19.8.2018 19:07 | Recenzie

Film Dôverný nepriateľ: Milý pokus o československé sci-fi (+súťaž o lístky)

Dôverný nepriateľ možno nie je sci-fi filmom roka, vznikol však u nás, kde sa na tento žáner už takmer zabudlo.
Dôverný nepriateľ možno nie je sci-fi filmom roka, vznikol však u nás, kde sa na tento žáner už takmer zabudlo. Zdroj: Continental Film

Snímku trocha kazí niekoľko technických nedostatkov a obsahových nezrovnalostí, celkový dojem je však dobrý.

Ani nespomíname, kedy sme naposledy v kinách videli nejaký vedecko-fantastický film z domácej produkcie. Aj preto sme na novinku Dôverný nepriateľ boli obzvlášť zvedaví.

Inteligentný dom, ktorý sa obráti proti svojim majiteľom, je celkom originálny námet a domáci tvorcovia sa ho chopili obstojne. Film patrí k tomu lepšiemu, čo sa v našich končinách v poslednej dobe točí, i keď celkový dojem kazia viaceré nedostatky.

Do súťaže sa môžete zapojiť na našej FB fanstránke.

Aktuálny námet

Vždy, keď si začíname myslieť, že o umelej inteligencii už bolo natočené všetko, príde niekto, kto túto obohratú tému pojme opäť – a z iného uhla. V roku 2013 to bola napríklad zaujímavá snímka Ona (Her), romantický príbeh o tom, ako sa osamelý muž zaľúbil do svojej digitálnej hlasovej asistentky.

Film Dôverný nepriateľ rozpracováva koncept takzvanej inteligentnej domácnosti (smart home). Tvorcovia v propagačných materiáloch hovoria o „milostnom trojuholníku budúcnosti: on, ona a dom“, i keď Dôverný nepriateľ je skôr o napätí a odhaľovaní hlavnej zápletky, než o romantike.

Natočiť film o inteligentnom dome, ktorého umelá inteligencia sa „vymkne spod kontroly“, sa priam ponúkalo. Idea domu, v ktorom je čo najviac funkcií navzájom prepojených a centrálne ovládaných cez jednu aplikáciu alebo hlasom je v posledných rokoch natoľko aktuálna, že náš portál má preň vyčlenenú samostatnú kategóriu.

Programátor Andrej (Vojtěch Dyk) sa s manželkou Zuzanou (Gabriela Marcinková) odsťahujú z Bratislavy do Tatier, aby otestovali tajný projekt Andrejovej spoločnosti – novú generáciu inteligentného domu riadeného postupne sa učiacou umelou inteligenciou.

Samotné funkcie sa veľmi nelíšia od toho, čo už dnes lepšie moderné inteligentné domácnosti dokážu. Hlasovými povelmi sa reguluje teplota, ovládajú žalúzie, svetlá, multimediálny systém či napríklad kávovar.

Sochárke Zuzane od začiatku na reakciách umelej inteligencie domácnosti niečo nesedí. fotogaléria / 4
Sochárke Zuzane od začiatku na reakciách umelej inteligencie domácnosti niečo nesedí. Zdroj: Continental Film

Výnimočné na dome komunikujúcom so svojimi majiteľmi hlasom Roba Rotha je, že analýzou správania sa a preferencií svojich majiteľov sa im má snažiť vyhovieť aj proaktívne a robiť všetko preto, aby ich pobyt čo najviac spríjemnil. A tu už každý, kto má s žánrom AI nejaké skúsenosti, tuší, že to asi nedopadne práve najlepšie.

Scenár pokrivkáva

Samotný námet je sympatický, no už prvé scény zobrazujúce interakciu domu s jeho obyvateľmi ukazujú naivnú predstavu tvorcov o tom, ako by sa asi mal inteligentný digitálny asistent budúcnosti prejavovať.

Dom by mal majiteľom pobyt v ňom spríjemniť, často je však skôr otravný, jeho odpovede sú príliš dlhé, neurčité či zbytočne využívajú rôzne technologické termíny, ako keby bolo divákovi treba pripomínať, že odpovede formuluje stroj. Napríklad hlasový prejav umelej inteligencie v spomínanom filme Ona pôsobil oveľa realistickejšie.

