9.1.2019 16:23 | Správy

Polícia si posvieti na mobily za volantom. Nakúpi špeciálnu techniku

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: Pexels

Používanie telefónu patrí do kategórie najčastejších príčin dopravných nehôd.

Minulý rok sa na slovenských cestách stalo 13 873 dopravných nehôd a zahynulo 229 osôb. Počet kolízií medziročne klesol o 140 a úmrtí o 21. Lepšie čísla ale už pri incidentoch boli v roku 2014 a usmrtení v roku 2013. Najčastejšou príčinou je v oboch prípadoch „porušenie povinnosti vodiča“, kam patrí aj používanie mobilného telefónu počas šoférovania.

Ministerka vnútra Denisa Saková už avizovala, že v novele zákona zvýšia pokutu z 50 na 100 eur. Pôjde o blokové konanie. Pri správnom konaní by mala stúpnuť zo 100 na 200 eur. Polícia už predstavila aj zámer nákupu novej techniky, ktorou chce tlačiť na rešpektovanie aj ďalších predpisov.

Viceprezident Policajného zboru Róbert  Bozalka, prezident Policajného zboru Milan Lučanský a riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Ľuboš Rumanovský fotogaléria / 6
Vedenie polície avizuje nová nákupy techniky, ktorá má zadokumentovať používanie mobilov či odhaliť požitie alkoholu alebo drog. Zdroj: TASR

Boj proti fenoménu

Do budúcnosti majú bezpečnostné zložky dostať:

  • 131 kusov meračov rýchlosti
  • 391 fotoďalekohľadov
  • 372 analyzátorov dychu a 16 mobilných váh
  • testery na drogy

„Máme veľmi zastarané, opotrebené a technicky, tak by som povedal, nespôsobilé merače rýchlosti,“ zdôvodnil riaditeľ odboru dopravnej polície Ľuboš Rumanovský a dodal, že pracujú aj s 30-ročnou technikou. Financovanie má prebiehať z odvodu poistného.

Plánované fotoďalekohľady majú vedieť zadokumentovať používanie telefónu aj bezpečnostného pásu. Nejaké majú už dnes, ale potrebujú sa dovybaviť, doplnil riaditeľ.

Treba zdôrazniť, že po schválení legislatívy bude exaktne zakázané i držanie mobilu alebo obsluhovanie telekomunikačného, audiovizuálneho alebo podobného zariadenia.

„Odvracanie pozornosti je najväčším fenoménom a robí nám problém pri dopravných nehodách,“ argumentuje Rumanovský.

Pozrite si v galérii vývoj počtu dopravných nehôd a umrtí za posledných 10 rokov. Dozviete sa aj 10 najčastejších príčin.

Policajti majú za sebou už aj testy rôznej techniky. „Čerpali sme dobré poznatky od kolegov z Českej republiky, kde majú na to naozaj výborný technický prostriedok,“ komentoval. Chceli by, aby nakúpené zariadenia vedeli zachytiť používanie telefónu minimálne do kilometra.

Posielanie pokút do zahraničia

Polícia prichádza s významnou novinkou aj vo vzťahu k zahraničným vodičom. Koncom minulého roka aj pri nich začala využívať takzvaný inštitút objektívnej zodpovednosti. Na Slovákov sa uplatňoval už od júla 2012 a ročne bolo postihnutých približne 8-tisíc prípadov. Doteraz cudzincov polícia riešila len na mieste a v blokovom konaní.

Ľuboš Rumanovský fotogaléria / 6
Objektívnu zodpovednosť s posielaním pokút majiteľovi vozidla polícia uplatňovala doteraz len pri Slovákoch a to od júla 2012. Na snímke Ľuboš Rumanovský. Zdroj: TASR

Rumanovský zdôvodnil, že bolo potrebné prijať smernicu Európskej únie o cezhraničnej výmene informácií o správnych deliktoch. Následne preložili všetky potrebné dokumenty, ktoré zasielajú do členských štátov, ako sú rozkaz alebo formulár, ktorým sa podáva odpor voči rozhodnutiu. Môžu tak robiť ale len pri prekročení rýchlosti, prejazde na červenú a nedodržaní značky „Stop, daj prednosť v jazde“.

Systém dnes funguje len poloautomatizovane. Pracujú už ale na vylepšení, aby boli pracovníci polície odbremenení od niektorých zbytočných úkonov.

Na dodržiavanie objektívnej zodpovednosti dnes polícia využíva len mobilné zariadenia a nie napríklad stacionárne merače ako iné štáty.

Diskusia 125 Príspevkov