13.12.2018 09:45 | Štát a IT

Rašiho šéf IT: Prístup k e-službám aj bez e-občianskeho, namiesto stratégií treba robiť

Jaroslav Kmeť
Jaroslav Kmeť (na snímke) šéfuje sekcii IT verejnej správy od októbra. Zdroj: TASR

Kmeť ukázal termíny, do kedy chce dotiahnuť jeden z hlavných cieľov eGovernmentu.

Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu  od októbra rozdelil manažment medzi štyri sekcie. Jednu z nich – pre IT verejnej správy vedie Jaroslav Kmeť.

Časť jeho názorov sme už priniesli v rozhovore so Živé.sk. Teraz sa vraciame k názorom z konferencie ITAPA, kde šéf prezradil konkrétne plány aj s časovým harmonogramom. Hovorí, že si pre jeho splnenie musia „vyhrnúť rukávy“.

Staré sľuby nových tvárí

Kmeť otvorene hovorí, že so svojím pôsobením ráta len na krátky čas. „Moja misia asi bude obmedzená volebným rokom a dňom konania volieb,“ povedal na ITAPA.

Aké sú jeho priority? Rozdelil ich do štyroch oblastí. Prvou je, aby ľudia nerobili pre úrady poštárov. „Je potrebné skončiť s písaním stratégií, rôznych koncepcií a konečne ukázať a priniesť hmatateľné výsledky občanom. Takže nám na úrade neostáva nič iné, len vyhrnúť rukávy a pustiť sa do práce,“ komentoval.

Jaroslav Kmeť
Čítajte aj Rašiho šéf IT: Na firmy pre zdrojáky zatlačím, práca SK.Digital je obdivuhodná

Vyriešiť ale treba hlavný problém – nepoprepájané IT systémy. Kmeť sľubuje, že postupné kroky spravia tak, aby v rokoch:

  • 2018 – 2020: odstránili povinnosti predkladať potvrdenia
  • 2019 – 2020: fungovala úplná dátová integrácia a skončilo predkladanie ďalších príloh štátu občanmi a firmami – štát už schválil projekt za maximálne 15,6 milióna eur

V každom prípade: ku koncu roka 2020 má ísť o „takmer všetky papierové dokumenty“. Niektoré ľudia aj tak budú musieť doniesť či poslať.

Čo zrušia najbližšie

Už dlhšie úrad vicepremiéra sľubuje zrušenie predkladania:

  • výpisu a odpisu z registra trestov (1.1.)
  • potvrdenia o návšteve školy (1.9.)
  • potvrdenia o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení
  • potvrdenia o nedoplatkoch na daniach

Aké ďalšie potvrdenia čaká koniec a čo za prílohy Kmeť myslel, úrad nepovedal. Vraj ale už „identifikovali ďalšie potvrdenia a výpisy“ a momentálne o nich rokujú so zainteresovanými stranami.

Pellegrini veril v 2018

Faktom je, že sľub nie je vôbec nový a stretávame sa s ním opakovane. Spolu s dôrazom na používateľskú jednoduchosť elektronických služieb ho vláda schválila v národnej stratégii už v roku 2008. Dodnes sa dá nájsť na webe Informatizácia.sk.

Jedenkrát a dosť je jedným z princípov štátneho IT už od roku 2008. fotogaléria / 4
Jedenkrát a dosť je jedným z princípov štátneho IT už od roku 2008. Zdroj: NKIVS 2008

Téma informatizácie nebola nová ani pre súčasného premiéra Petra Pellegriniho, keď zakladal nový úrad zameraný práve na IT. Predtým pôsobil na ministerstve financií, pod ktoré sekcia informatizácie patrila, a už v tom čase sa stal Digitálnym lídrom SR.

„Jedenkrát a dosť by mohol byť realizovateľný tak do dvoch rokov a v roku 2018 by mohlo platiť, že ak o osobe údaj získame, ten sa pretaví do všetkých ďalších registrov a viac by ho žiaden iný orgán nemal právo žiadať,“ tvrdil na jeseň 2016 súčasný premiér Peter Pellegrini.

