29.11.2018 09:45 | Správy

Pripravili už e-občianske na eZdravie? Nie, kľaklo by to, hovorí štátne centrum

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: Pexels

Národné centrum zdravotníckych informácií ustúpilo od plánu získať kópiu autorizačného modulu. Spolieha sa na vnútro.

Od jari sa štát pri nasadení čítačiek občianskych preukazov s čipom do ambulancií a lekární zásadne nepohol. Problémom je pomalosť. Pacienti aj lekárnici by skrátka museli čakať pridlho, poukazuje Národné centrum zdravotníckych informácií.

Jeho šéf Peter Blaškovitš v apríli hovoril, že riešením by mohlo byť posilnenie hardvéru, vytvorenie klonov overovacieho mechanizmu či úprava kódov. To už neplatí. Zisťovali sme, čo sa odvtedy zmenilo.

Netreba nápor. Systém je pomalý vždy

Blaškovitš upozorňuje, že nároky na výkon overovacieho mechanizmu budú ešte stúpať. Elektronické karty by mali dostávať už aj deti do 15 rokov a využívať by sa mohli nielen v zdravotníctve, ale aj školstve, napríklad v jedálňach – potenciálnych služieb je mnoho.

Pokiaľ by množstvo používateľov rástlo, nenastalo by len spomalenie, ale úplné zastavenie služby, tvrdí šéf Národného centra zdravotníckych informácií pre Živé.sk.

Neriešia to ani podniknuté prvé kroky. Nejaké urobilo aj národné centrum. „Urobili sme aj na našej strane úpravy, služby sa optimalizovali, niektoré sa aj v spolupráci s ministerstvom vnútra upravili. Dnes sme sa dostali na úroveň niekde okolo 10-12-14 sekúnd [reakčného času],“ povedal pre Živé.sk Blaškovitš.

Presná hodnota odozvy závisí aj od časového úseku dňa, kedy k overovaniu dochádza.

Problémom ale nemá byť množstvo zasielaných požiadaviek – systém je pomalý už pri jednej z nich.

Ilustračná snímka fotogaléria / 4
Ilustračná snímka Zdroj: Pexels

„Volá sa zbytočne šesťkrát SSL spojenie, token sa na dvakrát musí vymeniť, a tak ďalej. Čiže komunikácia, ako získať token z ich informačného systému, je pomerne komplikovaná,“ popísal Blaškovitš.

Národné centrum zdravotníckych informácií okrem toho dostalo od rezortu vnútra prísľub, že autorizačnú technológiu presunú do cloudu a dostupnosť bude škálovateľná – to znamená, že jej výkon bude upravovateľný podľa požiadaviek.

Ministerstva vnútra sme sa pýtali – na migráciu, jej časový horizont ako aj možné ďalšie uskutočnené vylepšenia, technické limity i stav servisnej zmluvy s dodávateľom. Konkrétnych odpovedí sme sa nedočkali. Nové informácie nemá ani NCZI, potvrdil jeho hovorca Boris Chmel.

Klon by nevedeli ovládať

Aj keby sa udial presun do cloudu a pribudla by škálovateľnosť, stačiť to podľa všetkého zase nebude. „Stále je tam otázka, nazvime to výkonu samotnej aplikácie. Či nenarazíme na biznis logiku, ktorá aj pri nasadení ,super počítača’ nás v zásade nepustí niekde ďalej,“ vyjadril obavy Blaškovitš.

Za celú prevádzku zodpovedá ministerstvo vnútra a jeho dodávateľ DXC Technology. Pôvodne firma vystupovala pod názvom Hewlett Packard Slovakia.

Spoločnosť na otázky redakcie k téme neposlala žiadnu odpoveď ani po troch týždňoch. Na tlačovej konferencii sme oslovili Michala Ševčíka z DXC Technology, ktorý sa podieľal na viacerých projektoch slovenského ministerstva.

„Určite tam existujú nejaké limity, ale neviem povedať aké. A nemyslím si, že sme sa dnes dostali na tie limity. Pokiaľ viem, je pripravený na strane ministerstva vnútra nejaký projekt, ktorý má optimalizovať infraštruktúru tak, aby časť procesu bola urýchlená,“ povedal pre Živé.sk.

Peter Blaškovitš fotogaléria / 4
Peter Blaškovitš Zdroj: Živé.sk, Ján Trangel

Lepšie sa mu javí ale zmena overovacieho procesu – okolo komunikácie so serverom, čo spomínal i Blaškovitš.

Ševčík si ale nemyslí, že po vložení kartičky by občan čakal 10 až 14 sekúnd. „Robili sme testy a tie určite hovoria o tom, že to je pod 10 sekúnd, hlboko pod 10 sekúnd,“ tvrdí.

Ministerstvo vnútra na otázku, či dnes pri zapnutí eZdravia spolu s občianskymi preukazmi s čipom garantuje bezproblémový chod bez neúmerného zdržania a pádov, nereagovalo.

Majú vyjednať podmienky

Národné centrum zdravotníckych informácií predostrelo ministerstvu vnútra návrh podmienok pre úroveň poskytovaných služieb (SLA) a stanovilo v nich parametre poskytovaných služieb.

Prebiehať má vyjednávanie, ktoré z nich sú akceptovateľné, pri ktorých sa dá diskutovať, a ktoré sú neprijateľné.

Blaškovitš v apríli ako potenciálne riešenie spomínal aj kópiu autentifikačného modulu, ktorá by si zo serveru ministerstva pravidelne aktualizovala certifikáty.

Nakoniec od idey upustil. Hovorí, že má nevýhodu, lebo by museli investovať peniaze a navyše s technológiou nemajú skúsenosti, takže by sa ju museli učiť spravovať.

Iná možnosť vraj nie je

Nemal by šéf NCZI menej starostí, keby sa nezrušil projekt elektronických kartičiek zdravotného poistenia? Rozhodnutie nevydávať ďalšie doklady považuje napriek uvedeným komplikáciám za správne.

Ilustračná snímka fotogaléria / 4
Ilustračná snímka Zdroj: Pexels

Pokiaľ by sa k nim vrátili, bolo by to zvrátené, uviedol jednoznačne. Pripomenul, že v štátnom IT sa už raz zvolila cesta jednej elektronickej karty na všetko ako v Estónsku. „Toto by mala byť jedna z priorít určite aj ministerstva vnútra. Snažíme sa veľmi úzko komunikovať aj s úradom podpredsedu vlády na túto tému,“ odkázal.

Keby aj štát vymyslel pre eZdravie alternatívny spôsob overovania, Blaškovitš vidí problém v zákone – za identifikačný prostriedok považuje práve občiansky preukaz s čipom a povolenie prístupu k záznamom pre špecialistu ako aj elektronické uzatvorenie zmluvy so všeobecným lekárom musí byť zaručené práve ním.

A čo riešenie s občianskym preukazom, ale offline? „Keby som vedel z čipu vyčítať aspoň rodné číslo, niektoré veci by som mohol zrýchliť. Ale bohužiaľ, nie je to tak. Musím ho vložiť, musí si vypýtať token, vymeniť certifikáty a dekódovať obsah čipu,“ dodal Blaškovitš.

Diskusia 15 Príspevkov