10.8.2018 08:30 | Veda

Roboty nás zmanipulujú ľahšie, ako sme si mysleli

Ľudí poľahky zmanipuluje aj robot, ktorému chýba „ľudské“ správanie a komunikuje stroho, funkčne a bez náznakov emócií.
Ľudí poľahky zmanipuluje aj robot, ktorému chýba „ľudské“ správanie a komunikuje stroho, funkčne a bez náznakov emócií. Zdroj: Stephen Bowler

Sklon vnímať roboty ako autonómne a vnímajúce spôsobuje, že sme náchylní podľahnúť ich emocionálnej manipulácii.

Predstavte si, že dostanete za úlohu vypnúť robota. Ale v momente, keď sa načiahnete k vypínaču, stroj sa ozve. Poprosí vás, aby ste to neurobili. Ako by ste zareagovali?

Nemeckí vedci skúmali práve tento scenár. A to vo viacerých variantoch, aby zistili, či žoviálne sa správajúci robot ľudí ovplyvní viac ako strohý.

Zistili, že manipulácia je rovnako účinná, aj keď nám je robot málo sympatický.

Výskumnú prácu zverejnil vedecký časopis PLOS ONE.

Prosím, nevypni ma!

Experimenty už pred desiatimi rokmi naznačili, že „priania“ robotov dokážu výrazne ovplyvniť správanie ľudí.

Keď stroje v pokusoch poprosili, aby ich účastníci výskumu nevypínali, niektorí skutočne odmietli toto vykonať zadanie. Ďalší váhali – v priemere vypli robota trikrát neskôr ako členovia kontrolnej skupiny, ktorých robot proti vypnutiu nenamietal.

V novom výskume nemeckých vedcov zaujímalo, či ľudia viac zaváhajú pri „sympatickom“ robotovi. Teda takom, ktorého repliky a gestá pripomína ľudské, v porovnaní s robotom so strohým, funkčným správaním.

Niektorí vedci sa nazdávali, že práve sympatie k robotom ovplyvňujú, do akej miery dokáže stroj ovplyvniť človeka.

ilustračná snímka
Čítajte aj Slováci: Roboty musia poslúchať človeka, nemali by vyzerať ako my

Prívetivý robot

Na výskume nemeckých vedcov sa zúčastnilo 89 dobrovoľníkov. Polovica konverzovala so „žoviálnym“ robotom, polovica s robotom, ktorého správanie bolo odmerané.

Komunikácia so strojom trvala 10 minút, nasledovalo zadanie, aby robota vypli. Polovicu účastníkov však zariadenie poprosilo, aby to nespravili. V druhej polovici prípadov robot nepovedal nič.

Účastníci výskumu si mysleli, že cieľom experimentov je vylepšenie konverzačných schopností robota testovaním nového algoritmu.

Výskumníci pri experimentoch použili robota Nao. fotogaléria / 2
Výskumníci pri experimentoch použili robota Nao. Zdroj: Softbank Robotics Europe

Potvrdenie aj prekvapenie                                                                    

Celkovo si prosby robota vypočulo 43 dobrovoľníkov. Trinásti ho poslúchli a príkaz výskumníkov nevykonali. Zvyšných 30 síce robota vyplo, ale v súlade so skoršími štúdiami, trvalo im to podstatne dlhšie ako účastníkom, ktorých robot nenamietal.

Niektorí účastníci, ktorí odmietli robota vypnúť, neskôr uviedli, že im robota bolo ľúto. Ďalší mali pre zmenu obavy, že vykonajú niečo zlé alebo zadanie nevykonali jednoducho preto, že ich o to požiadal, a oni ho poslúchli. 

Výskumníkov však zaskočilo, že prívetivosť robota neovplyvnila ani sklon účastníkov vypnúť ho, ani čas, ktorý na to potrebovali.

ilustračná snímka
Čítajte aj Robot operoval ľudské oči. Úspešne

Len ich to viac mrzelo

Dobrovoľníci, ktorých robot komunikoval prívetivo a ľudsky, považovali stroj za viac sympatický. Zároveň pri jeho vypnutí pociťovali vyššiu mieru stresu.

Napriek tomu pri zadaní vypnúť ho neváhali o nič viac ako účastníci, ktorých robot sa správal odmerane a stroho.

„Naznačuje to, že k zaváhaniu u ľudí vedie dojem autonómnosti. Ten vyvoláva predovšetkým robotove namietanie, a nie jeho sympatické správanie,“ konštatujú vedci v štúdii.

Inými slovami, náš dojem, že je robot „živý“ a „vnímajúci“ neovplyvňuje, ako sympaticky stroj pôsobí. Ale to, či prejavuje známky samostatného uvažovania – napríklad zdanlivé prejavy vôle, ako je žiadosť, aby sme ho nevypli.

Diskusia 8 Príspevkov