20.11.2018 17:20 | Recenzie

Top Recenzia Fallout 76: Kde sa stala chyba?

Vojna, vojna sa nikdy nemení. Ale Fallout áno.
Vojna, vojna sa nikdy nemení. Ale Fallout áno. Zdroj: Bethesda

Nový diel prináša veľa zmien. Nie všetky ale boli k lepšiemu.

Jedna z najznámejších herných značiek Fallout je tu s nami už vyše 21 rokov. V ešte horúcom pokračovaní s názvom Fallout 76 ale štúdio Bethesda radikálne zmenilo jej žáner. Nejde už o príbehové RPG zamerané na jednotlivca, ale o boj o prežitie spolu s inými hráčmi v nehostinnom, post-apokalyptickom svete.

Pozrite si aj videorecenziu:

Zväčša sa stáva, že ak nejaká značka výrazne odbočí od svojich koreňov, nemusí to dopadnúť práve najlepšie. Fallout 76 v tomto ohľade, žiaľ, nie je žiadnou svetlou výnimkou. Otázkou teda ostáva, kde nastala chyba?

Zdevastované mestá môžu v sebe ukrývať nečakané prekvapenia:

Hru Fallout 76 (PC) na recenziu poskytla spoločnosť Cenega.

Takmer neexistujúci príbeh

Fallout 76 začína podobne ako jeho predchodcovia. Zobudíme sa v atómovom kryte, vytvoríme si vlastnú postavu a po krátkom úvode vykročíme do rozsiahleho sveta zdevastovaného nukleárnou vojnou. Hneď v prvých minútach si ale môžeme všimnúť, že tu niečo chýba. V celej hre nie sú žiadne počítačom riadené ľudské postavy. V kryte narazíme len na zopár robotov, ktorí nás vyprevadia na ľudoprázdny povrch.

Úvod hry začína klasicky v atómovom kryte, v ktorom si vytvoríme vlastnú postavu. fotogaléria / 19
Úvod hry začína klasicky v atómovom kryte, v ktorom si vytvoríme vlastnú postavu. Zdroj: Marek Vlnka

Príbehovo síce absencia iných postáv dáva zmysel, no zároveň spôsobuje, že dej a zadávanie úloh môžu byť vyrozprávané len za pomoci zvukových nahrávok, listov, počítačových obrazoviek a robotov. To znamená, že sa môže veľmi ľahko stať, že človek daný, často zdĺhavý a stereotypný text len bez záujmu prekliká, nahrávku si celú ani nevypočuje, pretože ho niečo po ceste prepadne alebo vyruší. K zadaným úlohám a deju ako takému teda nemusí získať žiadnu emočnú väzbu, ktorej u iných titulov napomáhajú postavy priamo komunikujúce s hráčom.

„Vo výsledku tu hlavný príbeh v pravom slova zmysle vlastne ani nie je.“

Vo výsledku tu hlavný príbeh v pravom slova zmysle vlastne ani nie je. Úvodné úlohy slúžia skôr len na oboznámenie sa s princípmi hry. To by vzhľadom k tomu, že ide o survival, teda hru o prežitie, ani nevadilo. Fanúšikovia značky však možno očakávali niečo viac od počinu pyšne nesúceho názov Fallout. Vedľajšie úlohy sú väčšinou len o nájdení nejakého predmetu, listu, počítača, alebo zabití nejakých nepriateľov. Bez prítomnosti iných postáv sa tu toho viac stať zrejme ani nemôže.

Vo svete niet žiadnych iných počítačom riadených postáv. Ak nepočítame robotov. fotogaléria / 19
Vo svete niet žiadnych iných počítačom riadených postáv. Ak nepočítame robotov. Zdroj: Marek Vlnka

Pútavý a zároveň prázdny svet

Časovo sa hra odohráva pred udalosťami všetkých svojich predchodcov. Kryt 76 má byť prvý, ktorý sa otvoril po nukleárnej vojne. Od nešťastného konfliktu uplynulo len 25 rokov, a preto sme len jeden z mála priekopníkov pokúšajúcich sa usadiť v zdevastovanom svete. Po opustení krytu nás ale prekvapivo uvíta rozsiahla a malebná krajinka plná zelene.

