20.10.2018 00:00 | Správy

Lístky na MS v hokeji sa predávajú po novom. Vieme, čo bolo za minulými problémami

Ján Laco počas oficiálneho spustenia predaja vstupeniek.
Ján Laco počas oficiálneho spustenia predaja vstupeniek. Zdroj: TASR

Automatizovaní nákupní roboti prichádzali aj zo Slovenska. Systém za nich najprv označil aj niektorých legitímnych zákazníkov.

Keď minulý mesiac odštartoval predaj lístkov na budúcoročné Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa konajú na Slovensku, objavilo sa viacero problémov, vrátane technických.

Pochybnosti vyvolal tiež prípad, keď predajca lístky vydal jednej osobe vo väčšom množstve, ako mu prináležalo, písal Šport.sk.

Online registrácia, silnejšie servery

Slovenský zväz ľadového hokeja v spolupráci s prevádzkovateľom online systému po mesiaci zareagovali viacerými opatreniami – najpodstatnejšie je, že na kúpu vstupeniek treba registráciu na internete. V kamenných predajniach sa budú dať len vyzdvihnúť, ak si ich zákazník nevytlačí doma.

Oficiálnu stránku predaja vstupeniek nájdete na adrese MS2019.ticketportal.sk.

Vyplniť treba: meno, priezvisko, e-mailový kontakt a mobilné telefónne číslo, na ktoré mu následne príde overovací SMS kód.

Septembrové spustenie predaja vstupeniek na MS v hokeji 2019. fotogaléria / 4
Nákup lístkov na budúcoročné majstrovstvá sveta v hokeji vyžaduje internetovú registráciu. Zdroj: TASR

Registrácia umožní, že jeden fanúšik vie získať maximálne štyri vstupenky jedného druhu. Ak si niekto zakúpi dennú vstupenku, nemôže získať ešte aj samostatné vstupenky na zápasy daného dňa v konkrétnom meste, popisuje príklad Šport.sk. Živé.sk sa už v septembri pýtalo, aké obmedzenia platia na jedného človeka – žiadne – mohol si vystáť rad znova.

Ticketportal súčasne posilnil servery. Momentálne by mali ustáť nápor 600 používateľov v jednej sekunde. Lístky sa predávajú vo fázach – bližšie ich popisuje Šport.sk.

Oprava algoritmu zasiahla tlač

Pripomeňme, že v septembri sa ľudia stretli s dvomi vážnymi nedostatkami:

  • hoci rezervácie fungovali, na predajniach lístky nevedeli vytlačiť
  • objednávkový systém vracal niektorých zákazníkov na koniec poradovníka, a tak si vstupenky nemohli rezervovať

Spomínali sa aj hackerské útoky. Ťažkosti, ktoré ovplyvnili vyzdvihovanie lístkov v predajniach, ale pramenili z iných dôvodov, zistilo Živé.sk.

Čo znemožnilo tlač lístkov? Súvisí to s algoritmom na detekciu špekulantov, ktorí na automatizované nákupy alebo rezerváciu poradia v poradovníku využívali botov – automatizované skripty či celé systémy. Nefungoval správne a mylne za nich považoval aj legitímnych používateľov. Programátori ho preto museli opraviť, no zasiahli práve aj funkciu tlače.

Marketingová manažérka Ticketportalu Stanislava Šebeňová a PR zástupca Marek Bezák. fotogaléria / 4
Tlač pôvodne vyžadovala komunikáciu so serverom. Počas riešenia problému s algoritmom na detekciu botov ale odozva nebola korektná, objasnil Ticketportal. Zdroj: TASR

Požiadavky na vygenerovanie tlačových dát sa posielali na server. „Vzhľadom na to, že v tom čase sme riešili problém s botmi, tak spätná odozva bola nekorektná,“ zdôvodnil Ticketportal.

Konkrétne dochádzalo k výpadkom konektivity aj samotného printservera. Spoločnosť potom prepla generovanie tlačových dát – na lokálne.

Práve počas výpadku nastala situácia s vydaním väčšieho počtu lístkov, ako si mohol jeden zákazník kúpiť. Ticketportal to vysvetlil tak, že pracovník si vtedy spravil „nákupy do zásoby“, a keď tlač opäť fungovala, vytlačil ich spolu. Pracovník to podľa firmy zdôvodnil tým, že zamestnanec ľudí vnímal ako skupinu, ktorá chcela sedieť vedľa seba.

Malo ísť o „náhodný prípad, ktorý nastal kombináciou rôznych na prvý pohľad navzájom nesúvisiacich okolností, ktoré tento krok umožnili,“ vysvetľovala firma pre Živé.sk.

Hackerov odrazili

Na margo hackerov Ticketportal potvrdil, že nastali ešte spustením predaja – pokusy o prienik do systému boli dva v noci z 18. na 19. septembra. Jeden smeroval z Česka a druhú IP sa nedalo identifikovať.

Útoku sme zabránili, žiadne ďalšie bezpečnostné incidenty sme nezaznamenali,“ objasnila firma. Čo mohli spôsobiť v prípade úspechu, povedať nevedela.

Mylné detekcie

Práve riešenie chyby ochranného mechanizmu proti botom zapríčinilo, že niektorí zákazníci museli čakať odznova.

Asi v priebehu hodiny firma podľa vlastných slov algoritmus upravila. No aby fungoval korektne, bol potrebný reštart služby a vtedy sa zrušilo poradie niektorým zákazníkom v danej sekunde, objasnil ďalej Ticketportal.

Vstupenka na MS v hokeji 2019. fotogaléria / 4
Vstupenka na MS v hokeji 2019. Zdroj: TASR

Individuálne sa tiež mohla objaviť iná príčina preradenia človeka na koniec čakacieho zoznamu – buď omylom obnovil stránku alebo používal niektorý z doplnkov, ktoré môžu samé spôsobiť opätovné načítanie stránky, dodal prevádzkovateľ internetovej služby.

Ticketportal ale predáva vstupenky aj na iné akcie, ktoré výpadok nezasiahol. Prečo? „Systém pre majstrovstvá sveta je klonom systému Ticketportal, ktorý je určený iba pre toto podujatie,“ vysvetlila firma.

Kuriózny komentár kóderov

V programovom kóde predaja lístkov našli čitatelia Živé.sk navyše zaujímavú časť – neslušné výrazy napríklad s dôvetkom „čo to tu robí“.

Ako to vysvetlil Ticketportal? Má ísť o súčasť komentárov, ktoré si tvorcovia nechávali medzi sebou. „Absolútne nekorešpondujú s etickými zásadami spoločnosti a považujeme ich za individuálne zlyhanie, ktoré bude riešiť naše personálne oddelenie, a komunikovať budeme túto tému aj s dodávateľom,“ reagovala. Spresnil aj názov zodpovednej firmy – Denax.

Diskusia 3 Príspevkov