyselný klinec do rakvy série Commandos bol zabitý vydaním dielu s podtitulom Strike Force. Pyro Studios sa rozhodlo podľahnúť modernému trendu a hru zasadili do 3D prostredia z pohľadu z prvej osoby. Nechýbalo ani zjednodušené ovládanie sprístupňujúce hranie na konzolách PlayStation 2 a Xbox. V tom čase to bol jasne badateľný cieľ o napodobenie úspechu značiek Call of Duty a Medal of Honor.

Hra, ktorá mala s pôvodnou sériou spoločné snáď už iba meno:

Dlhoročnými fanúšikmi nechcená hra sa vo svete dočkala prevažne negatívnych hodnotení. Či už z dôvodu zahodenia pôvodného konceptu, alebo kvôli radikálnemu zníženiu tradične vysokej náročnosti. Zmiešanina strategicky ladených predchodcov s novým trendom FPS hier dopadla tvrdo na zem. Zároveň šlo o posledný počin štúdia Pyro s názvom Commandos.

Pozrite si najnovší diel našej hernej relácie:

Svetla budúcnosť?

Počas minulého leta nás kúpou značky prekvapila spoločnosť Kalypso Media Group. S najväčšou pravdepodobnosťou sa tak môžeme tešiť na oživenie pôvodných titulov formou remastrov či remakeov. Vylúčené nie je ani reštartovanie celej série, ako to bolo v prípade hier Tomb Raider či Wolfenstein.

Nových majiteľov môže motivovať úspech titulu Shadow Tactics: Blades of the Shogun či práce na novej hre Desperados 3, ktorá by mala byť vydaná už v priebehu tohto roka. Veríme, že už čoskoro sa dozvieme, čo Kalypso zmýšľa s novým prírastkom v ich portfóliu.

Ktorý diel zo série Commandos vás zaujal najviac? Hrávate ešte aj dnes niektoré z vyššie uvedených hier? Vyjadrite sa v diskusii.

Diskusia 7 Príspevkov