7.12.2018 10:35 | Štát a IT

Danko útočí na Eset. Naznačil zneužívanie dát, ale viac nevysvetlil

Andrej Danko
Andrej Danko hovorí, že „niektoré médiá začínajú patriť silným firmám, ktoré vlastnia dnes už aj politické strany“. Najčastejšie hovorí o Esete, ktorý to zásadne odmieta. Zdroj: TASR

Predseda parlamentu bez dôkazov útočí na globálnu firmu. Médiá vraj vytvárajú digitálnych hrdinov.

Predseda parlamentu a líder Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko a poslanec rovnakého subjektu Anton Hrnko začali v uplynulom čase útočiť na noviny Denník N. Kým Hrnko označil médium za „konšpiračné“, šéf parlamentu opakovane posiela kritické odkazy a popritom spomína aj softvérovú spoločnosť Eset.

Cez tlačové oddelenie Národnej rady Slovenskej republiky aj SNS sme sa na Dankove slová pýtali. Odpoveď sme cez dva týždne nedostali, ani po urgenciách.

Z digitálneho hrdinu primátor

Šéf NR SR v televízii TA3 po komunálnych voľbách povedal: „Niektoré médiá začínajú patriť silným firmám, ktoré vlastnia dnes už aj politické strany. Vytvoria digitálneho hrdinu na základe toho, že marketingové firmy s rôznymi prevádzkovateľmi IT dokážu identifikovať, čo ľudia očakávajú a vytvoria digitálneho primátora, digitálneho starostu.“

Neskôr v O 5 minút 12 v RTVS vravel, že na trhu je „nejaký digitálny denník“, ktorý financujú „skupiny, ktoré chcú ovládnuť politiku, ovládli Bratislavu“.

Andrej Danko fotogaléria / 4
Tlačové oddelenie parlamentu ani SNS Dankove vyjadrenia nijako nevysvetlili. Zdroj: TASR

Danko súčasne v TA3 tvrdil, že tvorca antivírusov Eset „vlastní“ nové hnutie Progresívne Slovensko a financuje „všetkých kandidátov od prezidenta cez všetkých ostatných“.

Nie je jasné, z akých informácií vychádza. Na politikove vyhlásenia reagovala aspoň firma. „Počas celej svojej histórie sa správame transparentne a nezapájame sa do politického boja,“ napísala v stanovisku. Tvrdí, že akékoľvek pochybnosti vie kedykoľvek dokázať auditovaným účtovníctvom.

Dáta chránia

Danko súčasne povedal, že „tieto firmy často disponujú aj návykmi a informáciami o správaní spotrebiteľov“.

Hoci avizoval, že to bude „často pomenovávať“, podrobnosti parlament ani SNS neposkytli. Nie je preto jasné, ktoré spoločnosti predseda myslel a aké relevantné informácie má o tom, ak boli údaje neoprávnene použité na politický marketing.

Ilustračná snímka
Čítajte aj Akú návštevnosť mali najsilnejšie slovenské weby v novembri (poradie a graf)

Eset obvinenia odmietol. „Zabezpečenie dát považujeme za jednu zo svojich kľúčových zodpovedností a absolútne vylučujeme ich akékoľvek využitie v politickom boji. Navyše vôbec nedisponuje dátami, ktoré by mohli byť zneužité na politické účely,“ konštatoval.

Podpredsedom Progresívneho Slovenska je zase spoluzakladateľ hostingovej firmy Websupport Michal Truban, ktorý stál aj pri zrode občianskeho združenia Slovensko.Digital.

Websupport si podľa svojich slov nie je vedomý, že vyjadrenie bolo smerované v akomkoľvek zmysle jemu. Tému preto vôbec nekomentoval.

Denník peniaze vracia

A čo šiesti spolumajitelia Esetu, Denník N a politika? Rozbehu nového denníka na začiatku pomohli. Spravili tak z vlastných peňazí – spolu investovali 1,2 milióna eur a získali vo vydavateľstve podiel 51 %. Časť peňazí pritom už podľa denníka dostali späť.

Noviny pri vzniku oznámili, že nejde o projekt Esetu, ale osobnú aktivitu spolumajiteľov. „Považujú za dôležité podporiť formovanie nezávislej žurnalistiky na Slovensku,“ písal Denník N.

„Zmluva o investícii do Denníka N zároveň nedovoľuje ani jednému z investorov zasahovať do obsahu denníka,“ dodáva Eset.

