26.11.2018 08:10 | Štát a IT

Katastru dokončujú e-služby, ten hlási chyby. Aké je finále projektu, ktorý roky mešká a vyvoláva otázniky

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: iStock

Systém ešte nespustia naostro, len pre otestovanie. Pár dní pred termínom má vraj ešte nedostatky.

Elektronické služby katastra nehnuteľností – to je projekt, ktorý začal pred neuveriteľnými skoro desiatimi rokmi. Teraz je vo finále. Dokončuje sa okolo 30 služieb, teda približne dve tretiny, ktoré ešte nefungujú v praxi, hoci mali prísť už pred viac ako šiestimi rokmi.

Funkčná verzia by mala byť spustená najneskôr v piatok. Živé.sk zistilo, že to bude len v podobe testu a na jednom jedinom pracovisku.

Stále s chybami

Aj pár dní pred konečným dátumom sú v projekte „nejaké zásadnejšie chyby“, potvrdila Živé.sk vo štvrtok poobede predsedníčka Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ÚGKK) Mária Frindrichová. „Naďalej projekt testujeme, dodávatelia odstraňujú nedostatky.“

Doposiaľ pritom projekt testovali len nanečisto. Až teraz štát pripravuje jedno vybrané pracovisko, kde chce nový systém skúšať v reálnej prevádzke a so skutočnými dátami. Práve takéto spustenie služieb má byť hotové do 30. novembra. Kedy budú novinky nasadené pre všetkých 72 katastrálnych odborov na okresných úradoch a ďalšie tri detašované pracoviská, nevedno.

Web Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky. fotogaléria / 4
Web Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky. Zdroj: redakcia

„Viete, že testovanie, ktoré prebieha na nejakom prostredí, je iné, ako keď to nasadíte na pracovisku a otestujete v reálnom živote,“ popisuje Frindrichová. Predpokladá, že test v praxi ešte ukáže ďalšie chyby, ktoré nedokážu odhaliť pri umelých skúškach.

Aspoň nejaký štart

Sfunkčniť projekt do piatku je nutné kvôli nastaveniu eurofondového projektu. Termín sa pritom posúval zmluvnými dodatkami, tento má byť posledný možný.

Ešte začiatkom októbra úrad hovoril o viacerých pracoviskách, kde služby zavedú. Medzičasom plány okresal. Podľa Frindrichovej je za tým opatrnosť. „Naša méta je, aby sme [do piatka] začali projekt testovať na prvom pracovisku,” potvrdila vo štvrtok.

Otázne stále je, či sa to podarí. Tvorca finišuje s prácami na poslednú chvíľu. „Všetko je na dodávateľovi, aby odstránil zásadné chyby,“ popísala Frindrichová pre Živé.sk. Projektu sa podľa nej venuje gro zamestnancov úradu a viac už na ich strane urobiť nevedia. „Robíme všetko pre spustenie.“

Čo má projekt priniesť

Projekt má zelektronizovať procesy okolo katastra. V konečnom dôsledku občania získajú možnosť plne elektronického podania, elektronickej žiadosti o právne záväzný dokument z katastra nehnuteľností či podania námietky. Budú môcť dostať aj elektronickú notifikáciu o zmenách.


Zrýchli sa dostupnosť údajov pre iné úrady aj činnosť úradníkov na katastroch. Spracovanie jedného podania im dnes môže trvať niekoľko desiatok minút, v extrémnych prípadoch až hodín. Závisí to od počtu účastníkov, príloh či podpisov. Po spustení nových elektronických služieb by sa proces mal skrátiť, postupom času až na minúty na jedno podanie.

Ak by do konca mesiaca nezačala aspoň nejaká prevádzka, malo by sa dielo vyhlásiť za nesfunkčnené. A úrad by mal vracať eurofondy za celý projekt. Dokonca tie spred pár rokov – ešte z predchádzajúceho Operačného programu Informatizácia spoločnosti, ktorý po predĺžení končil v roku 2015.

Vtedy dostal úrad geodézie ďalšiu výnimku – do konca novembra 2018 mal byť projekt „sfunkčnený“. Keďže všetky náklady na projekt od roku 2016 musí platiť z vlastného rozpočtu, aktuálne ide o to, aby nemusel vracať predošlé prostriedky z EÚ.

Projekt bude kontrolovať Úrad vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho – mal by overiť, či je v ňom všetko podľa zmlúv. Akceptačný proces končí posledným marcovým dňom budúceho roka. Ak by nedopadla kladne, opäť hrozí vracanie peňazí. „Pri dodávke diela v nezodpovedajúcej kvalite budú o ďalšom postupe rozhodovať nadriadené ústredné orgány štátnej správy,“ hovorí nejasne úrad geodézie. Tiež platí podmienka prevádzkovania počas aspoň piatich rokov.

Vrátili takmer 14 miliónov

Na elektronické služby katastra nehnuteľností malo ísť 33,69 milióna eur bez DPH – spolu z eurofondov aj štátneho rozpočtu. Časť z eurofondov sme už pritom museli vrátiť – skoro 10 miliónov.


Samotného dodávateľa už úrad geodézie raz za meškanie pokutoval. Sumou 260-tisíc – na základe dodatku k zmluve, z roku 2015, ktorým firma dostala ďalšie dva roky na dokončenie prác. Podpísali ho deň pred posledným dňom na odovzdanie projektu. Medzičasom dostala firma ďalší čas k dobru.


