23.11.2018 07:00 | Rozhovory

Top Oscarový Slovák: Takto sa robia filmové efekty v Hollywoode (rozhovor)

Špeciálne vizuálne efekty dokážu scénu zmeniť na nespoznanie. Niekedy sú naopak také nenápadné, že si ich ani nevšimnete.
Špeciálne vizuálne efekty dokážu scénu zmeniť na nespoznanie. Niekedy sú naopak také nenápadné, že si ich ani nevšimnete. Zdroj: Compozitive

Dozvedeli sme sa, ako prebieha proces tvorby špeciálnych efektov za oceánom, čo ovplyvňuje ich kvalitu a aký hardvér štúdiá používajú.

Aj Slovensko má svojho oscarového tvorcu filmových efektov. Je ním Handlovčan Vladimír Valovič, ktorý pracoval na snímkach ako Gravitácia, Harry Potter a Dary smrti II, Piráti z Karibku 4, Strážcovia galaxie, Justice League a množstve ďalších. Zároveň založil vlastnú školu, kde aj Slovákom otvára dvere do veľkého filmového sveta.

Ako sa filmové vizuálne efekty vyrábajú a aká je práca pre hollywoodske produkcie, prezradil v rozhovore pre Živé.sk.

Kto je Vladimír Valovič

36-ročný rodák z Handlovej, začínal ako grafik v bratislavských novinách. Neskôr odišiel do Anglicka, kde pracoval v hoteli a sklade a napokon tam vyštudoval vizuálne efekty v Escape Studios. Ako compositor pracoval pre štúdiá v Prahe, Londýne a teraz žije v kanadskom Vancouveri.


Vo svojom portfóliu má film Gravitácia, ktorý získal Oscara aj cenu BAFTA za vizuálne efekty. Pracoval aj na filmoch Harry Potter a Dary smrti II, Strážcovia Galaxie I a II, Piráti z Karibiku 4, Lincoln, Doctor Strange, Justice League, Star Trek Beyond a mnoho ďalších.


V roku 2016 vytvoril pre Slovákov a Čechov online školu Compozitive VFX Academy na tvorbu vizuálnych efektov a niektorí jej absolventi už tiež pracujú na hollywoodskych produkciách.

Efekty sú všade, aj keď ich nevidíte

Ako vyzerá práca dizajnéra na filme? Čo presne robíte? Ste súčasťou veľkých hollywoodskych štúdií?

Nepracujem priamo pre hollywoodske produkcie, ale pre štúdiá na vizuálne efekty, ktoré si tieto produkcie objednávajú. Sú to naši klienti. Ja som takzvaný compositor a robím vo filmovej postprodukcii. Mojou úlohou je dať jednotlivé časti, predmety, postavy vytvorené v počítači do filmového záberu tak, aby to vyzeralo čo najlepšie.

Keď som bol ešte mid alebo senior compositor, tak som prišiel do práce a dostal som nejaký záber, ktorý som spracoval podľa komentárov od supervízora a klientov.

Teraz som vedúci tímu, kde mám na starosti od 5 do 20 ľudí, za ktorých som zodpovedný a zároveň som zodpovedný za celý projekt v oblasti compositingu. Spolu so supervízorom blízko spolupracujeme, plánujeme, hodnotíme a rozdeľujeme zábery, vymýšľame stratégie. Musíme vyrobiť to, čo chce klient, v čase, aký máme, tak aby to vyzeralo dobre. Je to celé o hľadaní nástrojov, ako to všetko uskutočniť.

Vladimír Furdík na Comics Salóne prezradil aj malý detail o záverečnej sérii Hry o Tróny.
Čítajte aj Nočného kráľa z Hry o tróny hrá Slovák. Ako sa dostal do Hollywoodu?

Využívajú sa efekty dnes už vo všetkých filmoch, aj keď si to človek neuvedomuje?

Myslím, že je len veľmi málo filmov, ktoré by efekty neobsahovali, lebo často sa menia napríklad len značky a logá na predmetoch, kvôli spoluprácam s rôznymi firmami alebo sa robia retuše a neviditeľné efekty, ktoré si diváci často nevšimnú. Využíva sa to veľmi často aj v klipoch. Dnes už každý druhý klip má efekty.

