11.10.2018 09:15 | Štvorka

4ka: Možno sa spojíme so Swanom. Chystáme aplikáciu, v zisku chceme byť budúci rok

4. operátor pripravuje viaceré novinky.
4. operátor pripravuje viaceré novinky. Zdroj: Filip Hanker

Operátor plánuje vynovenie e-shopu, ale aj ponuku zvýhodnených mobilov.

4ka sa nakoniec možno spojí s fixným operátorom Swan. V rozhovore to prezradil zástupca nováčika, šéf operátora Juraj Ondriš.

Hovoril aj o tom, aké novinky chystá pre klientov a kedy sa dočkajú mobilov v ponuke. Vyjadril sa aj k požiadavkám pošty, ktorá od neho chce viac peňazí.

Chystá vlastnú aplikáciu

Spustíte klasický systém faktúr, ako majú ostatní operátori na trhu?

Všetci hovoria, že paušál je kráľ mobilného trhu. My si to nemyslíme. Toto je fikcia, s ktorou úplne nesúhlasíme.

Naša predplatenka je zákaznícky priateľskejšia ako paušál konkurencie. Budeme postupovať po logických krokoch.

Pre veľké firmy dobíjanie cez platobnú kartu nepostačí.

Korporátni klienti sú vo vzdialenej budúcnosti.

Aké novinky v Mojej zóne 4ky chystáte?

Momentálne viete dobíjať viacero kariet, je to pripravené pre účely rodiny. Do tejto funkčnosti potrebujeme dorobiť ešte niečo, aby nám to fungovalo pre firmy.

Naše nastavenia budú také, aby človek vedel využívať svoju firemnú kartu a niečo aj na súkromnú kartu. Napríklad, keď firma bude prispievať 20-eurami, bude si vedieť prispievať aj z iného zdroja. Je to nastavené tak, aby bol zákaznícky komfort vyšší v porovnaní s konkurenciou. Príde to v prvom polroku budúceho roka.

„60-percentám zákazníkov chýba aplikácia,“
uvádza Ondriš.

Príde aj vaša vlastná mobilná aplikácia?

Robili sme si prieskum na vlastnej databáze. 60-percent zákazníkov nám poslalo odkaz, že im chýba aplikácia. Takže to máme zaradené v top prioritách. Príde v priebehu budúceho roka.

Mobil a fix sa má spojiť

Kedy bude 4ka v čiernych číslach, odhliadnuc od úvodných investícií do siete?

Keď sa nič nezmení, očakávame, že sa to stane budúci rok.

ikona swan fotogaléria / 4
Možno príde k spojeniu Swanu so 4kou. Zdroj: Ján Trangel

Ale koncom budúceho roka?

Predpokladám, že to bude koncom budúceho roka.

Rokujete so zahraničným partnerom ako Vodafone alebo Telekom Austria Group, ktorý by vám mohol priniesť nový kapitál alebo nižšie roamingové poplatky v zahraničí?

V súčasnej dobe nemáme záujem o vstup strategického investora. To, čo máme na radaroch, je spätné spojenie mobilu a fixu do jednej spoločnosti. Tomu sa budú podriaďovať niektoré naše strategické kroky do budúcnosti, z ktorých vyplýva, že budeme meniť niektorých akcionárov, respektíve niektorí pribudnú. Jeden zo scenárov je, že zostaneme v podobnej zostave ako sme teraz – s tým, že partner vo fixnom Swane vstúpi do mobilu.

V máji ale hovorili, že nemajú záujem o vstup do 4ky.

Sandberg Capital je fond a má isté pravidlá, neinvestuje do start-upov. Firma teda musí byť v nejakom štádiu vývoja. V tej dobe do mobilu vstupovať nechcel.

Novinár Adam Valček zo Sme prezentoval, že za Avantom, ktorý vlastní v 4ke 30-percentný podiel, môžu byť Číňania. Nie je to problém v čase, kedy vybrané čínske firmy môžu byť v niektorých segmentoch brané ako bezpečnostné riziko?

