4.7.2018 12:00 | Hry a konzoly

Crash Bandicoot zbiera jabĺčka už aj na Xboxe One a ďalších platformách (recenzia)

Vynovení Crash Bandicoot a jeho sestra Coco prichádzajú na ďalšie platformy.
Vynovení Crash Bandicoot a jeho sestra Coco prichádzajú na ďalšie platformy. Zdroj: Activision

Remake kolekcie prvých troch hier Crasha Bandicoota je sympatickým návratom do minulosti pre pamätníkov. Osloví však aj nováčikov?

Svojho času ikonický vačkovec, ktorý preslávil hernú konzolu PlayStation, po rokoch ožíva v modernom grafickom spracovaní na aktuálnych konzolách. Po úspešnom vydaní na PlayStation 4 koncom júna minulého roka spestruje pamätná trilógia hernú ponuku už aj na ďalších platformách.

Sledujte video z hrania:

Hru sme si mali možnosť vyskúšať na v súčasnosti najvýkonnejšej hernej konzole Xbox One X ponúkajúcej natívne 4K rozlíšenie (3 840 × 2 160 pixelov) so stabilným snímkovaním. Titul sa však javí aj ako správna kúpa pre vlastníkov praktickej prenosnej konzoly Nintendo Switch, kde skákačka zabaví na cestách. Nechýba už ani podpora počítačov, kde vás nebude brzdiť strop na úrovni 30 snímok za sekundu (fps).

Balíček 3 v 1

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy je skôr remake ako klasický remaster. Vývojári všetko kompletne pretvorili v novom engine, no dali si dostatok práce s tým, aby nový Crash pôsobil úplne rovnako ako v pôvodných hrách. Výsledkom je trilógia dvadsať rokov starých hier, ktorá sa ale tvári ako horúca novinka.

Ide teda o tituly Crash Bandicoot (1996), Cortex Strikes Back (1997) a Warped (1998), ktoré vznikli pre prvý Playstation pod rukami vývojárov zo štúdia Naughty Dog. Len pre presnosť, Naughty Dog sa na tejto kolekcii hier nazvanej N. Sane Trilogy nepodieľalo. V súčasnosti totiž vlastní práva na túto legendárnu značku vydavateľ Activision.

Ktorý diel si vybrať? fotogaléria / 18
Ktorý diel si vybrať? Zdroj: Marek Hudák

Keďže ide o kolekciu, je možné hrať akýkoľvek z troch dielov bez obmedzenia či nutnosti dokončenia predchádzajúcej hry. Každý diel ponúka niečo iné a jedinečné. Prostredia v jednotke nie sú také rôznorodé a variabilné ako pri nasledovníkoch. Predovšetkým tu však viditeľne kolíše náročnosť jednotlivých levelov. Neraz sme si želali, aby už ten a ten level skončil a mohli sme sa posunúť ďalej.

Náčelník v prvom diele pôsobí hrozivo. fotogaléria / 18
Náčelník v prvom diele pôsobí hrozivo. Zdroj: Marek Hudák

Druhý diel umne rozširuje príbeh Crasha ako pokusného vačkovca, z ktorého Dr. Neo Cortex spravil svojho úhlavného nepriateľa. Na scénu sa viditeľnejšie dostáva už aj Crashova sestra Coco a drevená maska Aku Aku. Hlavnou výhodou je jednoduchá voľba levelov na danom poschodí formou takzvaných „warp miestností“. Úspešným porazením bossa sa je možné posunúť o podlažie vyššie.

Vo finálnej časti Crash Bandicoot: Warped vývojári z Naughty Dog prezentovali svoje predchádzajúce skúsenosti pretavené do nových nápadov. Príbeh pokračuje tam, kde skončila dvojka, no tentoraz sa dvojica hrdinov prediera levelmi naprieč časom. Nechýba ikonický stredovek, budúcnosť, podmorské levely, pieskom zaliaty Egypt, arabský svet, preteky na motorke či levely na skútri. Vysoká variabilita úrovní je hlavným plusom trojky.

„Kolekcia je spracovaná verne s dôrazom na podobnosť predlohe.“

Celá trilógia navyše ponúka upravený systém ukladania pozícií a aj možnosť zahrať si levely za Coco, aj keď nie je možné postavy vymeniť vždy. Kolekcia je naozaj spracovaná verne s dôrazom na podobnosť predlohe. Výsledkom toho je, že stále fungujú triky, ktoré ste využívali kedysi a vedeli tak miestami hru oklamať a zvládnuť náročné pasáže podstatne rýchlejšie.

Príjemné spestrenie levelov sympatickou Coco je vítanou novinkou. fotogaléria / 18
Príjemné spestrenie levelov sympatickou Coco je vítanou novinkou. Zdroj: Marek Hudák

Vyššia náročnosť

Hrateľnosť zostala u všetkých troch hier takmer na vlas zachovaná, hoci skákanie bolo jemne upravené. Predovšetkým vďaka tomu, že sa nijako výrazne nemenil dizajn úrovní a ostala totožná aj náročnosť. Na naše prekvapenie nás moderne spracovaný Crash neraz zaskočil vysokými nárokmi niektorých levelov. Napríklad level „The High Road“ v prvom diele ostal identicky spracovaný, a teda stále sa dá vcelku rýchlo dokončiť menším trikom. Čestné doskákanie do cieľa však dá poriadne zabrať.