Aj reklamy sú jednoznačne takmer iba s efektami. Autá v reklamách sú často iba počítačové, dosadené do prostredia alebo aj prostredie je vymodelované tak, že to vyzerá fotorealisticky. Už aj youtuberi používajú efekty, aj keď lacné a jednoduché, ale používajú ich.

Viac o tom, ako sa robí compositing, sa dozviete v prezentačnom videu školy Vladimíra Valoviča:

Tvorba efektov zrejme nie je práca, kde stačí párkrát kliknúť v programe a je to hotové. Koľko to trvá?

To závisí od projektu a koľko ten projekt má efektov a akú časť z neho má naše štúdio. Boli projekty, ako napríklad Lincoln režiséra Stevena Spielberga v roku 2012, ktorý bol takmer celý len natočený, bez efektov. Bolo tam možno len okolo 30 záberov, kde boli efekty, ako napríklad horiace budovy, nejaké retuše, počítačové budovy.

A potom sú projekty ako Avengers alebo Strážcovia galaxie, kde je 2 000 záberov, a to ťažkých s veľkými efektami. Navyše každé štúdio môže robiť iba nejakú malú časť z toho. Ale v priemere to môže byť cca 2 až 3 mesiace na malý projekt a väčšie projekty môžu byť tak pol roka až rok v postprodukcii. Na filme Gravitácia sa pracovalo dokonca 3 roky.

Film Gravitácia získal Oscara aj za vizuálne efekty a vy ste na ňom tiež pracovali. V minulosti ste však povedali, že veľkú zásluhu nepociťujete, lebo ste na ňom robili len dva týždne. Znamená to, že ste na filme len vypomáhali alebo sa takto chodí od projektu k projektu štandardne?

Vždy sa chodí od projektu k projektu. Je to veľmi individuálne. Niekedy robím na projekte 10 mesiacov a prejde mi cez ruky 150 až 200 záberov a ani jeden nedokončím, iba ich rozrobím, pripravím niečo, vymyslím nejakú stratégiu a posuniem ho niekomu ďalšiemu.

Potom zas niekto potrebuje pomôcť na iný projekt, takže som napríklad dva týždne tam. Pri Gravitácii sa veľmi menili ľudia, keďže postprodukcia trvala až 3 roky. Na jednom zábere robilo veľmi veľa ľudí, lebo aj zábery boli veľmi dlhé. Ja som na tom robil krátko, preto nepociťujem nejakú extra zásluhu. Ale je fakt, že každá pomoc sa ráta, lebo nikdy človek nevie, čo pomohlo posunúť ten projekt ďalej. Je to obrovská tímová práca.

Vladimír Valovič fotogaléria / 4
Vladimír Valovič Zdroj: Vladimír Valovič

Nie je to len o peniazoch

Čo najviac ovplyvňuje kvalitu efektov?

V dnešnej dobe už efekty nie sú závislé od technológií, lebo máme techniku, vďaka ktorej dokážeme vytvoriť prakticky čokoľvek. Takže už to závisí iba od ľudskej fantázie a šikovnosti ľudí, ktorí to budú robiť.

Veľký faktor stále zohráva klient a rozpočet a to, ako je klient pripravený na ten projekt a aká je jeho predstava. Ak on nevie, čo chce a nenatočil to správne, tak potom sa veľa času strávi v postprodukcii a robia sa úpravy, ktoré by sa inak nemuseli robiť. Navyše na projektoch môžu pracovať ľudia, ktorí sú nekompetentní a neskúsení a ich komentáre neposúvajú prácu vpred, ale naopak.

Ďalší faktor je, že stále máme viac filmov, ale skúsených ľudí toľko nepribúda. Peniazmi môžu producenti a investori vygenerovať aj 10 veľkých filmov za rok, ale nedokážu vygenerovať nových skúsených ľudí, ktorí by na nich pracovali. Takže objem filmov sa nafukuje, skracuje sa doba na výrobu a uberá sa na kvalite.

Na efekty v ktorom filme z tých, na ktorých ste pracovali, ste najviac hrdý? Môžete vypichnúť nejaké konkrétne scény?

Myslím, že jeden z najkrajších filmov, kde šlo o neviditeľné efekty, na ktorých som pracoval, bol Lincoln. Robil som tam budovu Kapitolu, ktorý je len na dvoch až troch záberoch a všetky sú moje.

