26.9.2018 14:32 | Štvorka

Top Šéf pošty: Od 4ky chceme viac peňazí. Možno budeme predávať aj iného operátora

zdroj: TASR
Slovenská pošta chce od 4ky nové podmienky. Dohodnúť sa chce na viacerých veciach. Zdroj: TASR

Štátna firma nie je s aktuálnou situáciou spokojná. Hovorí, že so 4kou nemá exkluzivitu a nevylučuje spájanie sa s konkurenciou.

K 4ke môže na pobočkách Slovenskej pošty pribudnúť aj ponuka ďalšieho operátora. V rozhovore pre Živé.sk s MobilManiou to pripúšťa jej šéf Peter Helexa.

Okrem toho tvrdí, že kúpa podielu v 4. operátorovi už nie je pre poštu témou. S nováčikom mala firma memorandum o kúpe 10-percentného podielu za milión eur a následnú opciu na ďalších 10 percent za trhovú cenu. Nakoniec k nákupu podielu neprišlo.

Aktuálne Slovenská pošta popisuje, že sa s prevádzkovateľom operátora snaží dohodnúť na lepšej spolupráci, aby mala väčšie tržby. Nie je vylúčené ani obmedzenie predaja produktov.

Pripomíname, že Peter Helexa v minulosti pôsobil do mája 2017 v Swan Mobile, prevádzkovateľovi 4ky, na pozícii riaditeľa divízie obchodu a marketingu. Od jesene 2014 do leta 2015 pôsobil ako riaditeľ úseku marketingu a korporátneho obchodu a podpredseda predstavenstva Slovenskej pošty. Predtým pracoval 12 rokov v Telekome.

Peter Helexa fotogaléria / 4
Šéf pošty pripúšťa, že 4ka môže dostať na jej pobočkách konkurenciu. Zdroj: Slovenská pošta

O kúpe podielu neuvažuje

Môžete potvrdiť, že kúpa 10% podielu pošty vo Swan Mobile už definitívne nie je na programe dňa?

Momentálne o kúpe podielu neuvažujeme.

Prečo sa nakoniec predaj nezrealizoval?

To by som špekuloval, rozhodlo sa ešte pred mojím nástupom na Slovenskú poštu. Ja však na ňom momentálne neplánujem nič meniť. Pri zvažovaní akýchkoľvek investícií je pre mňa dôležitý predovšetkým kvalitný biznis plán.

„Od Štvorky máme väčšie očakávania z pohľadu výnosov,“
tvrdí šéf pošty.

Máte naďalej nízke predaje produktov 4ky, najmä paušálov? (V minulosti nám o tom hovoril predošlý riaditeľ pošty Róbert Gálik, pozn. red.)

Jednou z priorít Slovenskej pošty bude zvyšovanie príjmov a marží. V tejto súvislosti otvorene poviem, že od 4ky máme väčšie očakávania z pohľadu výnosov.

Nezabrala jarná obmena paušálov? (4ka v marci predstavila nové paušály Sloboda, pozn. red.)

To sa prosím opýtajte v 4ke.

Spolupráca nie je exkluzívna, odkazuje 4ke

Rokovali ste alebo rokujete o zvyšovaní marže a zlepšovaní podmienok 4ky, aby ste mohli mať zisk aj týmto spôsobom?

Áno, rokujeme. Hýbeme sa vpred, detaily sú ale zatiaľ dôverné – len medzi nimi a nami.

Rozmýšľate aj nad tým, že 4ka budúci rok nebude môcť poštu používať ako svoj predajný kanál?

Ja to poviem inak. Naša spolupráca so 4kou nie je exkluzívna.

Ak by ste nevyjednali lepšie podmienky, mohla by táto spolupráca úplne skončiť?

Dnes by som o zániku spolupráce nehovoril, je to predčasné. Myslím si, že určite nájdeme spôsob, ako spolupracovať lepšie. Ak však nájdeme model, ako zvýšiť maržu pošty spoluprácou s viacerými operátormi, nebudeme sa jej brániť.

„Áno, rokujeme. Hýbeme sa vpred,“
komentoval rokovania so 4kou o vyšších maržiach pre poštu.

Ako vnímate celý predaj mobilných služieb na pošte?

Chcem dostať z oblasti telekomunikačného biznisu viac peňazí, ako dnes pošta dostáva.

O koľko viac?

Určite si viem predstaviť významné zvýšenie príjmov pre Slovenskú poštu.

Hrnie sa nejaký operátor do spolupráce s poštou?

To nie je o tom, kto sa kam tlačí, ale o tom, že komunikačný trh na Slovensku má pre poštu určite väčší potenciál, ako ten, ktorý dostávame teraz.

