1.12.2018 14:05 | Hry a konzoly

História Command & Conquer: Úspechy a pády legendárnej série

Herná séria Command & Conquer je tu s nami už od roku 1995.
Herná séria Command & Conquer je tu s nami už od roku 1995. Zdroj: Redakcia

Značka Command & Conquer je známa hádam každému fanúšikovi vojnových stratégií v reálnom čase. Čomu však vďačí za svoj úspech?

Nie je to tak dávno, čo spoločnosť Electronic Arts (EA) pravdepodobne nadobro zanevrela na klasický štýl strategických hier zo série Command & Conquer (C&C), keďže v roku 2013 zrušila nádejne vyzerajúci titul Generals 2.

Vydavateľstvo síce pred pár mesiacmi, na tohtoročnej E3, predstavilo nové pokračovanie, to je ale určené výhradne pre smartfóny, čím si oznamovacie video na YouTube vyslúžilo úctyhodných 58-tisíc označení „Nepáči sa mi“.

Pozrime sa, čo tomuto kroku predchádzalo, respektíve na históriu legendy, ktorá uzrela svetlo sveta už v roku 1995.

Command & Conquer

  • Vydané: 1995
  • Platformy: Windows, Mac OS, PlayStation, PlayStation 3, PlayStation Portable, Nintendo 64 a Sega Saturn

Za prvým dielom série stojí už neexistujúce vývojárske štúdio Westwood Studios, ktoré vytvorilo aj stále populárnu stratégiu Dune 2. V prípade C&C sa vývojári snažili zaujať novými mechanikami a možnosťami, ktoré boli na tú dobu nevídané. Zaujali predovšetkým prestrihovými scénami so živými hercami rozvíjajúcimi príbeh hry.

Hlavnou úlohou bolo vybudovať základňu, ktorá by prosperovala a produkovala vojenské jednotky či už v podobe pešiakov, vozidiel, alebo letectva. Samozrejmosťou k dosiahnutiu víťazstva nad súperom bola rafinéria zabezpečujúca pravidelný príjem nových zdrojov slúžiacich nielen na stavbu nových budov, ale aj na verbovanie vojakov a výrobu vojenských vozidiel.

Jednoduchá hrateľnosť a zaujímavý príbeh stačili na dosiahnutie mnohých ocenení:

Dej je zasadený do alternatívnej histórie v dobe svetovej vojny medzi dvomi globálnymi organizáciami. GDI (Global Defense Initiative), vnímaná ako kladná strana, stojaca proti nepriateľovi známom ako kult Bratstva Nod, riadenom mysterióznym vodcom Kaneom. Úspech novej značky potvrdzovali predaje prekračujúce tri milióny kusov a množstvo ocenení naznačujúcich svetlú budúcnosť značky.

Titul neskôr rozšírili menšie prídavky. Prvým bol The Covert Operations s 15 novými misiami a desiatkami novovytvorených máp pre režim viacerých hráčov. Následne vyšla expanzia Sole Survivor zameraná čisto na online režim, no už bez budovania základne.

Command & Conquer: Red Alert

  • Vydané: 1996
  • Platformy: PC, PlayStation, PlayStation Portable a PlayStation 3

Druhým počinom čoraz známejších tvorcov z Westwood Studios bolo zrodenie podsérie Red Alert, ktorej dej bol zasadený ešte pred udalosti predchodcu. Zaujímavý príbeh je postavený na fakte, že svetoznámemu vedcovi Einsteinovi sa podarilo z histórie vymazať nemeckého diktátora Hitlera. Netrvalo však dlho a svoj obrovský zásah do histórie oľutoval.

Tradičný súboj Spojených štátov amerických proti Rusku naberá nový rozmer:

Na scénu prichádza ďalší obávaný vodca. Stalin potichu a bez zábran budoval vojenskú silu Sovietskej únie, ktorá sa naplno prejavila inváziou do východnej Európy. Môžete tak očakávať podobné herné mechaniky, ktoré sa osvedčili už v prvom diele značky. Za zmienku stojí prepojenie s Kaneom, ktorý Stalinovi napomáhal. Dokonca sa niekoľkokrát objavil aj v prestrihových scénach.

