21.12.2018 08:35 | Štát a IT

Štát už nakupuje nový obchodný register. Spolu s prevádzkou na roky dopredu

Ilustračná snímka
Projekt schválili ešte na jar 2017. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

Víťaz bude mať na dodanie diela 1,5 roka. Dielo by malo byť dodávané postupne. Za meškanie každej časti si rezort spravodlivosti môže uplatňovať sankcie.

Ministerstvo spravodlivosti týždeň pred vianočnými sviatkami vyhlásilo súťaž na dodanie nového systému obchodného registra.

V plnom rozsahu má nahradiť existujúce riešenie a pokryť všetky očakávané legislatívne a procesné zmeny súvisiace so službami obchodného registra.

K vyhláseniu tendra došlo skoro 20 mesiacov po tom, čo projekt schválil riadiaci výbor eurorofondov pre IT.

S prevádzkou aj na 10 rokov

Predkladaná hodnota zákazky je až 25 miliónov eur s DPH. Prečo, keď minulý rok bol odhad približne 9,9 milióna eur s daňou?

Dôvodom je pripočítanie ročnej podpory prevádzky na 10 rokov – z toho 5 rokov je rovno zahrnutých do tendra a na ďalších 5 má štát opciu. Cena samotného diela nemôže byť vyššia ako 9,05 milióna eur s DPH.

Víťaz bude mať čas od podpisu zmluvy 1,5 roka na vývoj a odovzdanie systému. Dielo má dodávať po častiach. Pokiaľ bude meškať, štát má nárok na pokutu za každý deň vo výške 2 % z hodnoty daného fakturačného míľnika. Nemala by preto nastať podobná situácia ako pri elektronických službách katastra nehnuteľností.

Firmy majú čas na zaslanie ponúk do 29. januára. Z dôvodu sviatkov a dovoleniek však prakticky stratia asi dva týždne. Ministerstva sme opýtali, prečo verejné obstarávanie vyhlásilo v tomto období. Na odpoveď čakáme.

Ilustračná snímka fotogaléria / 2
Vývoj nového systému bude financovaný hlavne z eurofondov. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

Dodajme, že projekt nového obchodného registra má zabezpečiť všetky registrové a podporné agendy a napojenie na rôzne informačné systémy – napríklad na systém cezhraničného prepojenia obchodných registrov, slovenský centrálny register zmlúv či register partnerov verejného sektora, do ktorého majú firmy zapisovať svojich vlastníkov. Štát v jednej súťaži nakupuje aj návrh a detailnú špecifikáciu, školenia, konzultácie, bezpečnosť a ďalší rozvoj.

Starý známy dôvod

Rezort zákazku nerozdelil na časti. „Obchodný register bude vytvorený, prevádzkovaný a udržiavaný ako jeden celok z dôvodu charakteru jeho architektúry,“ píše sa súťažných podkladoch s tým, že zmena funkcionality sa týka jednotlivých častí systému.

Ministerstvo súčasne argumentuje: „Nie je možné, aby služby poskytovali rôzni poskytovatelia. Akákoľvek zmena systému má dopad na fungovanie a po zásahu tretej osoby do systému by nebolo možné zo strany dodávateľa poskytnúť záruku na dodané zmeny.“

Prevádzka zvýšila limit

Uchádzači o zákazku museli mať obrat za posledné tri roky v súhrne aspoň 6 miliónov eur s DPH. Ján Hargaš z občianskeho združenia Slovensko.Digital pre Živé.sk povedal, že to mohlo byť aj menej – keby sa rovno nenakupovala aj prevádzka.

„Vidím nevýhody v tom, že to zvyšuje predpokladanú hodnotu zákazky a tým pádom všetky limity, vstupné podmienky pre účasti firiem sú vyššie,“ zdôvodnil. Zvoleným postupom sa tak podľa neho obmedzila konkurencia.

Jaroslav Kmeť
Čítajte aj Rašiho šéf IT: Prístup k e-službám aj bez e-občianskeho, namiesto stratégií...

Vláda tento týždeň akurát schválila zákon o informačných technológiách verejnej správy. Slovensko.Digital do neho aj navrhovalo, aby sa do paragrafov zakotvila maximálna dobu zazmluvnenia prevádzky informačného systému na dva roky, respektíve aby mal právo každé dva roky ukončiť zmluvu.

„Strop (...) považujeme za dôležitý pre ochranu záujmov verejnej správy (udržanie kontroly nad IT portfóliom a motivácie dodávateľa), podporu konkurencie a vyhnutie sa efektu lock-in [len pôvodný dodáteľ poskytuje servis a podporu systému],“ písalo združenie v pripomienkach zaslanom štátu.

Štát mu ale nevyhovel. Nepovažoval za vhodné oblasť paušálne regulovať na úrovni zákona, odpísal na zaslanú pripomienku.

Dva postoje bývalých šéfov Slovensko.sk

Tento rok sa pritom začalo viac hovoriť o tom, že by si na prevádzkovanie systémov štát hľadal najvýhodnejšiu ponuku nezávisle od toho, kto dielo naprogramoval.

Príklad: Súťaž k portálu Slovensko.sk a jeho modulom chystala Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) pod vedením nového riaditeľa Lukáša Sojku. V novembri ho však odvolali.

V júni sme písali o písomnom záväzku dodávateľa poskytnúť všetky zdrojové kódy. Organizácia ich ale napriek tomu v októbri nemala. Aktuálny stav nie je známy.

Sojkov predchodca Norbert Molnár uvedený spôsob odmietal. Rovnako ako teraz ministerstvo spravodlivosti to obhajoval stratou garancií.

Spomínaný zákon o informačných technológiách pritom hovorí, že úrady by mali získať aj potrebné zdrojové kódy a autorské práva, ak ide o diela vyvíjané na zákazku. Do jeho účinnosti je ale ďaleko – musí prejsť parlamentom. Najskorším termínom platnosti bude až máj.

Diskusia 1 Príspevkov