Táto vrstva je pre mňa neviditeľná, neviem, kto sú akcionári Avantu. Neviem to okomentovať, pretože netuším. Ako sa menia akcionári fondu, nevieme ovplyvniť.

3-mesačnú metodiku klientov si vraj nevedie

Hovoríte, že máte 600-tisíc zákazníkov podľa metodiky, kedy klient mohol urobiť platenú operáciu aj pred 16 mesiacmi. Na trhu je štandardom počítanie na základe 3-mesačnej aktivity.

My si vnútorne nevedieme takúto štatistiku.

Ani pre porovnanie s konkurenciou?

Máme 16-mesačnú platnosť. Je napríklad veľmi pohodlné vziať si našu kartu do alarmu, lebo človek vie, že sa o ňu nemusí starať. My sme vyhľadávaný operátor na použitie v týchto zariadeniach.

Pripravujú nás sociálne siete o spoločenský život? fotogaléria / 4
4ka má 600-tisíc zákazníkov, avšak na základe menej prísnej metodiky. Zdroj: iStockphoto

Na konci dňa sú ale zákazníci, ktorým tá karta leží v šuplíku už 15-mesiacov a vy ich počítate.

Rozumieme vašej otázke veľmi dobre.

Pošte chce dať viac peňazí

Nový riaditeľ pošty Peter Helexa, váš bývalý kolega, hovorí, že chce viac peňazí od 4ky aj z celého telekomunikačného trhu.

V akejkoľvek aktivite sa snažíme byť empatickí. Pošta si vzhľadom na zvýšenie minimálnej mzdy prechádza zložitým obdobím. Niektoré požiadavky na zvýšenie sú ospravedlniteľné. A je logické, že na partnerov vyvíjajú tlak, aby mali vyššie tržby.

„Niektoré požiadavky na zvýšenie sú ospravedlniteľné,“
hovorí o vyšších platbách pre poštu šéf 4ky.

Už bývalý riaditeľ pošty Róbert Gálik hovoril, že nie sú spokojní s predajom paušálov 4ky – vtedy ešte išlo o programy TO. Súčasný riaditeľ Peter Helexa pokračuje v rovnakej rétorike.

Všetky náklady, ktoré má pošta zvýšené kvôli zvýšenej minimálnej mzde, by sme mali nahradiť. Vo forme zvýšených provízií pre poštu. Iné to bude v diskusii, ako veľmi budeme chcieť povoliť v prípadnom tlaku na zvýšenie odmeny pre ňu.

Pošta ale hovorí, že predaj služieb operátora nenapĺňa ich pôvodné ciele. Preto jej šéf nevylúčil pridanie ďalšieho operátora na pobočky pošty.

V prípade, že sa rozhodne zavolať si do [predajnej] siete ďalšieho partnera, možno budeme prehodnocovať spoluprácu s poštou. Alebo možno budú vedľa seba existovať dvaja operátori. Bavíme sa o fiktívnej situácii.

Šéf pošty pre Živé.sk potvrdil, že Slovenská pošta chce z telekomunikačného trhu viac peňazí. Dosiahnuť to chce lepšou dohodou so 4kou, prípadne predajom ďalšieho operátora na pobočkách. „Ak nájdeme model, ako zvýšiť maržu pošty spoluprácou s viacerými operátormi, nebudeme sa jej brániť,“ povedal Peter Helexa.


Viac v samostatnom článku.

Viete si ale reálne predstaviť, že by pošta predávala aj služby Telekomu či Orangeu?

Môj prioritný záujem je dohodnúť sa s poštou. Spôsobom, ktorý prinesie spokojnosť pre poštu aj nás.

Mobily môže financovať Poštová banka

Ste spokojní s predajom služieb na pošte alebo vidíte priestor na rast?