Titul sa taktiež dočkal prídavkov v podobe Counterstrike a The Aftermath s množstvom nových máp a jednotiek. Hráči dostali aj netradičnú misiu, v ktorej obe strany spoločne bojovali proti nadrozmerným mravcom.

Chystá sa remaster: V polovici novembra 2018 spoločnosť EA ohlásila práce na remastroch prvého dielu Command & Conquer a pokračovania s podnázvom Red Alert, informoval web Eurogamer. Je zaujímavé, že na oživení značky sa podieľa firma Petroglyph, v ktorej pracuje množstvo zamestnancov z pôvodného Westwood Studios. So základnými hrami budú vylepšené aj všetky tri rozširujúce balíčky, konkrétne Covert Ops, Counterstrike a Aftermath. Dátum vydania remastrov zatiaľ nebol oznámený.

Command & Conquer: Tiberian Sun

  • Vydané: 27. august 1999
  • Platformy: PC

Po kratšej prestávke sa opäť na scénu vrátila hlavná dejová línia zobrazujúca boj GDI proti Bratstvu Nod. Príbeh je zasadený až 30 rokov od udalostí z prvého C&C, kedy si mnohí mysleli, že vodca Kane je mŕtvy. Ten však prichádza ešte silnejší a odhodlanejší postaviť sa jednotkám GDI.

Firestorm podčiarkol úspech nového dielu s podtitulom Tiberian Sun:

Problémový vývoj a prebratie štúdia Westwood Studios spoločnosťou EA spôsobili, že mnohé výrazné vylepšenia neboli prítomné v pôvodnej hre. Neskôr však prišli v expanzii Firestorm a naplno tak ukázali silu nového enginu s 2,5D grafikou. Ani tu nechýbali prestrihové scény so živými hercami.

Úspech neodmysliteľne podčiarkli predaje presahujúce 1,5 milióna kusov v priebehu prvého mesiaca.

Command & Conquer: Red Alert 2

  • Vydané: 21. október 2000
  • Platformy: PC

Netrvalo dlho a koncom nasledujúceho roka sme sa dočkali pokračovania podsérie Red Alert. Po neúspechu prvej invázie sa Sovieti pokúsili napadnúť Spojenecké národy, majoritne Spojené štáty, využitím momentu prekvapenia a neočakávanej vojenskej sily.

Vo vedení však už nie je Stalin, ale jeho nástupca Alexander Romanov, ktorý nechce ďalšiu vojnu. Jeho poradca Yuri je však opačného názoru.

Množstvo ničivých zbraní ste našli aj v druhom diele Red Alert:

Titul bol vyvíjaný štúdiom Westwood Pacific situovanom v Los Angeles, ktoré vzniklo oddelením od pôvodného Westwood Studios. Opäť ste sa tak mohli tešiť na vylepšenú grafiku, množstvo nových jednotiek a zaujímavé príbehové misie vyrozprávané živými hercami, ktorí sa stali neodmysliteľným symbolom série.

Rok po vydaní prišiel ikonický Yuri znova na scénu, a to už v samostatnej expanzii Yuri's Revenge so svojimi jednotkami a strojom času. V ňom však už nestojí len proti Spojencom, ale už aj proti Sovietom. V prídavku čakali na hráčov dve kampane, za Spojencov a Sovietov, nepriateľom ktorých bol práve Yuri.

Command & Conquer: Renegade

  • Vydané: 27. február 2002
  • Platformy: PC

Zaujímavou odbočkou od tradičného žánru stratégií sa stal titul Renegade vydaný výlučne na počítače. Dejovo vývojári hru zasadili do posledných dní prvej Tiberiovej vojny, kedy boli traja významní vedci unesení Bratstvom Nod a vaša úloha spočívala v ich oslobodení.

Boje sa odohrávali nielen v otvorených, ale aj v uzavretých priestoroch. Dej bol zaujímavý aj tým, že sa menila klíma a krajina, v ktorej sa misie odohrávali.