Niektoré reakcie Zuzaninho manžela Andreja vzhľadom na záverečné rozuzlenie pôsobia trochu čudne. fotogaléria / 4
Niektoré reakcie Zuzaninho manžela Andreja vzhľadom na záverečné rozuzlenie pôsobia trochu čudne. Zdroj: Continental Film

Scenár slovenského scenáristu Ľubomíra Slivku (Cinka panna, Eštébak) navyše obsahuje viacero tak trochu nelogických situácií a rozhodnutí postáv, ktoré pritom nie sú pre dej až tak dôležité a dalo by sa im menšími úpravami vyhnúť.

Dej napríklad postupne diváka nasmeruje prinajmenšom na tri možné vysvetlenia toho, prečo sa dom vymkol spod kontroly. Problém je, že niektoré dialógy majú svoje opodstatnenie iba pri jednom z týchto vysvetlení a keď sa ukáže, že je to inak, odrazu nedávajú zmysel.

Kombinované zábery

V rozhovore, ktorý sme s tvorcami filmu Dôverný nepriateľ robili koncom júna, nám producent Ľubomír Slivka povedal, ako sa vo filme kombinovali zábery z hôr v rôznych ročných obdobiach, aby sa tým umocnil dojem bizarnosti okolitej prírody.

Dôverný nepriateľ príde do slovenských kín už 16. augusta.
Čítajte aj Technologický film Dôverný nepriateľ: Aj Slováci vedia robiť Hollywood

Po prvom videní však máme pocit, že hoci mnohé zábery boli naozaj pekné, občas bolo takéto kombinovanie skôr na škodu. V jednej scéne si napríklad Zuzana ide zabehať do lesa. Kamera najskôr ukazuje čistý les, v ktorom jasne vidieť koruny stromov, potom nasleduje záber, ako beží lesom plným hmly a ten je zasa prestrihnutý záberom z výšky, kde ju vidieť pomedzi koruny stromov a po hmle ani stopy.

Takto vznikali zábery do filmu Dôverný nepriateľ:

Z Bratislavy na skok do Tatier

Čudne je vo filme riešené aj rozvrhnutie lokalít a doprava medzi nimi. Nebol by to problém, keby sa film odohrával v bližšie neurčenom meste a na samote v nešpecifikovaných horách. Propagačné materiály však jasne uvádzajú, že manželský pár žil v Bratislave a dom, do ktorého sa presťahovali, je v Tatrách. Potom ale vyzerajú zvláštne scény, v ktorých postavy pendlujú medzi týmito dvoma lokalitami autami hore dole, akoby to bola 30-minútová jazda.


A to ani nespomíname, že manžela Andreja z domu v Tatrách na letisko v Poprade vozia bežne taxíky s bratislavskou poznávacou značkou. Áno, sú to detaily, ale na rozdiel od zahraničných filmov, kde si divák podobné veci obvykle nevšimne, pri tých domácich nám to do očí udrelo okamžite.

Film svetovej úrovne?

Hoci v našom hodnotení prevažuje kritika, film má aj svoje silné stránky. Zápletka je pomerne originálna, dej celkom napínavý a celú atmosféru príjemne umocňuje kvalitná kamera, celkom dobré výkony oboch hlavných postáv a sympatický soundtrack.

Ľubomír Slivka nám v spomínanom rozhovore tiež povedal, že ambíciou tvorcov bolo „dokázať, že slovenský film nielen vstal z popola, ale naši profesisti, jednotlivé zložky filmového štábu, dnes dokážu tvoriť na úrovni svetových produkcií.“

Niektorým nedostatkom vo filme bolo možné jednoducho prejsť drobnými úpravami v scenári či skrátením celého filmu. Občas ho totiž naťahovali scény, ktoré pointu skôr miatli. fotogaléria / 4
Niektorým nedostatkom vo filme bolo možné jednoducho prejsť drobnými úpravami v scenári či skrátením celého filmu. Občas ho totiž naťahovali scény, ktoré pointu skôr miatli. Zdroj: Continental Film

Aby sme odpovedali na otázku, či sa táto ambícia naplnila, si najskôr musíme určiť, s akým druhom svetových produkcií chceme dielo porovnávať. Ak by napríklad išlo o nejaký exkluzívny film na Netflixe či epizódu zo seriálu Black Mirror, tak áno, v takomto porovnaní by film obstál celkom slušne. Ak ho však chceme porovnávať s medzinárodne úspešnými blockbustermi, tak to je žiaľ ešte stále iná liga.

Každopádne sme radi, že takýto film vznikol. České a slovenské sci-fi v kinách donedávna prakticky neexistovalo. Ak bude mať film komerčný úspech, snáď sa v blízkej budúcnosti dočkáme aj ďalších podobných pokusov.

Diskusia 19 Príspevkov