19.6.2018 06:45 | Komentáre

Hyperloop je pre šejkov, nie pre Slovákov. Aj tak to ale dopadlo dobre

Mať Hyperloop na Slovensku bolo peknou predstavou. Bola však niekedy reálna?
Mať Hyperloop na Slovensku bolo peknou predstavou. Bola však niekedy reálna? Zdroj: Hyperloop Transportation Technologies, Redakcia

Martin Hodás komentuje: Takto vyzerajú medové motúzy na futuristický spôsob.

Na Slovensko opäť zavítal Dirk Ahlborn, človek, ktorý pred dvomi rokmi sľúbil, že u nás postaví Hyperloop. S kolegom Jánom Trangelom sa nám tak naskytla skvelá príležitosť spýtať sa, kam sa projekt za posledných 27 mesiacov pohol. Získať relevantnú odpoveď od úradov či samotnej firmy Hyperloop Transportation Technologies (HTT) je totiž prakticky nemožné.

Nemali sme však ružové okuliare a prehnané očakávania. Šéf HTT je veľmi dobrý rečník a majster vykrúcania sa z nepríjemných otázok. V množstve pekných rečí sme tak hľadali len málo skutočného obsahu.

Naozaj sa raz dočkáme slovenského Hyperloopu?
Čítajte aj Hyperloop na Slovensku mešká. Vraj kvôli vláde (rozhovor)

Niečo naznačil už otvárací príhovor konferencie Techsummit v Bratislave, na ktorej bol Ahlborn hosťom. Takmer na vlas rovnakú prezentáciu Hyperloopu sme videli naživo už asi štvrtý raz. Tie isté reči, tie isté slajdy, tie isté videá: „Všetko je super, všetko je skvelé a raz to bude aj u nás...“

Košice? Viedeň? Zabudnite

Sľubovaná štúdia toho, či u nás má zmysel stavať, vraj bola vypracovaná. No s akým výsledkom? Nevieme. Návrh možného konkrétneho riešenia sa údajne zasekol u vlády, a keďže tá prechádza turbulentným obdobím, asi sa tak skoro ani nepohne.

Stále preto nevieme, kde by Hyperloop (aspoň teoreticky) mohol stáť. Pritom to nie je žiadna tajná informácia, s ktorou by sa firma nemohla pochváliť. Jedine, že by sa príliš nebolo čím... Z vyhýbavých odpovedí tak vieme len to, že určite nepôjde do Košíc ani Viedne. Tieto možnosti Ahlborn nateraz nepriamo vylúčil.

Vyberáme z rozhovoru: Ako je na tom projekt slovenského Hyperloopu?

Konkurencia je pozadu. Iba žeby nie...

Zaujímavo vyznelo tvrdenie, že HTT má dvojročný náskok pred svojou konkurenciou Virgin Hyperloop One. Tá už pritom disponuje vlastným testovacím komplexom a skúša kapsulu, s ktorou dosiahla rýchlosť takmer 400 km/h.

„Podľa nás to nie je o ukazovaní rýchlosti takýmto spôsobom, pretože koniec koncov to nebudete chcieť takto používať. Nechcete sedieť v kapsule, ktorá zrýchľuje pri preťažení 5G,“ povedal Ahlborn s tým, že len okázalo prezentujú svoj pohon a kapsulu, ktorá má od finálnej verzie pre pasažierov ďaleko.

Akoby úplne zabúdal na to, že testovacia trať Hyperloop One má 500 metrov a ak chce firma otestovať limity svojho riešenia, na každom metri musí ísť „na plné gule“. Na plynulé rozbehy, aké isto budú používané pri reálnom nasadení, teraz nemá priestor. Doslova.

Verili ste tomu niekedy?

Ako nadšencovi do technológií sa mi myšlienka slovenského Hyperloopu vždy páčila. Osobne (zrejme ako prevažná väčšina) však neverím, že raz naberie reálne kontúry.

Vyberáme z rozhovoru: Čo hovorí šéf HTT na kritiku?

Ťažko hádať, prečo to Ahlbornovi nevyšlo. Možno to firma nikdy nemyslela úplne vážne a možno len narazila na slovenskú realitu. Doteraz sa im nepodarilo ani len zabezpečiť dostačujúci pozemok.

No nevadí, projekt predsa len priniesol i svoje pozitíva. Viaceré slovenské firmy dostali jedinečnú príležitosť podieľať sa na niečom veľkom a inovatívnom, z čoho si môžu odniesť cennú skúsenosť. Znie to ako banalita, ale netreba to podceňovať.

Hyperloop navyše urobil Slovensku obrovskú reklamu, a to prakticky zadarmo. Vítané PR však bolo len sezónnou záležitosťou a pozornosť médií a sveta sa postupne presunula na trhy, kde neostalo len pri pekných rečiach a technológia má reálnejšiu šancu na existenciu. Napríklad do Francúzska, kde HTT stavia vlastnú testovaciu trať, alebo do Abú Zabí, kde má do roku 2020 vyrásť prvá komerčná „hyperhračka“ pre tamojších šejkov.

Začína byť teda jasné, že nateraz z Hyperloopu na Slovensku nebude nič (uvidíme, ako pochodia susedia na Ukrajine). Dobrou správou ale je, že z komunikačného ošiaľu sa nám podarilo „vytĺcť“ veľa dobrých bodov.

Diskusia 40 Príspevkov