19.10.2018 08:40 | Komentáre

Súkromie: Prečo to Facebook tentoraz (ne)dobabral?

ilustračná snímka.
ilustračná snímka. Zdroj: iStockphoto, Facebook, Redakcia

Martin Hodás komentuje: Sieť sa možno (konečne) poučila z predošlých chýb. A možno nie.

A je to tu zas. „Súkromie a bezpečnosť používateľov sú neskutočne dôležité a je nám ľúto, že sa toto stalo,“ zaznelo z úst Facebooku. Tento rok už po druhý raz. A hoci sa najnovší bezpečnostný incident opäť týka miliónov ľudí, slina, ktorú musela sieť ťažko preglgnúť, tentokrát nemala takú trpkú príchuť.

V nedávnej kauze Cambridge Analytica (všetko o nej sa dozviete v prehľadovom článku) sa ukázalo, že Facebook dlho zatváral oči pred možným zneužívaním dát používateľov. Informácie o konkrétnom prípade si dokonca viac než dva roky nechával len pre seba. Až kým to celé neprasklo.

Kauza Cambridge Analytica v skratke:

Aktuálne sa pre zmenu ukázalo, že hackeri zneužili bezpečnostnú dieru v kóde siete. Vďaka nej sa mohli prihlásiť do účtu obete aj bez prihlasovacích údajov. Vážna chyba bola na Facebooku prítomná až 14 mesiacov.

Aby sa ľuďom mohol pozrieť do očí

Napriek vážnosti oboch káuz je však medzi nimi jeden podstatný rozdiel. Zatiaľ čo pri prvej hral Facebook mŕtveho chrobáka a hlavnou príčinou bola jeho vlastná benevolentnosť v oblasti ochrany dát, tentoraz išlo „len“ o skutočné, neúmyselné pochybenie.

Samozrejme, sieť to v plnej miere neospravedlňuje. Ani zďaleka. Z bezpečnostného hľadiska by sa incident podobného rozsahu jednoducho nemal stať. Realita je však taká, že aj tie najväčšie firmy sa väčšinou skôr či neskôr dostanú do nejakej šlamastiky. Yahoo by vedelo rozprávať...

Ilustračná snímka
Čítajte aj Vážna chyba Googlu ohrozila súkromie 500 000 ľudí. Google+ končí

Dôležité tak je, ako firma z takejto situácie vykorčuľuje a či si zachová aspoň ako takú dôveru používateľov. Inak povedané – chybu už sieť nedokáže vziať späť, aspoň však nemusí vyzerať ako „Veľký brat“, ktorému niekto klepol po prstoch.

A je pravda, že Facebook sa tentoraz k situácii postavil čelom. Nič netajil a priznal farbu. Spravil presne to, čo v roku 2015 nedokázal. Aspoň u časti používateľov si tak mohol po hodnotovej stránke troška vylepšiť vážne pošramotenú povesť.

Človek by si až pomyslel, že sa Facebook konečne poučil...

...iba žeby nie

Až na to, že zrejme nešlo len o Zuckerbergov „moment osvietenia“. Naopak, bola to prvá príležitosť, kedy mohli byť v globálnej škále uplatnené pravidlá toľko kritizovaného GDPR – prísneho nariadenia EÚ o ochrane osobných údajov: ihneď zasiahnuť, bezodkladne upovedomiť úrady a informovať používateľov.

Facebook tak zrejme robil len to, čo musel. Inak by mu hrozila oveľa vyššia pokuta, než „len“ 1,4 miliardy eur.

Tak či onak je to dobre. Ľudia majú právo vedieť, čo sa deje s ich dátami – najmä, ak sú v ohrození. A teraz to vie už aj Facebook. Uvidíme, či si to aj zapamätá – aspoň do najbližšej kauzy...

Zaujíma vás svet internetového a mobilného marketingu? Navštívte už 27. novembra konferenciu Digital Rulezz v Bratislave. Chýbať nebudú workshopy a zaujímaví spíkri z firiem, ako sú Google, Shazam či Waze. Spoluorganizátorom konferencie je aj Živé.sk.

Diskusia 0 Príspevkov