13.9.2018 09:46 | Štát a IT

Microsoftu mal Bratislavský kraj platiť za fiktívne úkony. Od firmy pýta odpovede

Microsoft
Microsoft Zdroj: Pixabay / Efes

Nové vedenie už podalo podnet na generálnu prokuratúru.

Bratislavský kraj narazil pri preverovaní na podozrivé zmluvy so slovenskou pobočkou Microsoftu. Podpísalo ich predchádzajúce vedenie. Slovenskú pobočku už oslovil a žiada ju o vysvetlenia. Prvýkrát sa tak stalo ešte vo februári, informuje na svojom webe.

Mohli súťažiť viacerí

Úrad do roku 2013 platil paušálne za služby Premier Support zhruba 85-tisíc eur ročne. Nová dohoda z roku 2014 síce cenu znížila na 60-tisíc eur ročne, ale umožňovala celkovo za tri roky minúť viac ako milión eur.

„Na základe účelového dodatku sa reálne milión vyčerpal za 1,5 roka. Úrad bratislavskej župy službu Premier Support od Microsoft Slovakia nepotreboval v takom rozsahu. Faktúry boli s najväčšou pravdepodobnosťou fiktívne a predražené,“ domnieva sa inštitúcia.

Parametre sa jej nezdajú v pôvodnej zmluve i dodatku. Zároveň tvrdí, že sa platilo aj služby, ktoré mohlo dodať množstvo IT firiem a malo sa postupovať vyhlásením verejnej súťaže a nie priamym zadaním Microsoftu.

„Kraj nikdy reálne nepotreboval nič tak rýchlo a tak intenzívne dodať a dodávať, ako indikujú parametre jednotlivých zákaziek,“ píše v treťom liste pre Microsoft z konca júna riaditeľ úradu Marián Viskupič.

Chýbajú protokoly, zvláštne rýchlo

Z hľadiska nastavených procesov sa šéfovi nepozdáva, ako rýchlo dochádzalo k schvaľovaniu, vybavovaniu a preberaniu objednávok. K mnohým mu chýbajú aj podpísané akceptačné protokoly. S odvolaním sa na predchádzajúcu komunikáciu so spoločnosťou dodáva, že ich archivované nemá ani Microsoft.

„Nevieme identifikovať materiálne alebo aspoň teoreticky dodaný predmet zákazky, testovanie dodaných riešení, ich dokumentáciu a prípadné zaškolenie pracovníkov.“
riaditeľ úradu Marián Viskupič

Aj keby sa ale našli, pochybnosti by to nevyriešilo. „Nevieme identifikovať materiálne alebo aspoň teoreticky dodaný predmet zákazky, testovanie dodaných riešení, ich dokumentáciu a prípadné zaškolenie pracovníkov,“ popisuje Viskupič. Zároveň vyjadril obavu, či sa vždy dodržali štandardy práce s údajmi kraja a jeho organizácií.

Slovensko nie je jediné

Firma doteraz zatiaľ iba prezradila, že si na zazmluvnené práce najala viacerých subdodávateľov. Kraj menuje Rodonit, Solitius a SmartGlobe. Nedostal ale potvrdenie, že subjekty mali požadovanú úroveň znalostí o technológiách Microsoftu. Predseda územného celku Juraj Droba žiada vysvetlenie, na základe akých „štandardov“ ich vybrali.

„Žiadame od Microsoftu Slovakia peniaze naspäť, za všetko, čo nebudú vedieť vydokladovať,“ uviedol Droba. Podali už aj podnet na generálnu prokuratúru, aby preverila podozrenia z porušení zákona.

Microsoft na obvinenia reagoval zatiaľ len vo všeobecnej a deklaratívnej rovine. Jeho stanovisko priniesla RTVS. „Sme pevne odhodlaní podnikať spôsobom, ktorý je v súlade s etickými princípmi a zákonmi ktorejkoľvek krajiny, v ktorej pôsobíme, vrátane Slovenska, a byť dlhodobo zodpovedným a dôveryhodným partnerom našich zákazníkov vrátane vlády a verejnej správy,“ cituje firmu televízia. Podrobnejšie stanovisko firmy sa snažíme získať.

Zaprášilo sa

Čo sa stalo s menovanými subdodávateľmi?

  • Rodonit zrušili v januári 2016, Finstat.sk uvádza, že mal v roku 2012 tržby až 9,1 milióna eur, potom klesli na skoro 3,6 milióna eur a následne na nulu, evidovala dvoch zamestnancov
  • Solitius zmenil v júni majiteľa a názov na Dclass Sk, ešte za roky 2014 a 2015 mala minimálne tržby, v roku 2016 stúpli na 111-tisíc eur a minulý rok 449-tisíc eur, má jedného človeka
  • SmartGlobe vznikol len v septembri 2015 a už do konca toho roka zarobil 215-tisíc eur, ďalej pridal takmer dva milióny eur a necelých 448-tisíc eur, má jedného pracovníka

Americkú firmu už vyšetrujú tamojšie inštitúcie pre možnú korupciu pri predaji softvérových licencií štátnym inštitúciám v Maďarsku. Najskôr ich mala poskytnúť so zľavami partnerom – a tí ich mali predať úradom. Cenový rozdiel mal byť použitý na podplácanie, domnievajú sa úrady.

Z rovnakých dôvodov boli v minulosti preverované jeho obchodné vzťahy v Číne, Pakistane, Rumunsku, Rusku a Taliansku. Stav šetrenia týchto káuz nie je známy. Vyšetrovatelia tento rok navštívili aj českú pobočku Microsoftu.

Pochybnosti podľa bratislavskej župy v kocke

  1. Podpísanie dodatku bolo účelové - časovo, kumulatívnou sumou i termínom splatnosti faktúr
  2. Absolútne premrštená hodinová sadzba, nezodpovedajúca nárokom na vykonávanú prácu
  3. Objednávanie, vykazované plnenie i fakturácia boli organizované spoločne pracovníkmi Bratislavského samosprávneho kraja a dodávateľa
  4. Vykazované hodiny sú absolútne premrštené, skutočná práca v daných termínoch je pre krátkosť času nereálna
  5. Expertné zabezpečenie zo strany Microsoft Slovakia je nereálne – počty ľudí a ich nasadenie, navyše pri súhre údajne 3 dodávateľov pri tak špecifických projektoch u 1 klienta je nemožné
  6. Podpisovanie protokolov, žiadaniek, objednávok a rovnako faktúr bolo na Bratislavskom samosprávnom kraji robené v časovom strese, organizované vedúcimi pracovníkmi a absolútne nie v súlade s bežnou praxou časového obehu a podpisovania iných žiadaniek, objednávok a faktúr
  7. Preberacie protokoly na našli len na niektoré transakcie, neexistujú ani u dodávateľa, navyše mnohých existujúcich chýba dátum
  8. Platby prebehli v absolútne nepochopiteľných a aj spravidla nerealizovateľných termínoch 7 dní

(zdroj: Bratislavský kraj)

Diskusia 0 Príspevkov