14.10.2018 17:26 | Facebook

Top Čo viac Facebook chce? Ľudia mu podávajú pomocnú ruku, on ju ignoruje

Facebook (ilustračná snímka).
Facebook (ilustračná snímka). Zdroj: iStockphoto

Martin Hodás komentuje: Ak sieť stojí o pomoc, musí používateľom ukázať, že nie je zbytočná.

Internetom sa šíri pliaga. Falošné správy, nenávistné príspevky, konšpirácie... a aj tie najprimitívnejšie formy podvodov. Ľudia denne vygenerujú milióny statusov či komentárov, pričom sociálne siete ich nemajú šancu všetky skontrolovať.

Dobre, máme pre to pochopenie. Skutočný problém však nastáva, keď na sporný obsah upozornia samotní používatelia siete – a tá po kontrole povie, že je všetko v poriadku...

Nie, nie je

S podobným scenárom sa môžeme neraz stretnúť napríklad na Facebooku, za čo je dlhodobo kritizovaný.

Odpoveď Facebooku na nahlásenie stránky, ktorá dlhodobo porušuje jej pravidlá. fotogaléria / 2
Odpoveď Facebooku na nahlásenie stránky, ktorá dlhodobo porušuje jej pravidlá. Zdroj: čitateľ Živé.sk

Konkrétne, v poslednej dobe sme sa stretli s viacerými prípadmi podvodných FB stránok, ktoré spustili falošné súťaže. O karavany, autá či dokonca domy... Častým odporúčaním pre návštevníkov siete je podobné profily nahlásiť Facebooku cez príslušné tlačidlo.

No ako to môže v takom prípade dopadnúť? Dáme si príklad – toto sa stalo nášmu čitateľovi: nahlásil FB stránku „Auto doplnky“, ktorá priebežne šíri neškodné nezmysly, ale aj jasné podvody. Odpoveď Facebooku? V skratke: „stránku sme skontrolovali, nič neporušuje. Ak vám prekáža, zablokujte si ju“.

Len tri hodiny pred zamietavým verdiktom sme pritom písali o tom, že stránka (a jej nová FB skupina) zdieľali falošnú súťaž o Škodu Octavia. Za auto chceli iba lajky, komentáre, zdieľania a označovanie kamarátov. Súťažilo sa teda spôsobom, ktorý Facebook vyslovene zakazuje. Prezentované fotky auta boli navyše ukradnuté z nemeckého online bazáru.

ilustračná snímka
Čítajte aj O čom sa (ne)môžete rozprávať na Facebooku?

A to ani nehovoríme o tom, že daná stránka bola viackrát nahlasovaná už od 2. augusta, kedy vznikla. Vtedy totiž „vymyslela“ podvodnú súťaž o karavany a neskôr sa nebála zdieľať ani ďalšiu falošnú súťaž inej – „konkurenčnej“ stránky. Človeku až príde na um pravidlo „trikrát a dosť“...

Čo viac Facebook chce? Už len tento jednoduchý príklad poukazuje na totálne deravý systém jeho ochrany pred pliagou. Ako potom môžu používatelia veriť kompetencii jeho moderátorov a spoločnosti ako takej, ak nedokáže podniknúť potrebné kroky nielen pri sporných, ale ani pri tých najjednoznačnejších prípadoch?

Nepostačí ani umelá inteligencia

Facebook chce mať čoskoro až 20-tisíc správcov obsahu – pred pár mesiacmi pritom zamestnával len tretinu. Ani to však nepomôže. Podnetov sú desaťtisíce a takzvaný moderátor má na ich zodpovedné posúdenie väčšinou doslova len niekoľko sekúnd.

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock‎)
Čítajte aj Podvodné FB stránky: Aký majú zmysel? Nenechajte sa nachytať

Sieť sa síce snaží do procesu stále viac zapájať umelú inteligenciu, ani tá však nedokáže spoľahlivo posúdiť každý prípad. Nepozná lokálny kontext a vo väčšine prípadov ani jazyk. Navyše je oveľa ľahšie identifikovať šíriaci sa spam alebo hoax, než pokus o podvod, ktorý sa aspoň do istej miery tvári legitímne.

Konečné slovo tak bude mať ešte dlho človek. Ten, ktorý má len pár sekúnd na to, aby sa rozhodol – a mysliaci na to, že ak niečo pokazí, kritika padne na celú sieť... ako to Facebook vyrieši?

Zaujíma vás svet internetového a mobilného marketingu? Navštívte už 27. novembra konferenciu Digital Rulezz v Bratislave. Chýbať nebudú workshopy a zaujímaví spíkri z firiem, ako sú Google, Shazam či Waze. Spoluorganizátorom konferencie je aj Živé.sk.

Diskusia 15 Príspevkov