Čo sa týka práce na veľkých efektoch, tak asi Strážcovia galaxie, kde som mal veľa zaujímavých záberov, kde bol Groot a veľa záberov s Rocketom, napríklad kde bol opitý alebo kde šoféroval loď. Zo Strážcov galaxie 2 mám jeden taký roztomilý záber, kde je baby Groot s cukríkmi, a ten som robil celý od začiatku až po koniec ja ako compositor.

Justice League bola zase veľká výzva, lebo som robil celý vzhľad, boli to obrovské zábery, kde som mal aj 100 vrstiev v jednom zábere a bolo to veľmi prehustené efektami.

Film Strážcovia galaxie 2 a scéna s baby Grootom, ktorú mal „pod palcom“ Vladimír Valovič. fotogaléria / 4
Film Strážcovia galaxie 2 a scéna s baby Grootom, ktorú mal „pod palcom“ Vladimír Valovič. Zdroj: Marvel Studios

Stalo sa vám, že ste sa na nejakom zábere naozaj namakal a nakoniec ani nebol použitý vo filme?

Stalo sa mi, že som robil jeden vzorový záber pre film The Finest Hours, kde sa vymýšľal vzhľad celej sekvencie a urobil som asi 90 verzií v priebehu 2-3 mesiacov a oni to nakoniec vystrihli.

Takže párkrát sa to už stalo, ale väčšinou to nie sú veľké zábery. Keď sa na to spätne pozriem, tak väčšinou nešlo o zábery, ktoré by boli nejak dôležité pre film. Ale môže to byť frustrujúce, že človek na niečom pracuje a nakoniec zistí, že to bolo zbytočné.

Ide pri vašej práci vyslovene o postprodukciu alebo sa niekedy dostanete aj na natáčanie?

Ja som ešte na filmovom natáčaní nebol. Na reklamách a malých projektoch najmä v Česku a na Slovensku áno, ale na filmovom natáčaní nie. Za vizuálne efekty tam chodí iba supervízor alebo niekto, kto sa stará o fotenie materiálov, a to sa robí s veľkým časovým predstihom.

Nie každý chce chodiť na natáčanie, lebo musí cestovať, a keď sa film točí napr. pol roka niekde na druhej strane sveta, tak musí buď presťahovať rodinu, alebo je tam bez nej, takže to nie je pre každého. Ale môže to byť určite zaujímavá skúsenosť.

Dôverný nepriateľ príde do slovenských kín už 16. augusta.
Čítajte aj Technologický film Dôverný nepriateľ: Aj Slováci vedia robiť Hollywood

Máte osobne ambíciu, že by ste to dotiaholi na supervízora a dostali sa priamo na pľac?

Určite by som to chcel zažiť aspoň raz-dvakrát a párkrát už ani nechýbalo veľa, aby som sa tam dostal, ale určite by som nechcel robiť iba to. Vizuálne efekty sú veľmi zodpovedná vec a supervízor musí mať naozaj veľa skúseností.

Je to aj veľká obeta z rodinného života a neviem, či sa chcem teraz venovať toľko práci na úkor rodiny. Momentálne pre svoju školu v podstate robím niečo podobné, máme vlastné projekty, ktoré vymýšľam aj režírujem, a tam simulujem akoby malé štúdio.

Ale pri tých reálnych štúdiách je to veľký biznis a aj veľká zodpovednosť. Ak máte projekt za 200 miliónov dolárov, tak sú tam veľké tlaky, a to nie je jednoduché.

S kým všetkým teda prichádzate pri práci do styku? Spolupracujú s vami napríklad režiséri alebo kameramani?

Keďže je to postprodukcia, tak väčšinou cez e-maily sú to klienti, teda režisér a producenti alebo VFX (vizuálne efekty, pozn. red.) supervízor za klientsku stranu a potom my máme vlastného supervízora za naše štúdio.

Občas sa stane, že prídu do štúdia nejakí klienti osobne. Asi najznámejší, koho som stretol, bol Joss Whedon, režisér Avengers, ktorý pomáhal dokončovať film Justice League, na ktorom som pracoval.

Zábery z filmu Lincoln a budova Kapitolu, na ktorej Valovič pracoval. fotogaléria / 4
Zábery z filmu Lincoln a budova Kapitolu, na ktorej Valovič pracoval. Zdroj: DreamWorks, Twentieth Century Fox

Máte šancu stretnúť aj hollywoodske herecké hviezdy?

