7.12.2018 13:13 | Recenzie

Top Smrteľné stroje: Pekný vizuál na dobrý film nestačí (recenzia)

Najsilnejším „mobilným mestom“ vo filme je Londýn.
Najsilnejším „mobilným mestom“ vo filme je Londýn. Zdroj: CinemArt

Film ponúka originálny námet, no primitívnu zápletku, akú sme videli už mnohokrát.

Steampunkové sci-fi Smrteľné stroje, ktoré práve prichádza do kín, je ďalším z mnohých filmových spracovaní post-apokalyptických románov pre mladých čitateľov (young adult fiction), s ktorými sa v posledných rokoch doslova roztrhlo vrece.

Žiaľ, postupne sa na seba začínajú podobať ako vajce vajcu a inak to nie je ani v tomto prípade. Film síce vyniká originálnym motívom a kvalitným vizuálnym spracovaním, na kvalitný film je to však málo.

Loviace sa mestá

Filmový svet tentoraz netvoria veľké národné a nadnárodné štátne celky, ale menšie či väčšie mestské štáty, ktoré medzi sebou vedú boje. Z času na čas sa niektoré z väčších a silnejších miest rozhodne napadnúť jedno zo slabších a zničí ho. Zatiaľ tento opis nie je ničím zvláštny a v histórii k podobným momentom došlo mnohokrát.

Teraz si však predstavte, že to väčšie mesto nenapadne mesto menšie tak, že vyšle svojich vojakov a obliehaciu techniku, ale napadne ho ono samo. Je to totiž gigantický mechanizmus, v ktorého vnútri a na rôznych platformách žijú jeho obyvatelia. Väčšie mesto začne to menšie prenasledovať, zachytí ho obrími harpúnami a nakoniec ho pohltí do seba, aby zotročilo jeho obyvateľov a zužitkovalo ulovené suroviny.

Toto je základná premisa nového filmu Smrteľné stroje a knihy, z ktorej vychádza. Ľudstvo kedysi dávno postihla 60-minútová vojna, ktorá zničila väčšinu populácie a infraštruktúry sveta. V post-apokalyptickom svete spisovateľa Philipa Reeva sa mobilné mestá premávajú po svete a hľadajú suroviny, pokým mestá statické sa usilujú o obnovenie niekdajšieho usadlého spôsobu života.

O filmy s tínedžermi zachraňujúcimi postapokaliptický svet v posledných rokoch nie je núdza. Temná myseľ je, žiaľ, jeden z tých slabších z nich.
Čítajte aj Tmavá myseľ: Ďalšie zbytočné sci-fi (recenzia filmu)

Režisér Pána prsteňov

Za filmom stojí Peter Jackson, ktorý v minulosti režíroval filmové trilógie Pán prsteňov a Hobit. Tentokrát sa však rozhodol podieľať sa na výrobe iba z pozície producenta a réžiou poveril Christiana Riversa, ktorý pri predošlých menovaných filmoch dohliadal na vizuálne efekty.

Od projektu sa veľa očakávalo i kvôli týmto zvučným menám, no konečný výsledok vyvoláva prinajlepšom zmiešané pocity. Film nie je zlý, no v máločom prekračuje šedý priemer.

Vizuálne spracovanie sa tvorcom naozaj vydarilo. Na dobrý film to ale nestačí. fotogaléria / 4
Vizuálne spracovanie sa tvorcom naozaj vydarilo. Na dobrý film to ale nestačí. Zdroj: CinemArt

Vizuálne je film Smrteľné stroje spracovaný veľmi dobre, herci pôsobia uveriteľne a aj prostredie je skutočne pekné. Všetkému ale akoby chýbala určitá iskra, ktorá odlišuje priemerné filmy od majstrovských kúskov.

Po prvých desiatich či dvadsiatich minútach si budete hovoriť, že ste prišli do kina na naozaj parádny steampunk. Kvalita filmu má však od začiatku do konca rovnomerne klesajúcu tendenciu. Skoro každá scéna je o niečo slabšia ako tá predošlá. Kým teda na začiatku bude film väčšina divákov sledovať s napätím, ku koncu sa poľahky môže stať, že sem-tam z hľadiska započujete ironický smiech.

Koncept musíte prijať alebo odmietnuť

Pozornosť si zaslúži svet filmu Smrteľné stroje už len kvôli svojej originalite. Jeho mechanika je však čosi, čo divák musí buď akceptovať, alebo odmietnuť. I keď je jasné, ako to tvorca myslel, logicky by takýto svet ťažko mohol vzniknúť, nehovoriac o vyslovených hlúpostiach, ako bojové lietadlá takých rôznorodých tvarov, akoby na každé z nich platili iné fyzikálne zákony.

Hlavný záporák Thaddeus Valentine (Hugo Weaving) je jediná postava, ktorú stvárňuje známy herec. fotogaléria / 4
Hlavný záporák Thaddeus Valentine (Hugo Weaving) je jediná postava, ktorú stvárňuje známy herec. Zdroj: CinemArt

Po vizuálnej stránke by sa snímka najlepšie dala popísať ako steampunková verzia nových Star Wars – v dobrom zmysle slova. Svet Smrteľných strojov vyzerá naozaj zaujímavo a napríklad lietajúce mesto v oblakoch je vyslovene nádherné.

Pekný dizajn lokalít a kvalitné efekty však ešte dobrý film nerobia. Snímke chýba napríklad kvalitný soundtrack, ktorý by sa človeku vryl pod kožu, nejaká hlbšia pointa, ktorá by v divákovi rezonovala a emotívne scény, ktoré by z nej mohli ťažiť. Vo filme je najmä ku koncu mnoho scén, ktoré sa tvária ako dejové zvraty či aspoň emotívne momenty, no viaceré z nich sú takým klišé, že vyvolajú skôr úsmev než napätie.

Niektoré lietajúce stroje vyzerajú divne, akoby na ne platili iné zákony aerodynamiky. fotogaléria / 4
Niektoré lietajúce stroje vyzerajú divne, akoby na ne platili iné zákony aerodynamiky. Zdroj: CinemArt

Ak pokračovanie, tak s lepšou réžiou

Váš dojem z filmu bude zrejme závisieť najmä od toho, či budete ochotní prijať tak trochu nelogickú mechaniku sveta. Ak áno, užijete si aspoň vizuálnu stránku filmu a pokocháte sa zaujímavými lokalitami.

Dej zaujme asi málokoho, post-apokalyptický svet s totalitnou vládou, spoločenskými triedami a hnutím odboja sme videli už miliónkrát a po dejovej stránke film nič viac neponúka.

Otvorená zostáva otázka, či sa snímka dočká pokračovaní. Knižná predloha je prvou zo štyroch častí, čo mohlo byť tiež ambíciou filmových tvorcov, no oficiálne zatiaľ žiadny podobný prísľub nedali. Vzhľadom na vizuálnu atraktivitu by ďalšie filmy mohli mať potenciál, no réžie by sa asi musel chopiť niekto, kto im dokáže dať iskru, aká tomto filmu tak veľmi chýbala.

Diskusia 7 Príspevkov