10.1.2019 13:20 | Operátori

Swan: Ceny fixných služieb dosiahli dno. Hľadáme možnosti, ako ponúkať TV bez boxu

ikona swan
Operátor chystá novinky v mobilnej TV, detaily však neprezrádza. Zdroj: Ján Trangel

Spoločnosť tvrdí, že doteraz zvýšené TV náklady nepremietla do cien pre klientov.

Redakcia Živé.sk vám prináša ďalší článok v rámci špeciálneho seriálu. V rámci neho vám postupne ponúkame rozhovory s najväčšími telekomunikačnými poskytovateľmi na Slovensku.

Dvanásty článok uverejňujeme dnes. Rozhovor s Telekomom (fixná časť), O2 (mobil), DSi Data, 4kou, Orangeom (mobil a fixná časť), Skylinkom, Satrom, UPC, Towercomom a Slovanetom sme už zverejnili. Ďalšie prídu približne do polovice januára.

Ako hodnotíte minulý rok?

Swanu sa v roku 2018 darilo bez ohľadu na to, že trh je na Slovensku veľmi saturovaný a zákazník je čoraz náročnejší. V minulom roku dosiahli ceny na trhu svoje minimá, niektorí operátori oznámili dokonca nárast cien.

Slovenskí zákazníci sa pri svojom rozhodovaní čoraz viac zaujímajú o komplexnosť ponuky a kvalitu poskytovaných služieb. V prípade internetových služieb, tam, kde to umožňujú technológie a ich pokrytie, zákazníci požadujú vyššie rýchlosti, aby pokryli svoje dátové potreby.

Ľudia majú vo všeobecnosti čoraz väčšie množstvo zariadení pripojených do internetu.

Aké novinky ste počas minulého roka priniesli zákazníkom?

Veľký záujem je v súčasnosti hlavne o jednoduché a zrozumiteľné produkty v oblasti bezpečnosti. Minulý rok sme predstavili pokročilé anti-DDoS riešenie.

Koľko televíznych staníc ste zaradili pre zákazníkov? Vyradili ste aj nejaké stanice, pretože už neponúkali kvalitný program a radšej ste si ponechali/zaradili iný kanál s rovnakou tematikou? Ak ste k tomuto kroku ešte nepristúpili, chystáte to?

Pridali sme napríklad obľúbený balík detských kanálov, v prípade TV si však dnes zákazník nevyberá podľa počtu TV staníc, ale hľadá ponuku s kvalitným obsahom za rozumnú cenu.

Aj keď štatistiky tvrdia, že polovica zákazníkov nechce vyhľadávať sama obsah, postupný odklon od lineárnej TV je evidentný. Doplnkovým službám ako napríklad archív alebo takzvaný time-shift (pretočenie obsahu, pozn. red.) prichádza na chuť stále viac zákazníkov a po ich „ochutnaní“ už často nevedie cesta späť.

Ako hodnotíte vývoj pri internetových službách? Zrýchľovali ste internet, prípadne to chystáte? Myslíte si, že zákazníci dokážu reálne využiť napríklad 1 Gbit/s pripojenie alebo skôr takúto službu vnímate ako marketingové lákadlo?

Minulý rok sme navyšovali rýchlosti pri LTE technológii (viac k téme, pozn. red.). Rýchly internet TO.doma sme zrýchlili pri balíku S z 12/1 Mbit/s na 15/2 Mbit/s a pri balíku M z 25/2 Mbit/s na 30/5 Mbps. Pripojenie rýchlosťou 1 Gbit/s na optike bude mať v budúcnosti svoj význam.

Aké novinky a zmeny chystáte v tomto roku?

Našich zákazníkov čakajú v roku 2019 v oblasti TV služieb viaceré novinky, ktoré predstavíme ešte v prvej polovici roka.

Pozrite si aj:

Kedy začnete z ponuky vyraďovať SD kanály (po tom, čo zaradíte HD verziu stanice)? Budete na vysielateľov tlačiť, aby spustili HD verzie kanálov, ktoré v takejto kvalite ešte nevysielajú? Ak áno, akým spôsobom?)

Tam, kde koexistujú verzie SD a HD s identickým obsahom, po zaradení HD verzie do vysielacej štruktúry, spravidla vypíname SD verziu. Swan sa dlhodobo snaží mat najbohatšiu ponuku HD kanálov na trhu a v tomto trende budeme pokračovať aj v budúcnosti.

Nie je potrebné, aby operátori vyvíjali tlak na vysielateľov ohľadne zaradenia nových HD kanálov, nakoľko oni sami sú si vedomí toho, že SD je minulosť a čo najrýchlejší prechod na HD je súčasťou ich dlhodobej stratégie.

Plánujete rozširovať mobilnú TV o nové stanice? Kedy bude ponuka mobilnej TV a klasickej TV úplne totožná, čo sa týka programovej štruktúry?

Prezradíme len, že aj mobilná TV sa dočká v tomto roku noviniek.

Chystáte sa rozšíriť dostupnosť TV služby na ďalšie platformy (PlayStation, Chromecast, Apple TV, Fire TV a iné)? Plánujete ponúknuť aplikáciu pre systémy pre televízory LG, Samsungu a zariadenia s Android TV, aby sa dala vaša služba využívať aj bez set-top-boxu?

Tieto aj ďalšie platformy pozorne sledujeme. Pozeráme sa aj na možnosti ako odstrániť z užívateľského zážitku set-top-box.

Na trhu sa špekuluje o tom, že Markíza bude opäť požadovať zvýšenie poplatkov za šírenie. Budete následne zvyšovať cena televíznych balíkov, alebo skôr hrozí, že budú balíčky chudobnejšie a niektoré kanály v nich môžu skončiť? Budete od Markízy či JOJ žiadať, aby ste mohli vytvoriť samostatný balíček týchto staníc?

Swan tradične nezvykne prenášať náklady na zákazníka, ak to nie je naozaj nevyhnutné. Pri poslednom zvyšovaní cien niektorých vysielateľov bol Swan jeden z mála operátorov, ktorý tento náklad nepremietol do svojich cien.

Plánujete počas tohto roka spustiť predaj vlastného ultra HD boxu? Čo by mohol ponúknuť? Chystáte sa zaradiť kanály v 4K kvalite? Koľko pravidelne vysielajúcich kanálov v 4K by ste chceli pridať v priebehu roka?

Zaraďovanie 4K kanálov do ponuky operátorov je skôr vecou ponuky ako ochoty. Skrátka ich nie je veľa. Ale, samozrejme, pozorne sledujeme aj túto technológiu.

Myslíte si, že po rokoch začnú rásť ceny televíznych a internetových služieb?

Či budú rásť ceny televíznych služieb, bude závisieť do veľkej miery od vývoja nákladov na nákup TV kanálov.

Pokles cien internetových služieb, ktorého sme boli donedávna svedkom, tu bol hlavne vďaka priestoru na zníženie prevádzkových nákladov spojených s konsolidáciou celého trhu. Tento priestor sa však vyčerpal a ďalší pokles cien je preto málo pravdepodobný.

Diskusia 10 Príspevkov