Neočakávaný prírastok značky s podtitulom Renegade si získal svojich fanúšikov:

Jedinečný projekt okrem slušne napísanej kampane obsahoval aj režim pre viacerých hráčov pripomínajúci začiatky série Battlefield. Pokračovania sme sa však nedočkali. Pútavým titulom mohol byť aj nádejný projekt Tiberium, taktiež z pohľadu prvej osoby, no začiatkom jesene 2008 bol zrušený z dôvodu nedostatočnej kvality.

Command & Conquer: Generals

  • Vydané: 10. február 2003
  • Platformy: PC a Mac OS

Vznik novej podsérie si na svoje plecia zobralo štúdio EA Pacific, bývalé Westwood Pacific, ktoré predstavilo trojicu nových frakcií s moderným vybavením. Stáli proti sebe Spojené štáty, Čína a teroristi z organizácie GLA. Spolu 21 misií rozdelených na trojicu kampaní priblížilo ciele jednotlivých vodcov.

Dobre známa hrateľnosť s množstvom misií a nových jednotiek:

Hra už bežala na vylepšenom engine SAGE (Strategy Action Game Engine) s plne zapracovaným 3D. Okrem vylepšenej grafiky vývojári ponúkli aj detailnejšie animácie a mechaniky. Rok po vydaní bola podséria obohatená o expanziu Zero Hour s 15 misiami rozdelenými medzi trojicu dobre známych frakcií.

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

  • Vydané: 29. marec 2007
  • Platformy: PC, Mac OS a Xbox 360

Po niekoľkoročnej prestávke spoločnosť EA nezanevrela na populárnu sériu a predstavila už tretiu vojnu vo svete plného Tiberiových kryštálov. Dej bol zasadený približne 16 až 17 rokov po udalostiach v titule Tiberian Sun: Firestorm, kedy sa Bratstvo Nod púšťa do masívnej ofenzívy voči GDI. V hre sa však na scénu dostáva už aj mimozemská rasa Scrinov túžiaca po Tiberiu prítomnom po celom svete.

Prepracovaná grafika, nové jednotky a množstvo obsahu oživili značku C&C:

Samozrejmosťou je významne vynovený engine ponúkajúci na súčasné pomery krásnu grafiku a príležitosť vydať hru na konzoly. K dispozícii bolo viac než 40 misií, ktoré boli neskôr rozšírené o ďalšie zásluhou expanzie Kane’s Wrath. Tá pridala aj mód Global Conquer ponúkajúci digitálnu obdobu stolnej hry Risk. Na Xboxe 360 však bol nový mód nahradený prídavkom Kane's Challenge.

Za zmienku stojí aj podarený fanúšikovský mód Tiberium Essence s novými jednotkami a mapami pre online režim. V aktuálnej verzii 1.6 nájdete množstvo obsahu, ktorý naplno využijete predovšetkým v bojoch proti ďalším priaznivcom modifikácie pôvodnej hry.

Command & Conquer: Red Alert 3

  • Vydané: 31. október 2008
  • Platformy: PC, Mac OS, PlayStation 3 a Xbox 360

Po tretej Tiberiovej vojne nasledovalo aj tretie Red Alert s modernou grafikou a tentokrát už trojicou frakcií. Sovieti čelia definitívnej porážke, no použitím stroja času si to namieria do Bruselu v roku 1927, kde eliminujú Einsteina s cieľom oslabiť ich hlavného nepriateľa. Netušia však, že uvoľnia cestu postupne silnejúcemu Japonsku, ktoré v hre predstavuje stranu Empire of the Rising Sun.

Nikdy nie je neskoro na zmenu minulosti:

Titul už nemal takú atmosféru ako jeho predchodca, no aj napriek tomu si získal množstvo kladných hodnotení a dokonca aj prídavok Uprising v hlavnej úlohe s Yuriko Omega z Japonska. Celkovo tak hra ponúkla deväť misií za každú stranu, ktoré boli obohatené o ďalších 13 úloh v spomínanom prídavku. Išlo o skutočne bohatú nádielku obsahu.