Úrad podpredsedu vlády dostal aj iné úlohy – od Útvaru hodnoty za peniaze. No mnohé neplní včas. Na jar úrad napísal, že sa zameria na občana a práve princíp jedenkrát a dosť.

„Doba sa v prípade informatizácie mení mimoriadne dynamicky. (...) Medzitým prišli priority iného charakteru,“ komentoval v júni Raši s tým, že sa prehodnotili priority a na jedenkrát a dosť sa sústredili všetky sily.

Peter Pellegrini, Mário Lelovský, Ján Hargaš a Milan Ftáčnik fotogaléria / 4
Vláda schválila v septembri 2016 novú stratégiu štátneho IT. Obsahovala viacero termínov, ktoré sa mali plniť. (Ilustračná snímka) Zdroj: TASR

Navyše, už v roku 2016 bolo známe, že databázy obsahujú nekvalitné záznamy a bude treba odstraňovať chyby. Pellegrini sľuboval projekt „veľmi rýchlo“. Podľa časového plánu informatizácie malo byť všetko hotové do konca tohto roka. Dnes je jasné, že to od septembra platí len pre niekoľko listín – výpisy z obchodného a živnostenského registra, listy vlastníctva a najnovšie vrátane kópie z katastrálnej mapy.

Okrem toho na úrade vicepremiéra len od novembra začala fungovať kancelária zameraná na manažment a analýzu dát. Otvorená mala byť podľa stratégie štátneho IT už v marci 2017 a pomáhať má pri manažmente kvality údajov, metaúdajov, zdrojových údajov, riešení problémov a riadenia zmien.

Nový riaditeľ IT sekcie hovoril, že keď sa o dáta štát nebude starať a opierať o ne, „mrhal by bohatstvom“.

Mobilné ID aj cez poštu

Okrem toho Kmeť chce, aby v roku 2019 mali všetci podnikatelia povinný prístup do elektronických schránok. Dnes do nich automaticky dostávajú úradnú komunikáciu len firmy zapísané do obchodného registra. Netýka sa to samostatne zárobkovo činných osôb, ako sú živnostníci.

Jaroslav Kmeť. fotogaléria / 4
K vybraným elektronickým službám sa ľudia dostanú, aj keď nemajú občiansky preukaz s čiupom, sľubuje Jaroslav Kmeť. Zdroj: Ján Trangel, Živé.sk

Na využitie niektorých služieb by nemal byť treba v roku 2019 už ani občiansky preukaz s čipom. „Vízia je, že akýkoľvek občan donesie občiansky preukaz, aj starý, alebo identitu na poverenú organizáciu, čo môže byť aj pošta, aby mu vygenerovala mobilné ID,“ popísal pre Živé.sk.

Súčasne chce, aby mal každý občan dostupný rýchly internet a celý eGovernment bol k dispozícii cez mobil.

Slabé čerpanie, podporný tím

Štát stále nedokončil koncepciu, ktorá povie, ako sa bude nakupovať IT. Kmeť avizoval, že tému chce definitívne uzatvoriť do konca januára. Hotová mala byť zhruba dva roky predtým.

Na ďalšie odklady priestor nie je. Prečo? „Do konca roka 2019 budú úspešne uzatvorené všetky verejné obstarávania, pretože isto vieme, že máme najväčší problém s verejnými obstarávaniami,“ deklaruje riaditeľ.

Aktuálne čerpanie eurofondov Kmeť označil za „nie veľmi dobré“. „Vynasnažíme sa namotivovať všetky organizácie, ktorým boli schválené európske prostriedky, aby ich čerpali čo najrýchlejšie,“ vyhlásil pred mesiacom na ITAPA.

Už pred prázdninami zdôrazňovala predchádzajúca riaditeľka Martina Slabejová skutočnosť, že verejné obstarávania neprichádzajú a nové projekty prichádzajú pomaly.

Diskusia 5 Príspevkov