11.10.2018 12:30 | Recenzie

Top Recenzia filmu Prvý človek: Bravúrne spracovanie veľkého triumfu ľudstva

Prvý človek popisuje osobný príbeh cesty Neila Armstronga na Mesiac.
Prvý človek popisuje osobný príbeh cesty Neila Armstronga na Mesiac. Zdroj: Cinemart

Tvorca La La Landu sa rozhodol urobiť film o pristátí na Mesiaci a dopadlo to nádherne.

Film o prvom človeku na Mesiaci nie je iba o misii Apollo a všetkých chybách, ktoré jej predchádzali. Je aj o tom, ako cesta na Mesiac zasiahla tých, ktorí sa na ňu podujali i tých, ktorí ich v tom podporovali.

Čakalo sa dlho

Hoci o programe Apollo bolo napísané nespočetné množstvo kníh, natočených množstvo dokumentov a pomerne úspešný seriál, väčšieho úspechu na striebornom plátne sa zatiaľ dočkal iba film Apollo 13 (1995).

Až na niekoľko televíznych filmov doposiaľ chýbalo spracovanie najslávnejšej misie Apollo 11. Je pritom trochu prekvapujúce, že tak významnej udalosti, ako boli prvé kroky človeka po inom vesmírnom telese, sa takmer 50 rokov nechopil žiadny z prvotriednych hollywoodskych režisérov.

V roku 2003 sa témy nakoniec ujal Clint Eastwood a štúdio Warner Bros, ktoré odkúpilo filmové práva na vznikajúcu oficiálnu biografiu Neila Armstronga.

Projekt však stagnoval, až kým ho pred niekoľkými rokmi prevzali štúdiá Universal a DreamWorks. Réžie sa zhostil Damien Chazelle, tvorca oscarových filmov Whiplash (2014) a La La Land (2016) a prvého človeka na Mesiaci Neila Armstronga si zahral Ryan Gosling, s ktorým Chazelle pred dvoma rokmi spolupracoval práve na filme La La Land.

Príbeh o človeku

Prvý človek nie je žiadnou obdobou filmu Apollo 13. Nie je plný technologických zaujímavostí, ani rôznych detailov o programe Apollo. Nie je to príbeh o misii, ale o človeku, ktorý ju viedol, o tom, ako sa k nej dostal a čo počas nej prežíval.

Film zachytáva život Neila Armstronga počnúc jeho pozíciou testovacieho pilota experimentálneho lietadla X-15, jeho účasť na programe Gemini a nakoniec jeho pôsobenie v programe Apollo vrátane pamätného pristátia na Mesiaci.

Ako vysvetliť deťom, že idete na Mesiac a možno sa už nikdy nevrátite? fotogaléria / 3
Ako vysvetliť deťom, že idete na Mesiac a možno sa už nikdy nevrátite? Zdroj: Cinemart

Avšak, hoci pokrýva jeho kľúčové momenty v ceste na mesiac, značnú časť filmu venuje práve tomu, čo bolo medzi nimi. Snímka ukazuje jeho súkromie, to ako sa vyrovnával so smrťou dcéry a ako všetko prežívala jeho manželka Janet (Claire Foy). Nejde pritom o nejaké povinné zábery z rodinného života astronauta. Chazello nekreslí žiadny romantický, idealizovaný obraz amerického hrdinu. Ukazuje nám, že za týmto úžasným úspechom ľudstva stoja bežní ľudia, ktorí majú svoje chyby a často za ne tvrdo platia.

Chybám sa film nebráni ani pri opise samotného programu Apollo. Pozornosť venuje tragédii Apollo 1 a sám Armstrong vo filme najmenej trikrát takmer zomrie, pričom všetky tri prípady verne kopírujú skutočné udalosti.

Celkovo je Chazellov film v mnohom takmer akoby protiklad typického blockbustera. Metráž filmu o prvom človeku na mesiaci vypĺňa zábermi, ktoré by iní pri takomto filme ani neukázali a naopak scény, z ktorých by teoreticky mohol „vytrieskať“ najviac, odbavuje rýchlo, alebo ich neukazuje vôbec.

Kontroverzná scéna s vlajkou

Dobrým príkladom toho, ako Chazelle niektoré „povinné“ scény celkom vynechal, je vtipná kontroverzia, ktorá sa spustila po premiére filmu na festivale v Benátkach.


Britský Telegraph sa zamýšľal, prečo film neobsahuje scénu zapichovania americkej vlajky na Mesiaci, na čo Ryan Gosling povedal: „Myslím, že sa to vo všeobecnosti vníma ako úspech ľudstva, a tak sme na to aj nazerali.“ Také uvažovanie poriadne rozhnevalo republikána Marca Rubia, ktorý ho na Twitteri označil za „totálne šialenstvo.“ Nič nezostal dlžný ani druhý muž na mesiaci Buzz Aldrin, ktorý reagoval tweetnutím fotky, na ktorej on a Armstrong vlajku na Mesiaci umiestňujú.


Komické na celej veci je, že tí, ktorých to štvalo najviac, vtedy film ešte ani nemali ako vidieť. Hoci konkrétny moment zapichávania vlajky skutočne zachytený nie je, vidieť ju na mesiaci viackrát a vo filme je dokonca snáď ešte patriotickejšie pôsobiace vyvesovanie americkej vlajky Armstrongovym synom.