Ide predvianočné obdobie, u operátorov určite bude tlak na nových zákazníkov a predlžovanie paušálov. Mohli by ste byť jeden z hlavnejších kanálov na toto predlžovanie. Stíha iný operátor už túto sezónu?

Dnes nemáme uzavretú dohodu so žiadnym iným operátorom. Ale nebránime sa jej.

Ilustračná snímka fotogaléria / 4
Na poštách by sa mohli predávať aj služby ďalšieho operátora. Ak sa nedohodne so 4kou. Zdroj: Dreamstime

Mohol by to byť opäť mobilný hráč, alebo by ste mohli ponúkať aj fixné služby?

Myslím si, že do určitej miery by bolo možné predávať aj fixné služby, ale miera sofistikovanosti predurčuje mobilnú komunikáciu ako jednoduchšiu na realizáciu celého procesu predaja.

Našli ste po príchode do funkcie na stole nejakú analýzu s tým, čo by sa stalo, keby ste pridali do ponuky napríklad Orange a Telekom?

Nie. Nemali sme takú analýzu, no rád by som taký dokument do budúcna videl, pokiaľ bude záujem zo strany ostatných operátorov.

Obmedzenie predaja? Zatiaľ nevedno

Z pohľadu zákazníka, nájdem si o pár mesiacov na pošte všetky služby 4ky?

Dnes vám na toto neviem odpovedať. Záleží na vývoji ďalšej spolupráce so 4kou a na vývoji jej marketingovej stratégie.

„Predajný výkon poštovej siete je rádovo niekde medzi 150 až 200-tisíc SIM ročne.“
Peter Helexa

Rokujete o špeciálnych akciách pre zákazníkov 4ky na pošte?

Opäť je to téma na biznis plán. Musí sa to obom stranám oplatiť.

Toto je téma aj imidžu, ktorý by ste si cez nich spätne posilnili.

Aj imidž má svoj biznis plán. Pre mňa je prioritne potrebné riešiť imidž balíkového biznisu. Balíky sú pre mňa vyšší strategický cieľ, ako mobilné služby.

Koľko paušálov Sloboda ste predali na pobočkách? Viete odhadnúť predaj do konca roka?

Predajný výkon poštovej siete je rádovo niekde medzi 150 až 200-tisíc SIM ročne. Z hľadiska paušálov Sloboda sa hýbeme v rádoch 10-tisícov z vydaných kariet, toto číslo priebežne rastie.

4ka sprístupnila novú službu, doteraz ju neponúkal žiadny konkurent. fotogaléria / 4
Ročne predá pošta 150-200-tisíc kariet 4ky. Štátna firma chce od nováčika viac peňazí. Zdroj: Ľubomír Vnuk

Neoficiálne vieme, že po určitom čase dochádza k prepadu využívania zakúpených služieb aj pri 4ke. Je to častý jav u mladých operátorov aj na iných trhoch. Skúšate to so 4kou nejako zmeniť?

Nebudem hovoriť o tom, aký je tam odliv a podobne. Dnes časť operátorov robí prechod na vyššiu službu tak, že ho spája do balíkov s mobilmi. My to v spolupráci so Štvorkou takto nerobíme, no viem si predstaviť, že by to pomohlo.

Keď chcete zákazníka balíčkovať, potrebujete atraktívny hardvér, dobrý paušál a finančnú službu, ktorá cenu hardvéru rozpustí v splátkach počas finančného obdobia.

Spolupracujete s Poštovou bankou, ktorá by mohla pomôcť s financovaním a na trhu by ste hádam našli značky, ktoré by chceli na pošte umiestniť zariadenie.

V tomto momente vám k tomu neviem dať žiadne informácie.

Virtuálny operátor? Muselo by sa to oplatiť

Vedela by si pošta predstaviť aj vytvorenie virtuálneho operátora s niekým ďalším?

Potrebujem vidieť biznis plán a veriť mu. Aj keď, bez snahy dávať dokopy nejaké čísla, si myslím, že by sa pošta mala do budúcna zamerať na predajný kanál a nie robiť ďalšieho virtuálneho operátora.

Pozrite si aj ďalšie plány Slovenskej pošty:

Linka dokáže za hodinu roztriediť 7000 kusov
Čítajte aj Pošta chce otestovať boxy miesto pobočiek. Chystá appku a platby kartou

Vlastný poštový minioperátor by však mohol byť silný marketingový nástroj.

Áno aj, je však otázka, do akej miery. Je to treba ešte zanalyzovať. Ako som povedal, spolupráca so 4kou nie je exkluzívna a nebránime sa ani nejakým iným partnerom. Nemôžeme však v konečnom dôsledku predávať služby siedmich operátorov.

Poznámka: Živé.sk na rozhovor priebežne vyzývalo aj operátora 4ka. Zatiaľ nám ho neposkytol.

Diskusia 48 Príspevkov