Napriek nukleárnej vojne sa v titule nachádza pestrofarebná krajinka. fotogaléria / 19
Napriek nukleárnej vojne sa v titule nachádza pestrofarebná krajinka. Zdroj: Marek Vlnka

Herná mapa stvárňuje územie Západnej Virgínie. Nájdeme tu viacero zón s odlišným nádychom a prírodným prostredím. Narazíme na ruiny miest a dediniek, opustené zábavné parky, vojenské základne, horské pevnosti a mnoho iných architektonických bodov záujmu.

Grafické spracovanie a atmosféra týchto oblastí je vystihnutá veľmi dobre. Žiaľ, prítomnosť neustále sa obnovujúcich nepriateľov v podobe mutantov, obhorených zombíkov či inej hávede môže začať byť časom otravná. Ak zlikvidujeme skupinu nepriateľov pred budovou, ktorú následne navštívime, pri odchode musíme opäť zneškodniť podobnú bandu protivníkov.

Atmosféra zdevastovaného sveta priam srší z každého rohu. fotogaléria / 19
Atmosféra zdevastovaného sveta priam srší z každého rohu. Zdroj: Marek Vlnka

Keďže sa v hre okrem ostatných hráčov nenachádzajú iné ľudské postavy, v lokalitách toho vlastne ani veľa nenájdeme. Väčšinu času budeme len zbierať odpad, ktorý neskôr poslúži ako stavebný materiál. Aj napriek tomu je ale preskúmavanie a objavovanie pútavej krajiny jedným z najsilnejších aspektov titulu.

RPG prvky zredukované na minimum

Zaujímavým rozhodnutím autorov bolo prekopanie systému napredovania postáv na vyššiu úroveň. Ikonické získavanie výhod, takzvaných perkov, tu už neexistuje. Namiesto toho pri zvyšovaní úrovne získavame náhodné karty, ktoré slúžia ako rôzne pasívne bonusy. Tie si môžeme vložiť do príslušných voľných slotov závisiacich od základných atribútov postavy, akými sú napríklad sila, inteligencia alebo zručnosť. Karty sa dajú kedykoľvek počas hry ľubovoľne vymeniť za iné.

Klasické zvyšovanie úrovne a ikonické perky nahradili náhodne vygenerované karty. fotogaléria / 19
Klasické zvyšovanie úrovne a ikonické perky nahradili náhodne vygenerované karty. Zdroj: Marek Vlnka

Tento systém sme však ani poriadne nevyužili, pretože počas celého hrania sme nemali žiadnu potrebu si vôbec nejaký bonus prideliť. Väčšina nepriateľov umrela na jednu, prípadne dve rany z nejakej schopnejšej zbrane. Dokonca aj bossovia, ktorí majú dvojnásobnú úroveň od hráča, umrú na pár rán bez toho, aby nejako výrazne ohrozili jeho zdravie. Nájdu sa však aj výnimky.

„Ikonické získavanie výhod, takzvaných perkov, tu už neexistuje. Namiesto toho pri zvyšovaní úrovne získavame náhodné karty, ktoré slúžia ako rôzne pasívne bonusy.“

Samotný boj je len priemernou záležitosťou. Streľba aj útoky zbraňami na blízko sú síce dostatočne kvalitne a zábavne prevedené, no nepriatelia plní chýb, ktorí nevedia prejsť okolo niekoľko decimetrov veľkej prekážky, nelogicky sa teleportujú či bežia pospiatky, guľky prechádzajú skrz nich, alebo im trčí zo zeme len hlava, hru do značnej miery ešte zhoršujú.

Návšteva zničeného zábavného parku môže byť hrôzostrašnou záležitosťou:

Systém automatického zameriavania V.A.T.S. je prítomný aj v tomto diele. Keďže však ide o hru pre viacerých hráčov, čas sa už nemôže spomaliť tak, ako sme boli zvyknutí. Jednoducho zaplatíme za zvýšenú percentuálnu šancu automatického zásahu svojimi akčnými bodmi, ktoré inak využívame pri behu alebo silných útokoch zbraňami na blízko. Jediné využitie tohto systému sme teda našli pri likvidácii príliš malých alebo rýchlych nepriateľov, akými je napríklad hmyz.