Jeden z najnapínavejších filmov poslednej doby

Hoci film venuje veľkú pozornosť osobnému životu prvého človeka na Mesiaci, neznamená to, že by zlomové udalosti neboli adekvátne spracované. Je to práve naopak. Film síce nezachádza do technických detailov, no kľúčové scény, ako porucha lode Gemini 8, štart rakety Saturn V. a predovšetkým pristátie na mesiaci sú jednými z najnapínavejších, aké sme za posledné roky videli.

Skúste si na chvíľu vybaviť scénu z filmu Interstellar, keď pri dokovaní exploduje jeden z pristávacích modulov a Cooper sa s druhým z nich pokúša spojiť s vesmírnou loďou, aby ju zachránil pred pádom do atmosféry. Tak práve takýchto scén je v Chazelleho filme hneď niekoľko.

Prirovnanie k filmu Christophera Nolana je na mieste. Snímka Prvý muž je jeho filmom v mnohom prekvapujúco podobná. Veľká časť scén je natáčaná bez statívu. Vo vesmírnych scénach Chazelle málokedy robí panoramatické zábery z diaľky, ale väčšinou ukazuje tváre pilotov, prípadne priamo to, čo vidia cez priezory. Stráca sa tak pocit odosobnenia a divák sa cíti, akoby udalosti prežíval z pozície hlavných hrdinov.

Film stojí za to pozrieť si už len pre scény z povrchu Mesiaca. Ešte sme nevideli lepšie filmové znázornenie toho, čo astronauti asi museli vidieť, keď tam prvýkrát pristáli. fotogaléria / 3
Film stojí za to pozrieť si už len pre scény z povrchu Mesiaca. Ešte sme nevideli lepšie filmové znázornenie toho, čo astronauti asi museli vidieť, keď tam prvýkrát pristáli. Zdroj: Cinemart

Samotné pristátie na mesiaci – mimochodom najlepšie filmové stvárnenie pristátia na mesiaci, aké sme kedy videli – je napríklad celé vidieť len z kokpitu a poriadny záber povrchu mesiaca uvidieť, až keď astronauti otvoria dvere pristávacieho modulu.

Chazelle sa Nolanom inšpiroval, aj pokiaľ ide o techniku. Na rozdiel od svojich predošlých filmov, aj on tentokrát siahol o IMAX kamerách. Navyše odolal pokušeniu konvertovať film do 3D, takže pokiaľ žijete blízko IMAX kina, máte relatívne zriedkavú možnosť pozrieť si celovečerný film z časti natočený IMAX kamerou v 2D.

Napínavé scény ešte viac umocňuje perfektný soundtrack. Niet sa čomu diviť, keďže ho má na svedomí Justin Hurwitz, s ktorým Chazelle spolupracoval aj svojich predošlých filmoch. Za hudbu v La La Land získal Hurwitz dva Oscary.

Film neskrýva ani neúspechy testovacích programov, ktorými Armstrong prešiel. Najmenej trikrát sa takmer zabil. fotogaléria / 3
Film neskrýva ani neúspechy testovacích programov, ktorými Armstrong prešiel. Najmenej trikrát sa takmer zabil. Zdroj: Cinemart

Gosling bol perfektná voľba

Neil Armstrong nebol podľa rozprávaní blízkych žiadny showman, ako niektorí iní astronauti, ktorí chodili po mesiaci. Armstrong bol tichý, introvertný typ. Stvárniť takú postavu nie je pre väčšinu hercov jednoduché, pretože viac ako cez dialógy musia s divákmi komunikovať neverbálne.

Sú však aj herci, ktorí práve v tomto type úloh excelujú a jedným z nich je aj Ryan Gosling. Ťažko si predstaviť, že by si tvorcovia mohli dnes vybrať pre stvárnenie Neila Armstronga lepšieho herca, než práve jeho. Gosling už viackrát ukázal, že nedostatok dialógov mu problém nerobí, ale práve naopak, dokáže to obrátiť na svoju výhodu. Dobrým príkladom je napríklad minuloročný Blade Runner 2049.

Vo filme Prvý človek sa mu to opäť skvelo darí a keďže pred dvoma rokmi nomináciu na Oscara nepremenil, tentokrát by mu to snáď aj mohlo vyjsť.

Z filmu Blade Runner 2049
Čítajte aj Recenzia filmu Blade Runner 2049: Náročné sci-fi, akých potrebujeme viac

Dôstojné spracovanie

Po vzhliadnutí filmu Prvý človek môžeme spokojne konštatovať, že príbeh Apolla 11 je, rovnako ako Apollo 13, konečne sfilmovaný viac než dôstojne a najbližšie dekády sa k nemu na striebornom plátne netreba vracať.

Navyše sme radi, že film nie je iba o samotnej misii. Prvý človek na Mesiaci bol zaujímavá osobnosť, ktorej príbeh stál za vyrozprávanie. Film kombinuje príbeh o jeho živote s príbehom o misii na Mesiac, pričom ani jedno nie je na úkor toho druhého.

Damien Chazelle tretíkrát potvrdil, že je jedným z najväčších Hollywoodskych talentov súčasnosti a nám zostáva už len hádať, koľko nominácií na Oscarov si jeho dielo vyslúži tentoraz.

Diskusia 16 Príspevkov