22.11.2018 10:43 | Digitálna TV

Exkluzívne Sledovanosť: Markíza vs. JOJ. A ako si vedú malé TV

Porovnali sme sledovanosť viac ako desiatky staníc na našom trhu.
Porovnali sme sledovanosť viac ako desiatky staníc na našom trhu. Zdroj: Pexels.com

Prinášame aj výkonnosť platených televízií ako Spektrum či AMC.

Televízny boj medzi televíziami prebieha prakticky neustále. Pozreli sme sa, ktoré televízie sú aktuálne úspešnejšie s programami, ktoré ponúkajú.

Prinášame vám sledovanosť staníc RTVS, Markízy, JOJ a podiely slovenskej Primy a Novy. Prvýkrát vám ponúkame aj podiely malých platených staníc, ktoré častokrát ponúkajú kvalitný obsah, sú však zamerané iba na menšiu časť publika a nie všetci diváci k nim majú prístup.

V článku vychádzame výlučne z peoplemetrových údajov. Sledovanosť staníc v skupinách 12+ a 12-54 ročných získalo Živé.sk od oficiálneho realizovateľa peoplemetrového prieskumu – PMT/Kantar Media. Pozreli sme sa na sledovanosť televízií od mája do októbra tohto roka.

Ak vás zaujíma sledovanosť od januára do apríla, nájdete ju v samostatnom článku.

Dve cieľové skupiny

Cieľová skupina 12+ ročných a starších sa nazýva ako univerzálna a primárne sa na ňu zameriava RTVS, ktorá sa snaží osloviť všetkých divákov, kým Markíza a JOJ predávajú reklamu primárne pre užšiu cieľovú skupinu – 12-54 ročných divákov. JOJ sa pritom otvorene pohráva s myšlienkou posunutia tejto cieľovky do veku 65 alebo 69 rokov.

Veční rivali: Kto mal navrch?

Dlhodobo najviac divákov oslovujú televízie Markíza a JOJ. Priemer za máj až október ukazuje, že u mladších divákov viac bodovala prvá televízia, ktorá dosiahla priemerný podiel 20,53 percenta, JOJ 13,03 percenta. Jednotka dosiahla u týchto divákov podiel na úrovni 8,37 percenta.

Môžete si pozrieť aj výkonnosť kanálov Nova International a Prima Plus, ktoré sú dostupné v ponukách mnohých operátorov, častokrát v základe. Zaujímavá je aj sledovanosť platených kanálov, ktoré dosahujú iba „symbolické“ hodnoty v porovnaní s veľkými slovenskými TV:

V univerzálnej cieľovej skupine 12 ročných a starších sa poradie nezmenilo. Markíza získala v máji až októbri priemerný podiel 17,52 percenta, JOJ 14 percent a Jednotka 10,87 percenta.

Čo sledovali diváci

  • Jednotka – zo sledovaného obdobia dosiahli najvyššiu sledovanosť zápasy z MS v ľadovom hokeji a futbalové majstrovstvá FIFA. Z relácii mimo športu sa v rebríčku s TOP20 najsledovanejšími reláciami neumiestnili podľa peoplemetrov žiadne iné tituly.
  • Markíza – najsledovanejšie relácie boli Televízne noviny a Počasie. Televízii ale fungujú tituly ako Horná Dolná, Susedia, Tvoja tvár znie povedome či Oteckovia, uvádza televízia v tlačových správach.
  • JOJ – najvyššie priečky opäť obsahuje spravodajstvo a počasie. Darí sa šou aj Česko Slovensko má talent, Inkognitu, Všetko čo mám rád alebo seriálu Som mama, popisuje televízia v správach pre médiá.
  • Menšie stanice: Ak sa pozrieme na peoplemetrové údaje, prvé miesta na Plus a Dajto majú športové zápasy, Nove International sa darilo s Kriminálkou Anděl či Zámenou manželiek. Slovákov na Prime Plus zaujali najmä Vychytávky Ládi Hrušky alebo Receptár Prima nápadov. Minimax prilákal divákov na Simon's Cat alebo Mášu a medveďa. AMC mala v rebríčku viacero rozdielnych filmových titulov – išlo o Machete zabíja alebo Piatok trinásteho. Spektrum zas lákal na Pravdu alebo lož či Silné vlaky.

Dokument alebo pôvodný slovenský seriál? Diváci ukazujú, čo ich viac zaujme. fotogaléria / 2
Dokument alebo pôvodný slovenský seriál? Diváci ukazujú, čo ich viac zaujme. Zdroj: Pexels.com

Rastie Markíza aj JOJ

Zaujímavý je aj vývoj sledovanosti v priebehu polroka. Treba ale uviesť, že v priebehu letných mesiacov júl a august televízie výrazne neinvestujú do programu, keďže ide o reklamne slabšie obdobia.

Oproti máju rástla v októbri Markíza aj JOJ. Markíza z 20,6 na 23,2 percenta. JOJ z 13,1 na 13,8 percenta:

Zaujímavé je aj porovnanie výkonnosti staníc v univerzálnejšej cieľovej skupiny 12-ročných a starších. Napríklad Jednotka bola v máji výrazne silnejšia, môžu za to ale najmä sledované majstrovstvá sveta v hokeji. JOJ bola v  skupine 12-ročných a starších silnejšia ako u mladších divákov (12-54), Markíze by sa aktuálne prechod na túto cieľovú skupinu neoplatil, keďže v nej dosahuje nižší podiel. Podľa cieľovej skupiny, pre ktorú televízia predáva reklamu by musela následne upravovať aj program, aby viac oslovoval starších divákov. Tí ale pre reklamných zadávateľov nie sú až takí atraktívni.

Slovenské TV sleduje väčšina divákov

Aj napriek obrovskej ponuke platených televízií na slovenskom trhu sa ukazuje, že divákov stále dokáže osloviť najmä lokálna tvorba. Len televízne skupiny Markíza, JOJ a RTVS získali trhový podiel na úrovni takmer 60 percent.

Televízie pritom ukazujú, že im dokážu výrazne pomáhať menšie tematické kanály, ktoré dokážu vygenerovať sledovanosť na úrovni niekoľkých percentuálnych bodov. Naopak, platené televízie nedokážu u seba udržať väčšie množstvo divákov – príkladom sú napríklad kanály Sport1 a Sport 2, ktoré sú pre operátorov podľa trhových informácií veľmi drahé na šírenie a ich celodenná sledovanosť je nízka – diváci ich vyhľadávajú iba v čase atraktívnych zápasov.

Podobné je to aj v prípade kanálu AMC, ktorý síce dosahuje vyššiu sledovanosť, ani zďaleka sa však nedoťahuje na Dajto či Plus. Rovnaká situácia nastáva aj pri stanici Spektrum, ktorá patrí medzi najsledovanejšie dokumentárne stanice u nás.

Napríklad sledovanosť kanálov Discovery, MTV, Disney Channel či Nickelodeonu nie je známa, keďže televízie nie sú samostatne zapojené do peoplemetrového merania – sú zaradené iba do balíka ostatných staníc.

Diskusia 62 Príspevkov