Párkrát sa stalo, že boli aj nejakí herci v štúdiu. Nedávno bol v štúdiu, pre ktoré pracujem Aquaman Jason Momoa. Do iného štúdia, kde som robil, zas prišla pozrieť herečka Tilda Swinton. Alebo som počul, že bol v štúdiu pozrieť Tom Cruise, ale ja som ich veľa nestretol.

Stane sa to tak pri jednom z 15 filmov, že príde niekto slávnejší, takže je to skôr výnimka ako pravidlo. Stretávame sa častejšie s producentmi aj z veľkých štúdií, ako je Disney. Prišli nám napríklad osobne poďakovať ľudia z Marvelu, ktorí boli veľmi spokojní s našou prácou na filme Strážcovia galaxie. A to sú veľmi príjemné stretnutia.

Musíte tvrdo pracovať

Ako je to s technickým zabezpečením? Využívajú sa vo filmovom priemysle akési „superpočítače“ alebo ide o klasické pracovné stanice?

Počítače sa používajú, samozrejme, tie najlepšie, aké sú dostupné z rozpočtu štúdia a v rámci možností danej doby. Vždy sa snažíme mať tie najlepšie možné procesory a veľkú operačnú pamäť.

Ja mám v práci 128 GB RAM a procesor možno nejakých 10-12 jadier. Takže sú to lepšie mašiny, ktoré sú dostupné, ale nekúpi si ich bežne niekto domov, pokiaľ sa vyslovene nevenuje nejakej grafike alebo 3D, hrám či virtuálnej realite.

Dá sa to samozrejme robiť aj na slabších počítačoch, ale je to potom o kompromise a pohodlnosti pri práci. Nie sú to žiadne superpočítače, ale sú to mašiny za pár tisíc a k tomu ešte treba samozrejme pridať aj kvalitné monitory.

„Dá sa to, ale je to otázka trpezlivosti, vášne a odhodlania. Človek tomu musí veľa obetovať, vyjsť z komfortnej zóny a dať tomu viac ako 2-3 hodiny denne. Treba sa do toho zahryznúť a aj neúspech brať ako motiváciu.“
- Vladimír Valovič

Založili ste online školu pre Slovákov a Čechov, aby ste im odovzdávali svoje skúsenosti. Čo by ste poradili mladému človeku, ktorý sa chce venovať tvorbe filmových efektov? Ako by mal začať?

Musí si prejsť viacerými programami, zistiť čo ho v rámci tých filmových efektov najviac baví, lebo je to veľmi široký pojem. Môže to byť od modelovania cez simulácie, compositing, 3D modely, animácie, atď.

Na každú disciplínu treba trošku iné vedomosti. Animátori potrebujú veľmi veľa znalostí, musia presne vedieť, ako sa hýbu ústa pri vyslovovaní každého písmena a pod. Pri simuláciách musia tvorcovia dobre ovládať fyziku, musia vedieť nasimulovať pád budovy alebo ako sa lámu stromy, ako rýchlo padajú kamene, snehová lavína či ako vyzerajú explózie.

Compositor to zase celé dáva dohromady tak, aby to vyzeralo čo najlepšie. Nedá sa vedieť všetko, preto si človek musí nájsť disciplínu, ktorej sa bude venovať a hľadať spôsoby, ako sa to naučiť. Či už formou plateného štúdia alebo ako samouk. A potom musí stráviť niekoľko rokov tvrdou prácou, aby sa posúval.

Dá sa teda compositing naučiť?

Dá sa to, ale je to otázka trpezlivosti, vášne a odhodlania. Človek tomu musí veľa obetovať, vyjsť z komfortnej zóny a dať tomu viac ako 2-3 hodiny denne. Treba sa do toho zahryznúť a aj neúspech brať ako motiváciu. Trvá to dlho.

Človek ale postupne cíti ten rozdiel, ako sa s hodinami strávenými za počítačom zlepšuje a vidí to, čo predtým nevidel. Spoznal som človeka, ktorý sa venoval compositingu už od roku 1990, prešiel filmami ako Armagedon, Titanic a robil ako supervízor všetky možné filmy za posledných 20 rokov. On videl veci, ktoré ja ani neviem, či niekedy budem schopný vidieť. Takéto stretnutia a spolupráce ma za posledné roky tiež veľmi posunuli.

Diskusia 19 Príspevkov