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

  • Vydané: 19. marec 2010
  • Platformy: PC

Po úspešnej trojke chceli vývojári experimentovať a priniesť do série niečo nové. Ich zámerom mal byť vrcholný a zároveň aj posledný diel zo sveta pokrytého kryštálmi Tiberia. Mnohé negatívne recenzie a takmer nulové hodnotenie používateľov na portáli Metacritic žiaľ ani zďaleka nesplnili ich očakávania.

Koniec prišiel skôr, ako hra začala:

Tvorcovia z EA LA predstavili mobilné základne, nové jednotky a mechaniky a celkovo tak zmenili klasický štýl, známy z predchádzajúcich dielov, na nepoznanie. Negatívne hodnotenie spôsobilo zrušenie celého štúdia a jeho rozdelenie na Victory Games a Danger Close. Žiaľ, ako už možno viete, ani tieto dve štúdiá ako aktívne dlho nepobudli.

Command & Conquer: Tiberium Alliances

  • Vydané: 24. máj 2012
  • Platformy: webový prehliadač

V súčasnosti čoraz kritizovanejšia spoločnosť EA na slávnu značku nezanevrela a pokúsila sa ju oživiť ďalším experimentom. Tentokrát sa snažila zachytiť popularitu hier vo webovom prehliadači. Z pohľadu grafiky sa vývojárom z EA Phenomic síce podarilo ponúknuť decentný zážitok, no hra pôsobila príliš komplikovane a nezískala si takú priazeň fanúšikov, ako sa očakávalo.

Command & Conquer v prehliadači sa nestretol s veľkým záujmom zo strany hráčov:

Renegade X

  • Vydané: 17. august 2016
  • Platformy: PC

Po úspešnom experimente s odbočkou Renegade vytvorenou pôvodnými tvorcami celej série sa fanúšikovia pustili do tvorby ďalšieho dielu s koncovkou „X“. Titul z pohľadu tretej osoby vyvíjaný štúdiom Totem Arts a bežiacom na Unreal Engine 3 je takpovediac remake pôvodného Renegade.

Fanúšikovia nezabudli na podarený Renegade z roku 2002:

Hra vychádza zo žánru taktickej strieľačky z pohľadu tretej osoby s prvkami z predchádzajúcich dielov ovládaných z vtáčej perspektívy.

Command & Conquer: Rivals

  • Bude vydané: 4. december 2018
  • Platformy: Android a iOS

Počas tohtoročnej hernej výstavy E3 nám spoločnosť EA predstavila ďalší diel série Command & Conquer prostredníctvom nového podtitulu Rivals. Nejde však o klasickú stratégiu, ale o záležitosť na niekoľko minút odohrávajúcu sa na smartfóne s Androidom alebo so systémom iOS. Fanúšikovia so svojím jasným nesúhlasom dlho neotáľali.

Nesúhlas s novým dielom série C&C bol evidentný vysokým počtom palcov dole:

Je však nepravdepodobné, že by svetoznámy vydavateľ dal opätovne šancu zrušenému konceptu z roku 2013, ktorý si získal záujem u hráčov a predstavoval decentné pokračovanie značky. V súčasnosti máte možnosť kúpy všetkých doposiaľ vydaných titulov za menej než 10 eur v Ultimate edícii, avšak bez Renegade X, ktorý bol vyvíjaný nezávisle a je voľne dostupný.

Škoda, že firma neuvoľnila značku na predaj a nedala tak možnosť potenciálnym záujemcom oživiť obľúbenú stratégiu takou formou, akú fanúšikovia očakávajú. Množstvo zrušených titulov série spôsobilo, že najnovšie pokračovanie je orientované práve na menej riskantnú mobilnú platformu.

Možno sa však už v priebehu budúceho roka dočkáme vydania zaujímavo vyzerajúcej stratégie Iron Harvest s klasickými prvkami hier C&C a Company of Heroes. V štádiu prípravy je aj nový Age of Empires IV, na ktorom pracujú talentovaní vývojári z Relic Entertainment stojaci za spomínanými hrami Company of Heroes. Vydanie je však zatiaľ v nedohľadne.

Ktorý diel zo série Command & Conquer vás zaujal najviac? Hrávate ešte dodnes niektoré z vyššie uvedených hier? Podeľte sa s nami o svoj názor v diskusii.

Diskusia 11 Príspevkov