3.8.2018 15:00 | Digitálna TV

Antik sa vysmial zákazníkom do tváre. Veľmi nešikovne

Antik sa vysmial zákazníkom do tváre
Antik sa vysmial zákazníkom do tváre Zdroj: Freerangestock.com

Ján Trangel komentuje: Neférové praktiky ešte nevymreli. A dalo sa to pritom spraviť oveľa lepšie.

Kúpite si zariadenie, ktoré sľubuje bezplatný príjem 50 televíznych staníc. Heslá ako „vstupný balík bezplatne“ či „bez mesačného poplatku“ vás presvedčia, že napriek vysokej cene zariadenia ide o dobrú kúpu.

Lenže takýto príjem znenazdajky končí. Ak ste takto investovali v roku 2012, mohli ste bezplatný príjem využiť viac ako šesť rokov, čo je dobrá ponuka. Ak iba v posledných týždňoch či mesiacoch, môžete to vnímať ako podraz.

Zmena zo dňa na deň

Hovorím o službe SmartTV Box od operátora Antik. Fungovalo to jednoducho: najskôr ste si za plnú, nedotovanú cenu 99 eur (v poslednom období 89 eur) od Antiku kúpili set-top box, cez ktorý ste mohli sledovať pomerne obsiahly balík televíznych staníc. Bez ďalších poplatkov a podmienok. Proste raz zaplatíte a potom už iba sledujete. Stačilo mať dobré internetové pripojenie.

89 eur je za takýto jednoúčelový box dosť. Celkovo to ale nebol zlý obchod, lebo nádielka televíznych staníc bola bohatá a oproti ponukám konkurenčných operátorov, ktoré treba platiť pravidelne, ste každý mesiac ušetrili pár eur. Takže povedzme za dva roky ste si takto splatili cenu boxu a ďalej „šetrili“.

Takto to fungovalo dlho. Až v jeden deň, konkrétne 31. júla 2018, Antik oznámil, že služba bude od septembra spoplatnená na mesačnej báze. Zadarmo ostávajú verejnoprávne stanice a ešte pár okrajových staníc. Gro ponuky, teda to, čo ju robilo atraktívnou, si už treba zaplatiť. Antik stanovil jednomesačné prechodné obdobie (august je ešte zadarmo) a bodka. Operátor to spravil bez predchádzajúceho upozornenia, totálne „na hulváta“.

Pokiaľ ste si teda 30. júla kúpili za 89 eur nový set-top box, môžete si ho za pôvodných podmienok užívať celý jeden mesiac a dva dni. Proste ste spravili zlú investíciu, verili nesprávnemu produktu... je to váš problém.

NEPREHLIADNITE: Všetko podstatné o téme sa dočítate v samostatnom článku s otázkami a odpoveďami.

Vraj za to môžu Markíza a Joj

Dôvodom pre takúto dramatický otočku je podľa Antiku zmena na trhu, keď Markíza a Joj začali od operátora vyberať poplatky za ich šírenie. To je nespochybniteľný fakt. Avšak to sa stalo ešte minulý rok, nie je to žiadna novinka.

Odvtedy vraj Antik vysielanie dotoval, na každého zákazníka doplácal. Na tomto mieste zatlačím slzu a navrhnem Antiku dve oveľa čestnejšie a férovejšie riešenia situácie.

  1. Vyňať stanice, za ktoré musia platiť: Markízu a Joj mohol vybrať zo základnej služby a spoplatniť ich zvlášť. To isté platí pre ktorúkoľvek inú stanicu, ktorá v minulosti poplatky nepýtala a teraz ich žiada. Keby zákazníkom vysvetlil, že spoplatnenie týchto kanálov nie je jeho výmyslom, ale dôsledkom neočakávaného trhového vývoja, ktorý nevie ovplyvniť, mnohí by to pochopili. Mohol dokonca pripraviť rôzne drobné balíčky s platenými stanicami a odstupňovať ich od jedného eura vyššie, nie všetko hodiť do jedného veľkého balíka. Takto by celá služba aj naďalej mala zmysel.
  2. Otvorene komunikovať zmenu: Ešte minulý rok, keď Markíza a Joj začali pýtať poplatky a Antik už vedel, že na používateľov tejto služby bude doplácať, mohol ukončiť predaj svojho boxu za plnú cenu. Alebo ho začať predávať s upozornením, že bezplatný príjem k nejakému dátumu skončí. Existujúcich majiteľov by operátor informoval, že v budúcnosti bude musieť dôjsť k spoplatneniu služby a dať im povedzme jednoročné prechodné obdobie. Nebolo by to ideálne, ale každý by si mohol povedať, že za svojich osemdesiatdeväť eur dostal aspoň rok televíznej služby zadarmo.

Ani jeden z vyššie popísaných krokov by asi nikoho nespravil šťastným, ale bolo by to podstatne lepšie pre všetkých. A na tomto mieste by som nepísal komentár o podraze na zákazníkoch, ale o prozákazníckom prístupe v nepríjemnej situácii.

Diskusia 76 Príspevkov