Danko obviňuje vlastníkov aj z ovplyvňovania politiky. Čo na to hovoria? „V ojedinelých prípadoch podporili aj kandidátov do verejných funkcií. Vo všetkých takýchto prípadoch išlo o otvorenú a transparentnú podporu,“ uviedla spoločnosť.

Prezident Andrej Kiska a spolumajiteľ Esetu Anton Zajac pred otvorením podnikateľského inkubátora Slovak American Innovation Center v San Diegu v septembri 2014. fotogaléria / 4
Prezident Andrej Kiska a spolumajiteľ Esetu Anton Zajac pred otvorením podnikateľského inkubátora Slovak American Innovation Center v San Diegu v septembri 2014. Zdroj: TASR

Dávnejšie sa v súvislosti so vstupom do politiky skloňoval spolumajiteľ Anton Zajac. Neskôr chýry ustali. Miroslav Trnka to za seba viackrát vylúčil.

„Vyvracali sme to veľakrát aj pred voľbami. A keďže sa tak naozaj nestalo, niektorí ľudia sú presvedčení o tom, že teda pôjdu do politiky s voľbami v roku 2020. To ale tiež nie je pravda,“ komentovala v roku 2016 pre Živé.sk hovorkyňa Esetu Zuzana Hošalová. Rovnaké slová vtedy zopakovala aj pre prípad vysokého manažmentu.

A čo konšpirátori? Neukážu tvár

Pripomeňme, že Danko sľubuje predloženie zákona, ktorý by priniesol „silné právo na opravu“ v médiách. „Hlásim sa k tomu, že si médiá v digitálnom priestore nemôžu písať, čo chcú,“ povedal v rozhovore pre Nový Čas.

Pýtali sme sa preto na fenomén doby – šírenie konšpiračných a nepravdivých správ či financovanie sporných webov, ktoré ich zverejňujú. U ľudí vyvolávajú strach, ale môžu ohroziť aj ich zdravie, keď odporúčajú neočkovať deti proti vážnym chorobám.

Začína to mať už prvé následky v podobe epidémií osýpok – aj na východe Slovenska, písali Aktuality.sk. Minulý rok celosvetovo ich výskyt stúpol o 30 % a v Európe je za nárastom podľa vedcov najmä dezinformačná kampaň proti vakcíne, opisujú Aktuality.sk správu Svetovej zdravotníckej organizácie.

Opäť sme sa ale nedozvedeli, akým spôsobom chce či už SNS alebo predseda parlamentu tému riešiť.

Príde súd kvôli projektu Konšpirátori.sk?

RTVS sa minulý týždeň v relácii Reportéri téme takzvaných „alternatívnych a štandardných“ médií venovala. Šéfredaktor stránky a časopisu Zem a vek Tibor Eliot Rostás sa s redaktorom odmietol stretnúť, ďalší – Róbert Sopko z Hlavných správ – nedovolil natáčať jeho tvár a na otázku, či má prehľad, kto pre neho píše, povedal: „Zoznam redakcie nemám.“

Keď reportér podotkol, že niektoré mená pri článkoch nemusia byť pravé, reagoval: „To je asi normálne, nie?“

Začiatkom roka skutočnosť, že Hlavné správy ľahko vydajú vymyslený satirický text so zlým prekladom slova „starosta“ a pod vymysleným menom bez overenia identity, zdokumentoval bloger Jakub Goda. Po upozornení diskutéra ho síce stiahol, ale bez ospravedlnenia.

Hlavné správy fotogaléria / 4
Prevádzkovateľ webu Hlavné správy hovorí, že je proti nemu vedený „cielený ekonomický boj“. Pred kameru nevystúpil. Zdroj: Redakcia

Prevádzkovateľ bol konfrontovaný aj nepravdivými informáciami na jeho stránke. „Zjavne to je prebratý článok. (...) To znamená z oficiálnej tlačovej agentúry Ruska. Ak oni dali nepravdivý článok, vieš, ako my môžeme overiť, že je nepravdivý?“ zbavoval sa zodpovednosti šéfredaktor stránky, ktorá je na zozname projektu Konšpirátori.sk.

Stránka poskytuje zadávateľom internetovej reklamy skript, ktorý zamedzí zobrazovaniu ich marketingového obsahu na konšpiračných serveroch – a tým pádom aj ich finančným príjmom. Obsah na nich posudzuje komisia, v ktorej sú učitelia, lekár či historička, ale aj zástupcovia slovenských vydavateľov. Šéfredaktor stránky v reportáži RTVS označil za „cielený ekonomický boj“ a sľubuje súd.

Diskusia 90 Príspevkov