9.1.2019 16:16 | Štát a IT

Koniec chodenia po úradoch za 15 miliónov: Vyhlásili súťaž na prepojenie IT systémov

Ilustračná snímka
Projekt má dosiahnuť naplnenie princípu jedenkrát a dosť na úradoch len v troch štvrtinách možných konaní. (Ilustračná snímka) Zdroj: Pexels

Bodovanie kľúčových odborníkov má v hodnotení pätinovú váhu. Do systému výmeny dát pribudnú desiatky inštitúcií.

IT firmy môžu už len do budúceho štvrtka predkladať ponuky na realizovanie jedného z najdôležitejších štátnych projektov v oblasti informatizácie.

Volá sa komplikovane: „Dátová integrácia: sprístupnenie údajovej základne verejnej správy vrátane otvorených údajov prostredníctvom platformy dátovej integrácie“.

Zjednodušene by ale malo ísť o podstatný krok k cieľu, aby ľudia nerobili poštárov medzi úradmi – jedenkrát a dosť. Znamená to, že inštitúcie si informácie, ktoré už niektorý subjekt má, získajú samé. V krátkom čase ide už o druhú veľkú IT zákazku – prvou je nový obchodný register.

Nepokryje všetko

Úrad podpredsedu vlády vyhlásil súťaž v piatok po Mikulášovi a čas na poslanie ponúk vyprší 17. januára. Predpokladaná hodnota zákazky je 15 miliónov eur s DPH.

Ilustračná snímka fotogaléria / 3
Súťaž vyhlásili v piatok po Mikulášovi. Termín na predkladanie ponúk uplynie už budúci týždeň. (Ilustračná snímka) Zdroj: Pexels

Záväzok roku 2016 hovoril, že do konca roka 2018 bude štát uplatňovať princíp jedenkrát a dosť plošne. To sľuboval v národnej stratégii štátneho IT.

Aj pri aktuálnom IT projekte ale sám pripúšťa, že aj po investícii ho nenaplní.

„Dosiahne naplnenie princípu jedenkrát a dosť na úradoch až v 76 % možných konaní. Vzájomná dátová integrácia 70 inštitúcií cez informačný systém Centrálnej správy referenčných údajov (CSRÚ) odstráni niekoľkonásobne sa opakujúce požiadavky úradov na informácie, doklady a údaje,“ písal úrad vicepremiéra v tlačovej správe ešte v decembri 2017 a podľa aktuálnych podkladov k súťaži to stále platí. Odstránená by mala byť aj chybovosť.

Rozhodne aj bodovanie IT expertov

Do verejného obstarávania sa môžu zapojiť iba spoločnosti, ktoré doteraz mali zákazky spolu za aspoň 5 miliónov eur bez dane v oblasti „implementácie informačných systémov“. Nie je to ale všetko:

  • aspoň jeden projekt za minimálne 1 milión eur bez DPH musel zahŕňať riešenie dátovej integrácie poskytovateľov a konzumentov údajov
  • minimálne jeden projekt sa týkal nasadenia alebo úprav aplikácie založenej na komponentoch Talend MDM, Talend DQ a Talend DI alebo ich ekvivalentov a musel byť opäť za aspoň 1 milión eur bez DPH

Maximálna doba trvania dodávky je 34 mesiacov od účinnosti zmluvy – vrátane času na akceptačné testy. Nový šéf sekcie IT verejnej správy Rašiho úradu Jaroslav Kmeť však na jesennom kongrese ITAPA sľúbil, že do konca roka 2020 zruší nosenie „takmer všetkých papierových dokumentov“.

Zaujímavosťou je, že pri vyhodnotení firiem nebude rozhodovať len cena. Komisia úradu podpredsedu vlády bude bodovať kvalitu až šiestich kľúčových expertov z každej prihlásenej firmy. Hodnotenie bude mať potom v celkovom výsledku váhu 20 %.

Richard Raši a Jaroslav Kmeť fotogaléria / 3
Za IT projekt zodpovedá úrad pre investície a informatizáciu, ktorý ho prebral po ministerstve financií. na snímke vicepremiér Richard Raši a šéf sekcie IT verejnej správy Jaroslav Kmeť. Zdroj: TASR

Opäť nemôže ísť o akýchkoľvek odborníkov. Napríklad hlavný vývojár – IT Programátor musel aspoň päť rokov prax a má aspoň dve praktické skúsenosti s vývojom informačných systémov, z ktorých minimálne jeden bol zameraný na oblasť zabezpečenia riešenia dátovej kvality a dátovej integrácie s využitím riešenia Talend alebo podobného v cloude.

Je tu už niekoľko rokov

Spomínaný systém referenčných údajov CSRÚ dodala spoločnosť Hewlett Packard Enterprise. Už v prvej fáze projektu sa rátalo so zapojením významných inštitúcií ako Sociálna poisťovňa, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, Finančná správa SR, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a Štatistický úrad SR. Ich prepojenie deklarovala i spoločnosť v roku 2016.

Potvrdilo to aj ministerstvo financií v tlačovej správe, ktoré za projekt zodpovedalo. „Od februára tohto roka je už občan, od ktorého úrad práce žiadal potvrdenie o tom, že nemá nedoplatok na dani, ušetrený návštevy daňového úradu,“ písal rezort v septembri 2016.

V podkladoch k verejnému obstarávaniu štát uvádza, že poskytovateľov informácií cez CSRÚ je 15 a prijímateľov 19. Nový projekt má tieto počty významne rozšíriť.

Diskusia 5 Príspevkov