Nekonečné kopy predmetov a haraburdia

Kľúčovým prvkom každého správneho RPG ako aj všetkých častí Fallout je vybavenie, ktoré máme možnosť nosiť a používať. V tomto prípade môže hráčov potešiť, že ako zbraň sa dá použiť takmer všetko, čo nájdu v ruinách zničeného sveta, počnúc obyčajným kusom dreva cez golfovú palicu až po biliardové tágo.

Ako zbraň a brnenie sa dá našťastie použiť takmer všetko, čo nájdeme. fotogaléria / 19
Ako zbraň a brnenie sa dá našťastie použiť takmer všetko, čo nájdeme. Zdroj: Marek Vlnka

Väčšina vybavenia sa dá podobne ako v diele s číslovkou 4 tiež všelijako vylepšiť a prerobiť. Na kus dreva môžeme nabiť klince a z rôznych odpadkov zas poskladať funkčnú strelnú zbraň, ktorej môžeme ďalej primontovať napríklad ďalekohľad, zväčšiť zásobník a predĺžiť hlaveň. Podobne smieme nájsť, vyrobiť a upraviť rôzne časti brnenia a oblečenia. Každá ruka či noha pritom môže mať na sebe iný kus výbavy.

Pozrite si aj nové vydanie relácie Live Game:

Aj tu sme však narazili na pre sériu Fallout veľmi nečakaný prvok, a to obmedzenie výbavy minimálnou úrovňou postavy a nielen znížením efektivity. Ak nájdeme obyčajnú sekeru a chceme ju používať v boji, môže mať napríklad obmedzenie na minimálnu úroveň postavy, a teda ju z nepochopiteľného dôvodu naša postava do rúk ani nevezme. Tento prvok niekedy nepríjemne prekazil naše zžitie sa so svetom.

Z nejakého dôvodu sa v sérii po prvýkrát nachádza potreba minimálnej úrovne na nosenie výzbroje. fotogaléria / 19
Z nejakého dôvodu sa v sérii po prvýkrát nachádza potreba minimálnej úrovne na nosenie výzbroje. Zdroj: Marek Vlnka

Inventár je kategóriou samou o sebe. Navigovanie v ňom a prehľadávanie obrovského množstva odpadkov a haraburdia, keď potrebujeme len rýchlo nájsť nejaký konkrétny predmet, môže byť dosť náročné a stresujúce.

Boj o prežitie v štýle Fallout

Na rozdiel od iných survival hier, vo Fallout 76 neťažíme žiadne suroviny krompáčom ani sekerou. Všetko, čo potrebujeme, nájdeme medzi smeťami a pozostatkami zdevastovaného sveta. Prechádzky do zničených dedín sa teda väčšinou zmenia na rabovanie všetkých predmetov ako napríklad plastových fliaš, hrncov, pohárov, plechoviek a podobného haraburdia. Tieto následne môžeme recyklovať a použiť na výstavbu našej základne či pri tvorbe a modifikovaní výbavy. V podstate sme sa pri väčšine hry cítili, že hráme akýsi smetiarsky simulátor.

Z nájdených smetí si môžeme vyrobiť a následne modifikovať zbrane a brnenia. fotogaléria / 19
Z nájdených smetí si môžeme vyrobiť a následne modifikovať zbrane a brnenia. Zdroj: Marek Vlnka

Samotná výstavba základne je takmer identická s tou z Fallout 4. Môžeme si postaviť nejakú tú budovu, dielne, obranné veže, nábytok a výzdobu. Žiadne impozantné stavby a pevnosti ale nečakajte, pretože vo všeobecnosti nás hra navádza na kočovný štýl života. Základňu si môžeme kedykoľvek premiestniť tam, kde sa práve nachádzame za zanedbateľný poplatok. Prispieva aj fakt, že najzaujímavejšou časťou hry je cestovanie a preskúmavanie nových oblastí.