Úrad minulý rok vracal celkovo skoro 13,6 milióna eur – kvôli nedostatkom pri verejnom obstarávaní dvojice projektov. Okrem elektronických služieb katastra sa to týkalo i mapového klienta ZB GIS. Druhú zákazku vyhrala firma Sevitech. Celú čiastku už inštitúcia napriek dohodnutému splátkovému kalendáru zaplatila v predstihu vďaka pomoci od ministerstva financií, písali Aktuality.sk.

Funkčne vyspelý mapový klient úradu beží aj cez skrátenú adresu zbgis.sk. Aj za tento projekt úrad vracal časť peňazí. fotogaléria / 4
Funkčne vyspelý mapový klient úradu beží aj cez skrátenú adresu zbgis.sk. Aj za tento projekt úrad vracal časť peňazí. Zdroj: redakcia

Dodávateľom elektronických služieb katastra je aktuálne už len firma DWC Slovakia, ktorú tento rok ovládla jedna z 50 najväčších slovenských spoločností – Asseco Central Europe. Získala dve tretiny akcií.

Pôvodne bola v konzorciu s DWC ešte dvojica Ness Slovensko a Ness Czech, no zodpovednosť za dotiahnutie prevzalo od marca 2015 len DWC, písali Aktuality.sk. Formálne však dielo dodáva stále konzorcium firiem.

Nemôže to byť ani 99 %

DWC pred mesiacom konštatovalo, že nájdené chyby bude riešiť rádovo „v dňoch a hodinách“. Vzájomnú spoluprácu hodnotí ako „mimoriadne náročnú“ – z hľadiska katastrálnej odbornosti a spoločenského tlaku. „Povinnosťou projektov hradených z eurofondov je aj priebežné zapracovávanie legislatívnych zmien, čo nás v rámci realizácie tiež neobišlo,“ dodalo k projektu.

Vráťme sa ešte k postoju úradu geodézie, kartografie a katastra. Predsedníčka M. Frindrichová opakovane trvá na tom, že nedostatky vo funkčnosti či správnosti procesov pri novospúšťaných službách tolerovať nebude. Ak by sa našli, systém by vraj nepovolila nasadiť. Ani keby išlo len o minoritu prípadov. „Ak bude úspešnosť testovacích scenárov na 100 %, potom môžu byť nové služby nasadené do prevádzky. Kataster buď funguje alebo nefunguje, čiže nové služby musia garantovať správny proces konaní,“ komentuje.

Úrad chce mať podľa svojich slov istotu, že sa pri predaji nehnuteľnosti neobjaví na liste vlastníctva niekto iný alebo dokumenty nedostane omylom iný adresát, ako má. Inými slovami: musí byť podľa neho „zachované ústavné právo občanov na ochranu majetku“.

Práve dlhodobé nedoťahovanie vecí v systéme na 100 % podľa Frindrichovej spôsobilo predlžovanie projektu. Úrad priebežne nachádzal chyby. „Každá novo nasadená verzia aplikácie ide okamžite do testov, vyhodnocujeme ju. Máme na to online nástroje, hneď hlásime chyby, ktoré by mal dodávateľ odstraňovať,“ spresnil v októbri pre Živé.sk šéf Výskumného ústavu geodézie a kartografie Vladimír Raškovič. Novinky vraj testuje tím úradu z celého Slovenska.

Aj so subdodávkami

Kto ďalší sa na zákazke podieľa, v rámci subdodávok pre DWC, štát nepovedal. Do systému práce príliš nevidí. „Nevieme, akú majú štruktúru práce na vývoji, či robia jednotlivé moduly diverzifikovane a niekto kód zostavuje dokopy, alebo iným spôsobom. To sú faktory, ktoré podstatne ovplyvňujú výsledok,“ komentuje V. Raškovič.


Samotné DWC presne nešpecifikovalo objem subdodávok, no prezradilo, že pre ňu robí viacero špecializovaných dodávateľov, a popísalo ich prácu. „Riešia napríklad Geografický informačný systém a katastrálne procesy. Vykonávajú všetky projektové činnosti, ako je analýza a špecifikácia, vývoj a implementácia a taktiež testovanie,“ napísalo v stanovisku. V tíme projektu je priemerne okolo 40 ľudí, dodalo DWC.

Hardvér kupujú oddelene

Úrad geodézie zatiaľ nevedel povedať, či jeho servery vyššiu záťaž pri ostrom behu nových služieb zvládnu a fungovanie bude svižné – bez veľkých oneskorení. Jeho zástupcovia tvrdia, že sa to dá len namodelovať, nie vopred presne zistiť. Rátať ale majú aj s rezervou.

Hardvérové kapacity rieši inštitúcia sama. „Dodávateľ navrhne konfiguráciu hardvéru pre určitý výkon. Na základe vyhodnotenia jeho požiadaviek potom u nás v serverovniach prípadne upravujeme konfiguráciu,“ popísal úrad.

Štát vám pošle informáciu o zmene vlastníka vybranej nehnuteľnosti fotogaléria / 4
Štát vám pošle informáciu o zmene vlastníka vybranej nehnuteľnosti Zdroj: Ján Trangel

Inštitúcia už spustila niekoľko elektronických služieb. Naposledy sa ňou stalo sledovanie zmien v katastri nehnuteľností. Vyskúšali sme ju. No momentálne nie je zadarmo – monitorovanie jednej nehnuteľnosti stojí 2 eurá na 30 dní. Kompetentní však sľubujú, že v budúcnosti poplatky zrušia. Aktuality.sk priniesli stanovisko úradu vicepremiéra pre investície a informatizáciu, ktorý „verí, že v ostrej prevádzke fyzické osoby dostanú túto službu bezplatne“.

Na článku spolupracoval Ján Trangel.

Diskusia 8 Príspevkov