23.8.2018 01:00 | Hry a konzoly

Video Herný tip: Zajazdite si na aute Maťa Homolu

Peugeot 308 Maťa Homolu a jeho kolegu Auréliena Comteho.
Peugeot 308 Maťa Homolu a jeho kolegu Auréliena Comteho. Zdroj: RaceRoom Entertainment AG

Počítačové simulátory jazdcom pomáhajú s prípravou. Bežným smrteľníkom zase priblížia jazdu v pretekárskom špeciále.

Minulú stredu vyšiel DLC balík s pretekárskymi špeciálmi automobilovej série FIA WTCR, v ktorej jazdí aj slovenský pretekár Matej Homola. Jeho Peugeot 308 si tak môžete vyskúšať aj sami na počítačovom simulátore RaceRoom Racing Experience (R3E) herných vývojárov Sector3 Studios (bývalý SimBin). A to dokonca aj na našom Slovakia Ringu.

R3E je pritom skutočným simulátorom, nie arkádou na spôsob Forza Motorsport 7, Dirt 4 či The Crew 2. Zatiaľ čo tieto tituly ho ľahko zatienia grafickým spracovaním, jeho výsadou je práve realistická fyzika, vďaka ktorej ho radi využívajú aj skutoční pretekári.

Vyskúšali sme Peugeot 308 Maťa Homolu:

Slabšia kvalita záznamu je spôsobená nižším výkonom PC a nereflektuje grafické možnosti hry.

S pomocou tých najpovolanejších

S profesionálnymi jazdcami vývojári spolupracujú aj pri tvorbe jednotlivých áut, ktoré do hry priebežne pridávajú už od roku 2013, kedy titul oficiálne vydali. Na „vyladení“ Peugeotu 308 TCR napríklad spolupracoval aj samotný Homola.

„Pre ešte lepšie priblíženie reality som im povedal, ako presne by sa malo aké auto správať v jednotlivých fázach zákruty a ako sa správa pri danom uhle zatočenia volantu. Pretože v reáli má nejako nastavený limit, kedy auto ešte poslúcha a kedy sa jednoducho ‚utrhne‘ a celý prejazd zákruty je zlý,“ opísal pre Živé.sk svoju skúsenosť Maťo Homola.

„Pomohol nám s niektorými drobnými charakteristikami áut s predným náhonom – ako veľmi sú nedotáčavé pod plynom, ako veľmi sa vie ‚zahryznúť‘ predok, ako veľmi sú nestabilné v zadnej časti a podobne,“ prezradil Jean-François Chardon z tímu Sector3 Studios, ktorý si Homolovu spätnú väzbu veľmi pochvaľoval.

Launch trailer k DLC WTCR 2018 pre R3E:

Pravý motoršport pre smrteľníkov

Výhodou slabšieho vizuálu v porovnaní s konkurenciou je nižšia grafická náročnosť. Hru tak „rozbehnete“ aj na slabšom železe. O to väčšie sú však nároky na doplnkový hardvér – bez herného volantu vám bude prepracovaná fyzika na nič. Klávesnica ani gamepad zďaleka nepostačia.

Pre úplne verný pocit z jazdy v skutočnom aute pritom, pochopiteľne, nemusí stačiť ani drahé pretekárske príslušenstvo. „Môžem povedať, že ovládaním sa veľmi približuje reálu čo sa týka celkového správania sa auta v zákrute, rýchlostne na rovinkách, ale taktiež aj časovo na jedno kolo. No stále tam chýba ten pocit sedenia v aute a pocit rýchlosti – čo už v dnešnej dobe do veľkej miery nahrádzajú profi simulátory s pohybujúcou sa časťou,“ vysvetľuje slovenský pretekár.

Formula 1 spúšťa vlastný eSport šampionát
Čítajte aj Formula 1 spúšťa vlastný eSport šampionát

Sám sa pritom pred každými pretekmi pripravuje na podobnom profi simulátore. „Vytýčim si brzdné body, kedy budem zatáčať, kde bude môj vrchol jednotlivej zákruty a kde bude výjazd zo zákruty. Toto všetko si naštudujem najprv cez videá a potom to implementujem do simulátoru, kde to potom jazdím dlhé hodiny, aby sa mi to vrylo pod kožu,“ popísal svoju prípravu Maťo Homola.

Aj bez vybavenia za tisíce eur však môže bežný smrteľník okúsiť, aké je to ísť na hrane s ozajstným pretekárskym automobilom.

Súčasťou nového DLC pre R3E sú tieto modely pretekárskych špeciálov:

  • Peugeot 308 TCR
  • Alfa Romeo Giulietta TCR
  • Audi RS 3 LMS
  • Honda Civic TCR
  • Hyundai i30 N TCR
  • Seat Cupra TCR
  • Volkswagen Golf GTI TCR

Platíte za to, čo využijete

Samotná základná hra je dostupná zadarmo na Steame. Hráči platia len za (prevažne licencovaný) obsah, teda za konkrétne autá a trate. K dispozícii sú rôzne motoršportové série (aj jednotlivé ročníky), ako napríklad DTM, ADAC GT Masters, WTCC či autá kategórií GTR (1, 2, 3). Nechýbajú ani viaceré formulové série.

Hra ponúka možnosť porovnať sa s ostatnými jazdcami na jednotlivých tratiach a autách. fotogaléria / 3
Hra ponúka možnosť porovnať sa s ostatnými jazdcami na jednotlivých tratiach a autách. Zdroj: Redakcia

Balík WTCR 2018 stojí (v uvádzacej cene) 14,96 eura. Aby ste však mohli jazdiť, nemusíte si kupovať kompletné DLC. Jednotlivé autá si môžete bezplatne vyskúšať a zaplatiť len za jediné z nich. Cena za jedno auto je 3,98 eura. Pokiaľ sa neskôr rozhodnete zakúpiť si kompletný balík, automaticky naň dostanete zľavu.

To isté platí u tratí. Môžete ich kupovať samostatne alebo v balíkoch. Náš Slovakia Ring kúpite samostatne už za 2,98 eura. Môžete ho ale zároveň získať v rámci európskeho balíka, ktorý v cene 22,94 eura obsahuje legendárne okruhy, ako Spa-Francorschamps, Nordschleife, Monza, Hockenheimring, Zandvoort či Brands Hatch.

Ak chcete byť najrýchlejší, potrebujete autám naozaj rozumieť. Inak budete strácať drahocenné desatinky. fotogaléria / 3
Ak chcete byť najrýchlejší, potrebujete autám naozaj rozumieť. Inak budete strácať drahocenné desatinky. Zdroj: Redakcia

Je to o súťaživosti

RaceRoom Racing Experience ponúka možnosť offline jazdy, základom titulu je však multiplayer a súperenie s ďalšími „simracermi“. Súťažiť tak môžete o najrýchlejší čas na jednotlivých okruhoch, v pretekoch na verejných i súkromných serveroch, ale aj v pravidelných e-sportových súťažiach pod záštitou automobiliek, ako Mercedes či Porsche. Pre maximálny herný zážitok je k dispozícii aj podpora až troch monitorov či VR.

Po celom svete sprevádza pretekárske simulátory množstvo herných komunít, ktoré súťažia aj vo vlastných online šampionátoch. Na Slovensku používa R3E napríklad server OnlineRacing.eu, kde môžete príležitostne stretnúť aj jazdcov ako Richarda Gondu, Jána Žgravčáka či spomínaného Mateja Homolu.

Diskusia 4 Príspevkov