17.10.2018 17:05 | Recenzie

Top Recenzia Shadow of the Tomb Raider. Lara v závere svojej cesty

Lara je vo vrcholovej forme.
Lara je vo vrcholovej forme. Zdroj: Square Enix

Akcia, napätie aj lezecké umenie v podaní známej archeologičky tentoraz v Južnej Amerike.

Lara Croft je ikona herného sveta, ktorú netreba nikomu predstavovať. S touto akčnou hrdinkou sme sa stretli v priebehu rokov na mnohých platformách vo viacerých dobrodružstvách. V roku 2013 prišiel na rad reštart série a pohľad na sériu Tomb Raider z trochu iného uhla.

Sledujte hru na videu:

Na tento diel nadviazal skvelý Rise of the Tomb Raider v roku 2015 a teraz sa ocitáme na konci trilógie s titulom Shadow of the Tomb Raider. Lara pokračuje vo svojej ceste, na ktorej ju čaká množstvo nástrah. Mení sa lokalita, no základ hry je rovnaký a doplnený o niekoľko noviniek, ktoré si autori prichystali.

Došlo tiež k zmene samotného vývojárskeho tímu. Namiesto Crystal Dynamics sa hra dostala primárne do rúk štúdiu Eidos Montreal. Ako sa so zverenou značkou dokázali popasovať?

Hru Shadow of the Tomb Raider (PlayStation 4) na recenziu poskytla spoločnosť Cenega.

Po stopách Mayov

V najnovšom dobrodružstve sa Lara Croft opäť vydáva za odkazmi svojho otca a zároveň sa púšťa do pretekov so známou nepriateľskou organizáciou Trinity. Cesta ju zavedie do Južnej Ameriky a pozrieme sa do Peru či Mexika.

Hneď na začiatku sa však dopustí chyby pri vzatí jedného artefaktu, ktorý má na svedomí začiatok deštrukcie sveta. Lare sa úvodnej skaze len tak-tak podarí uniknúť a následne sa začínajú preteky s časom, ako aj s Trinity, ktorá ma iné úmysly ako naša hlavná hrdinka, ktorá chce zastaviť apokalypsu.

Južná Amerika skrýva mnoho prekvapení. fotogaléria / 17
Južná Amerika skrýva mnoho prekvapení. Zdroj: Martin Sabol

Úvod nového Tomb Raider je pomalý a rozvláčny, čo bude prekážať hlavne tým, ktorí hrali aj predošlé diely. Autori nás chcú až príliš uviesť do deja a dajú nám na chvíľu možnosť hrať aj za malú Laru z minulosti. Úvodom sa však treba prehrýzť a následne sa už titul rozbehne a dostane do tempa.

„Hneď na začiatku sa Lara dopustí chyby pri vzatí jedného artefaktu, ktorý má na svedomí začiatok deštrukcie sveta.“

Na našej ceste navštívime nebezpečné džungle, ale aj menšie mestečká. Hra bude striedať otvorenejšie lokality s priamočiarejšími. Tie otvorenejšie sú priestrannejšie ako v predchádzajúcej časti a či je to lepšie, alebo horšie, záleží už od preferencií samotného hráča. Shadow of the Tomb Raider nám však v každom prípade dáva priestor aj na objavovanie rôznych zákutí namiesto rýchleho prefrčania hlavným príbehom.

Dlhá herná doba a množstvo činností

Len hlavný príbeh sám o sebe ponúka slušnú dĺžku. K tomu si však môžeme pripočítať aj množstvo vedľajších úloh a činností. Ak ste hrali predchádzajúci diel, tak vám budú dobre známe vedľajšie úlohy od postáv, ktoré stretnete pri putovaní a tiež rôzne výzvy, ktoré sa nachádzajú roztrúsené po mape. Vracajú sa tiež hrobky, ktoré môžeme skúmať, vyriešiť ich hlavolamy a za odmenu dostaneme zvyčajne nejaký predmet.

Cestu nám pretnú viaceré logické hádanky a prekážky. fotogaléria / 17
Cestu nám pretnú viaceré logické hádanky a prekážky. Zdroj: Martin Sabol

Riešenie rozličných hádaniek tvorí slušnú časť hry a musíme tvorcov pochváliť za ich prevedenie. Je ich viacero druhov, sú pomerne inteligentné, nie zbytočne náročné, ale zároveň si vyžadujú hráčovu pozornosť. Hlavolamy nás budú sprevádzať počas hlavného príbehu, ale aj vo vedľajších hrobkách.

Popri riešení rébusov si užijeme tiež množstvo lezenia a skákania, pričom v tomto diele je pomerne bohato zastúpené aj potápanie, kde si budeme ale musieť dávať pozor napríklad na agresívne pirane. Súboje hrajú v Shadow of the Tomb Raider druhú koľaj, no nemusíte sa báť, že by ste si vôbec nezastrieľali. Celkove však menej akčných scén kvitujeme a hre viac pristane, ak sa to s nimi nepreháňa.

