3.12.2018 08:10 | Bezpečnosť

Hacker získal prístup k 50-tisíc tlačiarňam. Podporil nimi známy kanál na YouTube

Útok bol vraj z nudy (ilustračná snímka).
Útok bol vraj z nudy (ilustračná snímka). Zdroj: Shutterstock

Hacker sa snaží upozorniť na nedostatočnú bezpečnosť v tejto oblasti. „Útok“ bol podľa neho otázkou niekoľkých príkazov.

Používateľ za účtom @HackerGiraffe na sociálnej sieti Twitter sa prihlásil k hackerskému útoku na 50-tisíc tlačiarní naprieč svetom pripojených k internetu. Prístup zneužil na tlač jednoduchého plagátu propagujúceho YouTube kanál PewDiePie a upozornenie, že tlačiareň nie je dostatočne zabezpečená. Téme sa venoval web TechSpot.

Prekvapivo jednoduché

Hacker celý svoj počin podrobne opísal v sérii tweetov. Podľa vlastných slov sa nudil a na internete sa teda rozhodol nájsť nejaké zraniteľné protokoly. Zaujala ho trojica protokolov na tlač cez internet (menovite IPP, LPD a JetDirect). Na príslušných portoch sa mu pomocou nástroja Shodan podarilo nájsť spolu 800-tisíc Internet of Things (IoT) zariadení.

Vybral teda prvých 50-tisíc a napísal jednoduchý odkaz, zverejnený mimochodom aj na webe Pastebin.com. Na internete našiel nástroj Printer Exploitation Toolkit (PRET) umožňujúci pristupovať k súborom či priamo poškodzovať tlačiareň a vytvoril niekoľko krátkych skriptov. Útok nechal bežať na vlastnom serveri.

Ako sa nakoniec ukázalo, útok zasiahol tlačiarne v USA, Kanade aj Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska. Na sociálnej sieti Twitter sa dokonca objavila fotografia vytlačeného odkazu údajne pochádzajúceho z tlačiarne na policajnej stanici.

Chcel pomôcť PewDiePieovi

Rozhodnutie vyzvať obete k odberu kanála PewDiePie na videoportáli YouTube je súčasťou vtipov a „zápolenia“ medzi známym Švédom a indickým kanálom T-Series. PewDiePie je s výnimkou medzinárodných firemných a hudobných kanálov dlhodobou jednotkou v počte odoberateľov na platforme.

Kanál T-Series ale vďaka enormnému rastu jeho titul ohrozuje a v čase písania článku bol rozdiel v počte odoberateľov iba asi 60-tisíc v prospech PewDiePiea. Fanúšikovia tak začali svoj obľúbený kanál propagovať čoraz viac. Za zmienku stojí najmä mladík s prezývkou MrBeast, ktorý na podporu Švéda kupuje billboardy, bol v televízii a vyrába reklamy.

Diskusia 9 Príspevkov