Množstvo dební bolo v skrytých leveloch. fotogaléria / 18
Množstvo dební bolo v skrytých leveloch. Zdroj: Marek Hudák

Našťastie bola do trilógie pridaná možnosť automatického ukladania, ktorá je už samozrejmosťou v súčasnom hernom priemysle. Úprimne nás však prekvapilo, koľko zbytočných smrtí a pádov do hlbín sme museli absolvovať len vďaka tomu, že ovládanie analógovými páčkami mnohokrát urobí viac škody ako úžitku. Frustrácia sa tak dostavila pomerne skoro a po dvadsiatom opakovaní toho istého levelu sme radšej prešli na ďalší diel trilógie.

Levely na motorke boli asi najmenej zábavné. fotogaléria / 18
Levely na motorke boli asi najmenej zábavné. Zdroj: Marek Hudák

Po hodinách strávených skákaním cez priepasti, lávové plošiny či mnohých nepriateľov sa nám tretí diel zdal najlepší. Významnou mierou sa za to zaslúžila spomínaná rozmanitosť úrovní a dobre vyvážená náročnosť. Levely na motorke či na skútri neboli už také zábavné, ako sme si pamätali, no stále boli hrateľné. Rýchlo sme si uvedomili, že to pôjde ľahšie cez klasické ovládanie na D-pade (šípky).

„Vyššia náročnosť môže odradiť nováčikov série.“

Nechýbajú tu ani súboje s bossmi, ktoré si zachovali svoju náročnosť, no miestami nám pripadali ľahšie zvládnuteľné ako niektoré levely zamerané na precízne načasovanie jednotlivých skokov. Vyššia náročnosť môže odradiť nováčikov série, no hráči minuloročného titulu Cuphead, prirovnávajúceho svojou obťažnosťou k Dark Souls, dozaista nebudú mať s titulom problém.

Za zmienku stojí aj dobre spracovaná znovuhrateľnosť, zabezpečená skrytými úrovňami, časovkami, nutnosťou pozbierania všetkých dební a dobre navrhnutými bonusovými pasážami. Kým to všetko objavíte a splníte, strávite s hrou desiatky hodín. Samotné časovky umožňujú prekonávať stanovené latky inými hráčmi a posúvať ich opäť o niečo vyššie. Za prejdenie levelov v stanovenom čase získate aj možnosť absolvovania už spomínaných skrytých úrovní.

Okrem ružového kryštálu je možné získať ďalšie cenné trofeje. fotogaléria / 18
Okrem ružového kryštálu je možné získať ďalšie cenné trofeje. Zdroj: Marek Hudák

Špičkové technické spracovanie

Audiovizuálna stránka hry je na vysokej úrovni a dosahuje súčasné štandardy. Keďže ide o remake, nie je tu ani riadok pôvodného kódu. Dopĺňa to nanovo nahratá hudba a dokonca aj nový dabing, na ktorý sa podarilo získať niektorých pôvodných hercov, čo ocenia predovšetkým zarytí fanúšikovia.

Práve na pôvodnú hudbu z tretieho dielu sme si okamžite spomenuli po spustení levelu zo stredoveku. Daný level nás však okrem zvukovej stránky prekvapil aj detailne spracovaným prostredím, ktoré nám v novej, modernej grafike miestami vyrážalo dych. To isté platí aj o úrovniach na čínskom múre v hlavnej úlohe s Coco.

Stredovek dostal špičkovú modernú grafiku. fotogaléria / 18
Stredovek dostal špičkovú modernú grafiku. Zdroj: Marek Hudák

„Vývojári neponúkli ani na konzole Xbox One X režim so 60 snímkami za sekundu.“

Je však škoda, že vývojári neponúkli ani na konzole Xbox One X režim so 60 snímkami za sekundu a uprednostnili len navýšenie rozlíšenia na 4K. Našťastie však hra ide plynulo aj na 30 fps bez známok prepadov či zaseknutí. Vyššie snímkovanie je vyhradené len pre hráčov na výkonných počítačových zostavách.

 

Ďalšie obrázky nájdete v galérii >>>

 

Hodnotenie: Náročná skákačka v prekrásnej grafike

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy môžeme s istotou prehlásiť za podarené oživenie legendárnej série na súčasných herných platformách. Zásluhou špičkovo spracovaného remakeu tvorcami zo štúdia Vicarious Visions sa ani pamätníci neurazia a určite si radi zaspomínajú na časy s prvým PlayStation. Nezabúdajte však na pomerne vysokú náročnosť, na ktorú ste možno taktiež zabudli a nepríjemné prekvapenie vás neminie.

Tešiť sa môžete aj na nezabudnuteľnú mapu v stredoveku:

Legendárna kolekcia s autentickou atmosférou ponúka desiatky hodín obsahu nielen pre fanúšikov série, ktorí už pravdepodobne poznajú každý level. Zaujať dokáže aj nových hráčov hľadajúcich priekopnícke výzvy v žánri trojrozmerných skákačiek. Veríme, že Activision na sériu nezanevrie a v najbližších mesiacoch ohlási úplne nový diel alebo ďalší remake. Potešilo by nás napríklad oživenie titulu Crash Team Racing z roku 1999.

Hra je okrem recenzovanej verzie pre Xbox One k dispozícii aj na počítačoch, PlayStation 4 a Nintento Switch za cenu približne 30 eur.

Prednosti
  • Špičkové grafické spracovanie
  • Množstvo obsahu
  • Zachovanie pôvodnej atmosféry
  • Priaznivá cena
  • Pôvodné herné mechaniky
Nedostatky
  • Rýchly nástup frustrácie
  • Niektoré levely pôsobia nudne

Diskusia 25 Príspevkov