Nepriateľov je ideálne likvidovať v tichosti. fotogaléria / 17
Nepriateľov je ideálne likvidovať v tichosti. Zdroj: Martin Sabol

Keď už k súbojom dôjde, hra nás nepriamo viac tlačí do nenápadných, tichých likvidácií namiesto zbesilého strieľania. S Larou sa môžeme schovať do hustých kríkov a odtiaľ vyskočiť na nič netušiacich nepriateľov alebo sa natrieť bahnom a pritlačiť na zemitú vertikálnu stenu, kde si nás nepriateľ nevšimne. Takto môžeme postupne likvidovať jedného nepriateľa po druhom, bez toho aby si niečo všimli.

Luk hrá prím

Ak však patríte k hráčom, ktorí sa neradi pred nepriateľom skrývajú a preferujete otvorený konflikt, nič vám v tom nebráni. Pokojne môžete nepriateľov vystrieľať. Lare sa v priebehu hry dostane do rúk viacero zbraní, avšak tá hlavná je rovnaká, ako v prípade predchádzajúcich dvoch dielov, teda luk. Jeho výhodou je, že aj ním dokážeme likvidovať nepriateľom tichým spôsobom a zároveň slúži ako pomôcka na splnenie niektorých hádaniek.

Základom výbavy je luk. fotogaléria / 17
Základom výbavy je luk. Zdroj: Martin Sabol

Okrem neho sa nám do rúk dostanú pištole, samopaly, brokovnice či zápalné fľaše. Jednotlivé zbrane si potom môžeme ešte vylepšovať. V hre totiž opäť nechýba systém craftovania. Vylepšovať veci si môžeme prostredníctvom surovín a predmetov, ktoré budeme zbierať v hernom svete.

Počet rôznych typov surovín sa značne rozrástol oproti predchádzajúcemu dielu. Osobne nám však viac vyhovoval menší počet surovín, keďže craftovanie netvorí gro titulu a ich vysoký počet môže hráčov zbytočne brzdiť, respektíve unavovať. Suroviny okrem zberu môžeme získavať aj kupovaním od obchodníkov a taktiež im môžeme nepotrebné veci predávať.

„Získané body skúseností je možné investovať do troch kategórií, kde nájdeme schopnosti ako dlhšie držanie tetivy luku, tichšie kroky, zvýrazňovanie predmetov v prostredí a podobne.“

Okrem zbraní môžeme vylepšovať aj schopnosti samotnej Lary. Získané body skúseností je možné investovať do troch kategórií, kde nájdeme schopnosti ako dlhšie držanie tetivy luku, tichšie kroky, zvýrazňovanie predmetov v prostredí a podobne. V tomto smere nám prekážalo grafické znázornenie stromu schopností, ktoré bolo vyriešené podstatne horšie ako v Rise of the Tomb Raider a mali sme v ňom problém sa orientovať.

Vizuál robí radosť

Už Rise of the Tomb Raider ponúkol nádhernú grafiku plnú pekných scenérií a novinka v tomto smere vôbec nezaostáva. Hra srší detailmi, prostredie je nádherne spracované, autori si poradili s vyobrazením džungle bravúrne. Lara aj ostatné postavy sú taktiež prevedené do dokonalosti.

Nádherné scenérie nám budú pred oči vybiehať často. fotogaléria / 17
Nádherné scenérie nám budú pred oči vybiehať často. Zdroj: Martin Sabol

Po grafickej stránke môžeme tvorcom niečo vyčítať len ťažko. To isté platí aj pre dabing a hudbu. Autori s týmito aspektmi majú rozhodne skúsenosti a v Shadow of the Tomb Raider pri nich nezaváhali.

Hodnotenie: Eidos sérii nespravil hanbu

Shadow of the Tomb Raider je kvalitným pokračovaním ságy s Larou Croft. Nie je vo všetkom vyslovene lepší ako predchodca, spočiatku má pomalé tempo, autori pridali zbytočne veľa surovín na zbieranie či menej prehľadné menu schopností, no keď sa rozbehne, tak hráča baví a rôzne nedokonalosti hre odpustí.

Hra je plná adrenalínových momentov:

Titul upúta svojím podmanivým vizuálom, väčšími lokalitami a zábavnou hrateľnosťou, ktorá kombinuje riešenie hlavolamov, lezenie a akciu, či už priamu, alebo prostredníctvom nenápadného zakrádania sa.

Poteší tiež dlhou hernou dobou a množstvom činností, ktorým sa môže hráč popri príbehu venovať. Ak vás bavili posledné dve časti, s najväčšou pravdepodobnosťou bude aj táto. Nebojte sa preto s Larou vykročiť do nového dobrodružstva.

Titul je k dispozícii pre počítače, PlayStation 4 a Xbox One za orientačnú cenu 52,99 eura.

Hru Shadow of the Tomb Raider (PlayStation 4) na recenziu poskytla spoločnosť Cenega.

Prednosti
  • Výborný vizuál
  • Dlhá herná doba
  • Dobre spracované hlavolamy
  • Viac lezenia a hádaniek ako akcie
  • Množstvo vedľajších činností
Nedostatky
  • Pomalý rozbeh
  • Vysoký počet predmetov na craftovanie je zbytočný
  • Neprehľadný strom schopností

Diskusia 8 Príspevkov