7.11.2018 09:20 | Telekom

Top Telekom: Markíza chce vyššie poplatky. V ČR TV žiadajú blokovanie reklám v archíve

Andrej Miklánek, manažér vývoja televíznych služieb
Telekom prezradil viaceré detaily k rokovaniam a plánom so športom. Zdroj: Ján Trangel

Operátor otvorene hovorí, že s komerčným lídrom stále rokuje. Do športu chce investovať naďalej.

Telekom aktuálne rokuje s Markízou o novej zmluve na šírenie jej staníc. Televízia totiž požaduje v ďalšom období za svoje šírenie vyššie poplatky. V rozhovore so Živé.sk operátor ďalej spresnil, ako sa vyvíjajú rokovania s televíziami o archíve a či žiadajú, aby v ňom blokovali nejaký obsah.

U manažéra vývoja televíznych služieb Telekomu Andreja Miklánka sme zisťovali aj to, ako reálny je návrat staníc Novy do ponuky alebo aké má Telekom plány s vlastnými športovými stanicami a či hrozí koniec niektorých Digi Sportov.

O Andrejovi Miklánkovi

Profesionálnu kariéru doteraz strávil v televízii. V rokoch 1996 – 2004, 2006 – 2008 a v roku 2013 pôsobil vo verejnoprávnej televízii, kde bol redaktorom, moderátorom, komentátorom a neskôr šéfredaktorom športového vysielania. Bol členom manažmentu Richarda Rybníčka, potom šéfom programu a neskôr podpredsedom Rady RTVS. Pôsobil postupne ako projektový manažér staníc Sport 2, Trojka, RiK, Ťuki, Folklorika a BBC Earth. Pracoval aj v spoločnosti Mediaresearch, ktorá dodáva peoplemetrové dáta sledovanosti v ČR a televízii JOJ. Zároveň je 10 rokov šéfredaktorom časopisu Rungo. Aktuálne má v Telekome na starosti televízny obsah.

S Markízou rokuje, TV chce vyššie poplatky

Operátorom postupne končia zmluvy na šírenie Markízy. Vy ste s ňou už dohodli?

Debaty s vlastníkom Markízy, CME, sú dlhodobé a vieme, že ceny sa majú hlavne na Slovensku zvyšovať. Vidia to veľmi špecificky, keďže vystúpili z terestriálu (pozemného vysielania s príjmom cez klasickú anténu, pozn. red.). Používajú to ako silný argument, keďže podporili platený TV trh. Netaja sa ambíciou, aby sa ceny dostali nad úroveň jedného eura.

Podpísali ste už novú zmluvu na šírenie?

Nechceme komentovať prebiehajúce rokovania – jednoducho rokujeme.

„Netaja sa ambíciou, aby sa ceny dostali nad úroveň jedného eura,“
hovorí Telekom o poplatkoch pre Markízu.

Na druhej strane máme skupinu JOJ, ktorej sa aktuálne sledovanosťou veľmi nedarí. Čo ak budú chcieť zvýšiť cenu aj oni?

Veľmi neradi by sme vysielali odkaz k partnerom týmto spôsobom. Je to individuálna debata, bez ohľadu na to, ako sa tej – ktorej domácej televízii darí, lebo to sa mení. Môže prísť nová televízna sezóna a obráti sa to. Platí ale, že domáci obsah je dominantný a kraľuje. Sledovanosť Markízy, JOJ a RTVS tvorí viac ako polovicu sledovanosti na Slovensku.

Telekom novú zmluvu s Markízou ešte nemá. fotogaléria / 3
Telekom novú zmluvu s Markízou ešte nemá. Zdroj: Ján Trangel

Žiadajú od vás televízie, aby ste obsah blokovali nejaký obsah v mobilnej TV a archíve (v minulosti to žiadala JOJ)?

Špecifická situácia je pri OTT (mobilnej TV alebo TV službe poskytovanej cez sieť akéhokoľvek operátora, pozn. red.). Televízia, ktorá vysiela konkrétny televízny titul cez lineárnu formu (klasické TV vysielanie, pozn. red.), niekedy nemá práva na rovnaký titul na OTT platforme. Ak za nami príde vysielateľ s takou požiadavkou, tak obsah spravidla zablokujeme.

V ČR žiadajú blokovanie reklám pri archíve

Ako je to pri TV archíve?

Nespomínam si, že by nás niekto vyzýval k blokovaniu. Sú debaty o dĺžke archívu, trhový štandard je 7 dní, pričom 99-percent tejto odloženej sledovanosti sa realizuje do 3 dní po odvysielaní daného programu.

V ČR je tendencia blokovať pretáčanie v archíve pri reklamných brejkoch – ak teda divák narazí na reklamu, nemôže obsah posunúť vpred, čo vnímame ako dramatické zníženie zákazníckeho komfortu a snažíme sa vysielateľom vysvetliť, že obaja sme tu hlavne kvôli divákom. Televízie argumentujú únikom TV sledovanosti v píplmetrovom meraní, keďže im pri pretáčaní reklám v archíve klesá sledovanosť reklamných brejkov.