Je tam slušný priestor na zlepšenie. Vedeli by sme predávať cez poštu viac. Kontinuálne na tom aj robíme. Spravíme všetko pre to, aby sme sa dohodli. Na pošte sme jediným partnerom, s ktorým zdieľa výnosy. Ak sa teda v roku 2015 predala karta, ktorá stále existuje, pošta má podiel z vykonaných operácií.

Máte pre nich viacero návrhov, ako si deliť financie? Vyšší vstupný bonus, vyššia provízia...

Moja argumentácia pre poštu je – vyberte si. Môžeme znížiť podiel na výnosoch a my vám budeme platiť vyššie provízie za vykonaný predaj, ale nebudete mať tržby z dlhodobého hľadiska. My poštu vnímame ako dlhodobého partnera. Tento rok narástol podiel na výnosoch o 50 alebo 60 percent oproti minulému roku. Pošta si môže vybrať.

Koľko zo spotreby zákazníka 4ky dostáva pošta? Sedem percent?

Je to menej ako sedem percent, ide ale o veľké číslo.

Budete predávať služby aj s mobilným telefónom aj na pošte?

Vzhľadom na to, že pošta je hlavný predajný kanál, tak pokiaľ budeme robiť akúkoľvek propozíciu, odpoveď je áno. Chceme, aby hardvérová propozícia bola aj na pošte.

„Poštová banka je jeden z preferovaných partnerov na financovanie,“
uvádza 4ka na otázku, kto by jej mohol pomôcť s financovaním mobilov.

Už skôr sa špekulovalo, že príde financovanie mobilov na splátky so Poštovou bankou.

Keď poznáte limity pošty, čo sa týka finančného partnera na pobočkách, je Poštová banka jedným z preferovaných partnerov na financovanie.

Volania aj SMS fungujú fotogaléria / 4
Počas budúceho roka má pribudnúť vlastná aplikácia. Zdroj: redakcia

Budete s ňou rokovať?

Poštová banka bude prvá, s ktorou budeme komunikovať.

Predaj služieb chce rozšíriť

Mali by ste aktuálne záujem predať pošte 10% podiel v 4ke?

Podľa pôvodne nastavených podmienok by bol pre nás predaj totálne nevýhodný. V čase, keď sa mal uskutočniť, sa to neudialo a situácia sa u nás menila. Momentálne o predaji akcií pošte neuvažujeme.

Zháňate si ďalších predajných partnerov, ktorí by neboli takí veľkí ako pošta?

S príchodom nových produktov predpokladáme, že sa budeme uchádzať o ďalšie predajné kanály, ktoré dnes zapnúť nevieme. Cez alternatívne kanály nám dnes beží už 30 percent predajov, je tam slušný rast.

O aké formy predaja by mohlo ísť?

Mám na mysli door-to-door či predaj cez call centrum. Dostaneme sa aj do oblastí, kde naši konkurenti pôsobia a my nie. Začiatkom roka chystáme aj redizajn e-shopu a samoobslužnej zóny.

„My to robiť nebudeme,“
odpovedá Ondriš na otázku, či bude mať 4ka cez call centrá špeciálne ponuky.

Budete cez call centrum ponúkať špeciálne – podpultové – ponuky?

My to robiť nebudeme. Je to praktika, ktorá je podľa nás zákonom zakázaná. Urobíme kroky, aby sa nediala. Každá štandardná ponuka musí byť zverejnená a keď niekto ponúka riešenie cez call centrum, ponuka by mala byť zverejnená. Tieto ponuky zverejnené nie sú – vy keď chcete takúto ponuku, tak ju nedostanete.

Máme zhruba 30-tisíc volaní do našej siete z call centier našich konkurentov mesačne. Tlak sa stupňuje. Robia to cez malé firmy.

Mieria na konkrétne čísla?

Nevieme, či to má nejakú logiku.

Máte pocit, že vám unikla databáza čísel?

To je jedna z vecí, ktorú chcem zistiť.

Diskusia 64 Príspevkov