18.7.2018 07:00 | Veda

Pomôcka pre Sagana? Vedci odhalili pravdu o jazde v pelotóne

Peter Sagan na TdF 2018.
Peter Sagan na TdF 2018. Zdroj: SITA

Vďaka novej štúdii môžu cyklisti lepšie optimalizovať svoju jazdu.

Cestné cyklistické preteky sú charakteristické tým, že jazdci trávia väčšinu času v pelotóne. V tejto formácii znížia aerodynamický odpor a ušetria značné množstvo energie.

Doposiaľ sa úvahy o pelotóne obmedzovali na to, že prvý jazdec čelí najväčšiemu odporu vzduchu, kým cyklisti priamo v „balíku“ sa vezú oveľa pohodlnejšie. Podľa dostupnej literatúry museli zakrytí jazdci prekonávať iba 50- až 70-percentný odpor vzduchu v porovnaní so samostatným cyklistom, jazdiacim rovnakou rýchlosťou.

Nová štúdia vedcov z Technologickej univerzity Eindhoven ponúkla teraz detailné informácie o aerodynamických vlastnostiach cyklistického balíka. Podľa nej takmer polovica jazdcov v pelotóne jazdí oveľa komfortnejšie.

Nové poznatky pomôžu vylepšiť súťažné stratégie cyklistických tímov.

Štúdiu publikoval odborný časopis Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics.

Doterajšie výpočtové modely boli nesprávne

„Ukázalo sa, že súčasné výpočtové modely, ktoré používajú niektoré pretekárske tímy na určenie najlepšieho času na únik, sú založené na nesprávnych predpokladoch. Nové výsledky možno povedú k úspešnejším stratégiám a čiastočne vysvetlia, prečo pelotón príliš často doženie jazdcov v úniku,“ vysvetľuje spoluautor štúdie Bert Blocken.

V sobotu začína každoročná Saganománia.
Čítajte aj Tour de France: Fandite Saganovi aj v mobile

Doterajšie údaje vychádzali z matematických modelov, aplikovaných na menšie cyklistické skupiny. Maximálne udávané 50-percentné zníženie odporu vzduchu však nekorešpondovalo s praktickými skúsenosťami profesionálnych cyklistov.

Často tvrdia, že keď sa nachádzajú uprostred pelotónu, stačí im sotva šliapať do pedálov, aby si udržali rýchlosť „balíka“. Podľa toho by tam mal byť odpor vzduchu podstatne nižší.

Percentuálne zníženie odporu vzduchu v dvoch typoch pelotónov, s menšími a väčšími rozstupmi. fotogaléria / 3
Percentuálne zníženie odporu vzduchu v dvoch typoch pelotónov, s menšími a väčšími rozstupmi. Zdroj: Bert Blocken

V novej štúdii preto vedci podrobne preskúmali aerodynamické vlastnosti dvoch modelov 121-členného pelotónu s ideálnym tvarom, aký sa vyskytuje počas väčšiny pretekov.

Každý sa skladal zo 17 radov cyklistov. V prvom rade jeden cyklista, v druhom dvaja, až po desiaty rad s desiatimi cyklistami. V ďalších sa vyskytuje striedavo 9 alebo 10 jazdcov. Jeden z pelotónov mal hustejšie usporiadané rady, pri ktorých sa kolesá čiastočne prekrývali, druhý mal väčšie rozstupy.

Uber má na vec iný názor. ilustračná snímka.
Čítajte aj Uber spustí v Európe službu zdieľania elektrických bicyklov

Vnútri stačí šliapať takmer 5-krát pomalšie

Aj keď neboli do podmienok zahrnuté vedľajšie faktory, v podobe rôznej sily a smeru vetra, alebo pohybov samotných cyklistov, na výpočty boli potrebné superpočítače Cray.

Simulácie bežali počas 54 hodín, pričom potrebovali 49 terabajtov pracovnej pamäte. Výsledky neskôr overili testami v aerodynamickom tuneli.

Analýza ukázala, že úplne všetci cyklisti v pelotóne profitujú zo zníženého odporu vzduchu. Aj vedúci jazdec v oboch typoch pelotónu čelí iba 84- alebo 96-percentnému odporu vzduchu v porovnaní s osamoteným cyklistom idúcim rovnakou rýchlosťou.

Zníženie odporu vzduchu v rôznych formáciách únikovej skupiny. fotogaléria / 3
Zníženie odporu vzduchu v rôznych formáciách únikovej skupiny. Zdroj: Bert Blocken

Ostatné hodnoty sú pre obidva pelotóny veľmi podobné. Pre cyklistov na vonkajších predných okrajoch pelotónu sa táto hodnota znižuje na 59 až 67 percent. Takmer polovica pelotónu, ktorá je v strede, čelí iba 5- až 10-percentnému odporu vzduchu. Týmto jazdcom teda stačí šliapať do pedálov ako pri rýchlosti 12 až 15 km/h, kým v pelotóne idú 54 km/h.

Energeticky účinný transportný mechanizmus

Štúdia preukázala, že pelotón je veľmi energeticky účinný transportný mechanizmus, pretože všetci jazdci v ňom ušetria energiu. Takéto šetrenie energiou je často rozhodujúce na dlhých pretekoch, akými sú Tour de France, Giro d'Italia alebo Vuelta.

„V skutočnosti je vnútri pelotónu odpor vzduchu veľmi nízky, ale ťažšie sa odtiaľ zase reaguje na útoky a existuje tam aj vyššie riziko pádu. Pre šprintérov a jazdcov na celkové poradie je preto najvýhodnejšia pozícia v šiestom, siedmom alebo ôsmom rade, kde sú dostatočne chránení a majú aj blízko k čelu,“ mieni Blocken.

V nasledujúcich štúdiách sa budú brať do úvahy aj vedľajšie podmienky v podobe rôznej sily vetra z rôznych strán.

Diskusia 47 Príspevkov