„Na rozdiel od iných survival hier vo Fallout 76 neťažíme žiadne suroviny krompáčom ani sekerou.“

Keďže ide o boj o prežitie, je tu prítomný aj hlad a smäd. Vo svete buď nájdeme rôzne konzervy, alebo ulovíme nejaké zmutované zviera a uvaríme si jeho mäso. Voda z riek taktiež nie je hneď pitná, musíme si ju najprv prevariť. Väčšina konzumácie a získavania nápojov či potravy ale spôsobuje zasiahnutie radiáciou, takže po čase si musíme dať aj nejaký ten protiradiačný liek.

Prítomná je aj možnosť vybudovať si základňu. Tú si môžeme hocikedy premiestniť na iné miesto na mape. fotogaléria / 19
Prítomná je aj možnosť vybudovať si základňu. Tú si môžeme hocikedy premiestniť na iné miesto na mape. Zdroj: Marek Vlnka

Hra pre viacerých, no nie vždy sa to hodí

Hlavným aspektom, ktorým má byť nový Fallout od predchodcov taký unikátny, je možnosť hrania s inými hráčmi. Táto možnosť sa tu síce nachádza, no popravde za zmienku príliš nestojí. Pri prvom spustení hry sa pripojíme na náhodný server, na ktorom sa už môže nachádzať hŕstka hráčov. Keďže však ide o pomerne veľký svet, väčšinou ani nikoho nestretneme. Práve preto je pri otvorení mapy možnosť vidieť polohu každého hráča, ktorý je aktuálne v hre.

Ak už aj na niekoho narazíme, okrem základných pozdravov sa hráči väčšinou ignorujú a idú si vlastnou cestou. Nie je tu žiadny význam v spájaní sa, pretože väčšina nepriateľov je na likvidáciu až smiešne ľahká. Taktiež by bola veľká náhoda, aby nejakí dvaja hráči, ktorí sa stretnú, mali práve rovnaké úlohy, a teda by mali dôvod si nejako pomôcť.

V hre budeme môcť spolupracovať aj s ostatnými hráčmi:

Práve naopak, väčšinou nám stretnutie s ostatnými hráčmi, poskakujúcimi len v spodnej bielizni kričiac do zapnutého mikrofónu niečo po nemecky, dosť rušilo pôvodnú vážnu atmosféru hry. Aký-taký zmysel tu vidíme, pokiaľ hráme hru od začiatku s nejakým kamarátom alebo partiou a vytvárame si tak vlastné dobrodružstvá. Tu zas ale nepoteší fakt, že zatiaľ nie je možné vytvoriť si vlastný dedikovaný server.

„Väčšinou nám stretnutie s ostatnými hráčmi, poskakujúcimi len v spodnej bielizni kričiac do zapnutého mikrofónu niečo po nemecky, dosť rušilo pôvodnú vážnu atmosféru hry.“

Boj hráča proti hráčovi je v podstate takmer neexistujúci. Ak do niekoho strelíme, tak mu uberieme len minimálny zlomok zdravia, ktorý si zrejme ani poriadne nevšimne. Jediný spôsob, ako zahájiť plnohodnotný duel, je, že na oplátku strelí on naspäť do nás, ale už s plným poškodením zdravia. To smie vyústiť vo veľmi rýchle úmrtie, keďže sa predtým môže nadopovať všelijakými prípravkami a zabiť nás na jednu ranu.

Po prvýkrát vôbec je možné hrať Fallout s inými hráčmi. Odporúčame ale pozvať vlastných kamarátov. fotogaléria / 19
Po prvýkrát vôbec je možné hrať Fallout s inými hráčmi. Odporúčame ale pozvať vlastných kamarátov. Zdroj: Marek Vlnka

V hre sa nachádzajú aj rôzne skupinové udalosti. Mesto môžu napríklad prepadnúť mutanti, prípadne treba ochrániť nejaký prístroj na výrobu jedla po dobu niekoľkých minút. Hráči sa môžu v tomto prípade na danom území spojiť a spoločne problém vyriešiť.

Veľmi ľahko sa ale môže stať, že tam okrem nás nikto nepríde a teda popri tom, ako riešime nejakú vlastnú úlohu, na nás útočia hordy nepriateľov, s ktorými nechceme mať nič spoločné. Keďže sa ešte k tomu dané udalosti na rovnakých miestach opakujú, po dlhšej dobe strávenej v jednej oblasti môžu začať byť veľmi otravné.