„V ČR je tendencia blokovať pretáčanie v archíve pri reklamných brejkoch,“
hovorí Miklánek.

Ako túto situáciu riešiť?

Má to niekoľko možných riešení, z nášho pohľadu je však najdôležitejšia zákaznícka skúsenosť. Môže totiž napríklad nastať situácia, že divák začne pozerať film z archívu, ale nedopozerá ho celý a keď ho bude chcieť dopozerať, bude musieť absolvovať opäť všetky reklamné brejky. Toto asi nechce nikto.

Hovoria vám niečo také aj slovenskí vysielatelia – Markíza či JOJ?

Veľká téma je to v ČR. U nás sú jemné náznaky.

Návrat Novy Telekom riešil, čaká na súd

Ako vnímate krok Skylinku, ktorý umožňuje dokúpenie českých TV pre Slovákov?

Tento krok nás prekvapil, rovnako ako zvyšok trhu. Mysleli sme si, že toto je už za nami a v istom zmysle narušil Skylink rovnováhu, ktorá tu dovtedy bola. Očakávame od vysielateľov, že situáciu vyriešia, aby ostatní neboli diskriminovaní. Vysielatelia nás uisťujú, že to v záujme rovnováhy na trhu riešia. Zatiaľ bezvýsledne.

Na druhej strane je pravda, že tento krok nemal obchodný efekt – vzhľadom na vysokú cenu toho balíčka. Musím ale povedať, že rozumieme právnej argumentácii Skylinku, ktorá je za tým (Skylink na opiera o rozhodnutie v Británii, pozn. red.) a radi si počkáme na rozhodnutie súdu.

Vrátia sa Novy a hlavná Prima aj do Telekomu?

V diskusii s našimi partnermi nevidíme možnosť, ako by sa to dalo spraviť – zvažovali sa rôzne možnosti, vždy to ale narazilo na právnu realitu.

Práve rozhodnutie súdu v spore „vysielatelia vs. Skylink“ môže veľa vecí zmeniť.

Do športu chce investovať naďalej

Na trhu investujete do exkluzívneho obsahu iba vy a Orange. Prídu ešte ďalšie Digi Sporty, alebo ich budete skôr redukovať?

Počet samotných staníc ešte nevypovedá o kvalite športovej ponuky. Skôr je dôležitá kvalita športového obsahu. Nedávno sme pridali ďalších 5 občasných Digisportov na OTT platformu (mobilná televízia Magio Go a Digi Go, pozn. red.), tie zatiaľ do IPTV zaradiť neplánujeme.

Pri voľbe počtu staníc je samozrejme dôležitý objem vysielacích práv. Aktuálne máme obrovské kvantum športových práv. Okrem toho, niektoré z Digi Sportov vysielame aj do Česka. Podľa toho sa naša spoločnosť Digi Slovakia rozhoduje o samotnom počte staníc.

Spoločnosť chce vraj naďalej výrazne investovať do nákupu športových práv. fotogaléria / 3
Spoločnosť chce vraj naďalej výrazne investovať do nákupu športových práv. Zdroj: Ján Trangel

Udržíte si takéto množstvo športových práv?

Bola to naozaj výnimočná situácia na slovenskom trhu a neobvyklá v celej Európe – aby jeden operátor mal kompletne najkvalitnejší šport. Ukazuje nám to aj krok s Ligou majstrov (práva prebral Telekomu od tejto sezóny Orange). Skôr alebo neskôr musel prísť. Práva sa získajú v tendroch a zúčastňuje sa ich niekoľko hráčov, a to aj giganti ako YouTube.

Nie je možné víťazstvo v tendri garantovať. Mozaika športových práv ale bude u nás stále jednoznačne najlepšia na trhu.

„Nie je možné víťazstvo v tendri garantovať,“

odpovedá Miklánek na otázku, či bude Telekom vlastniť práva na takéto množstvo súťaží.

Chce ale Telekom investovať milióny eur ročne do športových práv, alebo sa možno tie prostriedky rozložia do viacerých projektov?

Šport je pre nás veľmi dôležitý a v tomto trende neplánujeme poľaviť. Všetci ale vidia, ako sa vyvíja cena športových práv, aj všeobecne cena obsahu rastie. My rozhodne budeme mimoriadne aktívni, čo sa týka športových práv a súčasne budeme mať stanice nešportového typu pre všetky vekové kategórie.

Končia vám práva na anglickú Premier League. Budete chcieť súťaž vysielať naďalej?

Súťaž Premier League je niečo, o čo máme záujem a určite sa budeme snažiť získať práva.

Diskusia 119 Príspevkov