Chyby na každom kroku

Hry firmy Bethesda sú preslávené svojou chybovosťou a Fallout 76 nie je ani v tomto prípade žiadnou výnimkou. Počas potulkách svetom sme narazili na obrovský počet vizuálnych aj technických chýb kaziacich zážitok z hrania. Okrem problémov pri bojoch s nepriateľmi, ktoré sme popísali vyššie v článku, sme napríklad narazili na úlohu, ktorá sa nedala splniť, pretože kľúčový predmet nebol interaktívny.

Nebola by to hra od Bethesdy, keby nebola plná chýb od hlavy po päty. Doslovne. fotogaléria / 19
Nebola by to hra od Bethesdy, keby nebola plná chýb od hlavy po päty. Doslovne. Zdroj: Marek Vlnka

Audiovizuálne prevedenie je naopak celkom dôstojne zvládnuté. Prechádzky po slnkom zaliatych lesoch či zakrádanie sa medzi ruinami atmosféricky navrhnutých miest patria k tým najpríjemnejším momentom.

Ako už býva trendom, mnohých nepoteší prítomnosť herného obchodu, v ktorom si môžeme za reálne peniaze nakúpiť bonusové predmety ako napríklad oblečenie či recepty na výrobu nábytku. Našťastie ide len o zmeny vizuálu, ktoré nijako neovplyvňujú hrateľnosť.

Ani kultový Fallout neobišla éra herných obchodov s možnosťou minúť reálne peniaze. fotogaléria / 19
Ani kultový Fallout neobišla éra herných obchodov s možnosťou minúť reálne peniaze. Zdroj: Marek Vlnka

Hodnotenie: Prešľap, ktorý sa snáď časom napraví

Vo výsledku je Fallout 76 nešťastným pokusom odbočiť od zaužívanej hrateľnosti značky. Jedinečný zážitok z preskúmavania spustošeného sveta je jediným kladným aspektom, ktorý si zachoval od svojich predchodcov.

Absencia príbehu, prehnané zjednodušenie RPG prvkov a pridanie nových obmedzení mali byť nahradené multiplayerom a bojom o prežitie. Tie sa tu ale nachádzajú len vo veľmi chabej forme. Potreba interakcie s inými hráčmi je minimálna a niekedy až rušivá. Nekonečné zháňanie materiálov z recyklovania smetí a výstavba základne, ktorú vlastne vôbec nepotrebujeme, sú tiež diskutabilne prevedené.

Našťastie je preskúmavanie sveta stále hlavným hnacím motorom, ktorý sa nepokazil ani v tomto diele. fotogaléria / 19
Našťastie je preskúmavanie sveta stále hlavným hnacím motorom, ktorý sa nepokazil ani v tomto diele. Zdroj: Marek Vlnka

Napriek spomenutým nedostatkom sa však vývojári vyjadrili, že tie hlavné sa pokúsia čoskoro napraviť a postupne budú pridávať čoraz viac obsahu. Zatiaľ môžeme Fallout 76 odporučiť aspoň tým, ktorí radi preskúmavajú nové oblasti, alebo majú kamarátov, s ktorými si vždy chceli skúsiť prežiť práve vo svete tejto ikonickej značky.

Titul zoženiete pre počítače, PlayStation 4 a Xbox One za približnú cenu 49,99 eura.

Hru Fallout 76 (PC) na recenziu poskytla spoločnosť Cenega.

Prednosti
  • Obrovská krajina, ktorá si žiada byť preskúmaná
  • Po prvýkrát môžeme objavovať svet Fallout s kamarátmi
  • Rozsiahle možnosti výroby a modifikovania zbraní a brnenia
Nedostatky
  • Vizuálne a technické chyby na každom kroku
  • Absencia príbehu či iných počítačom riadených postáv
  • Náhodní trolovia môžu podstatne rušiť atmosféru
  • Zredukovanie RPG prvkov a miestami príliš nízka náročnosť
  • Časom otravné náhodné udalosti a neustále sa obnovujúci nepriatelia

Diskusia 10 Príspevkov