14.3.2018 07:00 | Štát a IT

Uber v Česku ustúpil, sľubuje vybavovanie licencií. Na Slovensku je neistota

Ilustračná snímka
Zástupcovia Uberu rokovali s českými ministrami aj premiérom. Podpísať majú spoločné memorandum. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

U susedov so zástupcami digitálnych platforiem rokujú, na Slovensku sa šoféri spoliehajú, že ich pokutovať nebudú.

Kým na Slovensku platí sporný zákon, ktorý má zabezpečiť zdaňovanie prevádzkovateľov internetových platforiem na sprostredkovanie služieb, v Česku idú inou cestou. So zástupcami jednej z firiem – Uber – rokovali priamo členovia vlády i primátorka Prahy. Tému mapoval server E15.cz.

Inak ako taxikári

Americká spoločnosť po rozhovoroch avizuje ústupky. Nielenže prisľúbila platenie daní v Česku, ale aj jej šoféri budú musieť vlastniť licencie. Nemajú byť ale taxikárske, ale iba na zmluvnú prepravu. Preto by si nemuseli do áut inštalovať taxametre.

Na detailoch dohody sa ešte má pracovať. Poslanec vládnej strany  Patrik Nacher si chce počkať na naplnenie slov. Keď už ale došlo k schôdzke s dôležitými ľuďmi na vládnej pôde, čaká ich dodržanie. O „vykrikovanie do vetra“ by ísť nemalo, vraví. Rokovaní sa zúčastnilo už aj konkurenčné Taxify.

Ilustračná snímka fotogaléria / 6
Šoféri by si mali vybaviť licenciu na zmluvnú prepravu. Ide o iný druh, akým je taxikárske povolenie. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

Stalo sa tak po tom, čo premiér v demisii Andrej Babiš spoločnosti písal koncom februára list s výzvou, aby dodržiavala zákony alebo prestala v Česku poskytovať služby. Pražskí taxikári v posledných mesiacoch uskutočnili protestné akcie, ktorými chceli upozorniť na nerovnaké podmienky s Uberom.

Vraj veľmi konštruktívny dialóg

Do konca marca sa očakáva podpísanie memoranda so záväzkom, že Uber požiada o živnostenskú licenciu, šoféri si zabezpečia doklady a budú tiež evidovať tržby cez štátny elektronický systém. Daniari by tak automaticky vedeli o všetkých platbách a mohli uskutočňovať kontroly.

Praha sľúbila navýšenie kapacít pre vybavovanie žiadostí o šoférske licencie. Uber ale neprezradil, koľko vodičov v Prahe momentálne má. Hovorí sa o dvoch tisíckach.

„Naše rokovania s pánom premiérom, pani starostkou, ministerkou financií, ministrom dopravy a námestníkom ministra priemyslu a obchodu boli veľmi konštruktívne. Pripomienky zo schôdzky vnímame veľmi vážne – určite teraz máme pred sebou úlohy, ktoré musíme vyriešiť. Chceme urobiť to, čo je správne pre tisíce zákazníkov, vodičov i pre Prahu,“ uviedol šéf Uberu pre strednú a východnú Európu Alexej Stakh.

Ilustračná snímka fotogaléria / 6
Pri využití Uberu sa hotovosť nevyužíva.Za jazdu sa platí automaticky online kartou. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

Otázne zostáva, ako bude vyzerať obdobie, do kedy si šoféri potrebné dokumenty vybavia. Minister Dan Ťok chce na Uber tlačiť, aby hneď prestal s praxou využívania nelicencovaných šoférov, sprostredkoval iDnes.cz.

Už upravili predbežný výpočet

Poslanec Nacher, ktorý sa zúčastnil rokovaní, pre E15.cz popísal, že ľudia z Uberu mali pri diskusnom stole uviesť, že v minulosti „nepostupovali vždy dobre a že chcú jednať.“

„Máme pred sebou úlohy, ktoré musíme vyriešiť. Chceme urobiť to, čo je správne pre tisíce zákazníkov, vodičov i pre Prahu.“
Alexej Stakh, šéf Uberu pre strednú a východnú Európu 

Zatiaľ by bol ale zdržanlivý. „Keď mám byť úplne úprimný, na úrovni konkrétnych prísľubov a krokov už to bolo horšie,“ opísal stretnutie.

No firma už pristúpila k prvej zmene. Aplikácia poskytne presnejší výpočet odhadovanej ceny za jazdu ešte pred objednaním. Práve licencia na zmluvnú prepravu vyžaduje, aby náklady boli známe vopred.

Diskusia sa ešte vedie okolo uzatvorenia zmluvy, keďže zákon nepozná elektronický súhlas. Hovorkyňa ministerstva dopravy Lenka Rezková zatiaľ pripustila, že vo všeobecnosti sa dá akceptovať aj digitálna forma, ak je možné dokument opakovane zobrazovať a bol elektronicky podpísaný, konštatovala pre iDnes.cz.

Ilustračná snímka fotogaléria / 6
Uber už spravil prvý krok k vyhoveniu požiadavky. Predbežnú cenu zobrazuje presnejšie. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

Doteraz mal cestujúci k dispozícii len odhad v rozmedzí aj niekoľkých eur. Finálny účet ale aj po úprave fungovania môže byť iný ako pôvodne deklarovaný. Do výpočtu vstupujú premenné a ovplyvní ho napríklad dlhší čas spôsobený dopravnou zápchou.

Apel na modernejší zákon

S českým premiérom v demisii sa stretli so zástupcami estónskej platformy Taxify, píše E15.cz. Podľa spoluzakladateľa Markusa Villiga sa zhodli na potrebe zmodernizovania legislatívy. Nové znenie sa už pripravuje.

„Zatiaľ nemáme detaily, radi by sme ale s vládou spísali memorandum o spoločnom pohľade na problematiku,“ uviedol Villig. Inšpirácia estónskymi predpismi pritom patrila medzi hlavné témy Babišovho hnutia v nedávnych voľbách.

Chceli ich vyzývať

Na Slovensku to vyzerá inak. Štát od spoločností žiada registrácie na platenie daní. Potom majú odvádzať dane zo ziskov, ktoré dosiahnu poskytovaním služieb na Slovensku.

Pokiaľ tak ale neurobia, Finančná správa môže peniaze vymáhať od vodičov alebo ubytovacích zariadení. Zákon im prikazuje strhávať daň z provízií, ktoré idú prevádzkovateľom digitálnych platforiem.

Ilustračná snímka fotogaléria / 6
Keď na Slovensku zahraniční prevádzkovatelia platforiem nemajú registráciu, daň z ich provízií majú platiť šoféri či hotelieri. (Ilustračná snímka) Zdroj: iStock

Problémom je, že koncoví poskytovatelia peniaze dostávajú až dlhšie po strhnutí poplatku. Preto by daň museli platiť dočasne z vlastného vrecka.

Daniari pre Živé.sk pred pár týždňami napísali, že dotknuté firmy, ako Uber či Airbnb, najskôr na splnenie povinnosti vyzvú neformálne. Keď tak neurobia, pošlú im oficiálnu žiadosť. Keby nereagovali, zaregistrujú ich sami.

V tomto duchu zverejnili aj oznam, v ktorom sa obracajú na poskytovateľov služieb: „Je preto v záujme poskytovateľov služieb prepravy a ubytovania spolupracovať so správcom dane na identifikácii zahraničných digitálnych platforiem sprostredkujúcich služby prepravy a ubytovania, pretože sa týmto zbavia povinnosti zrážať daň z platieb za sprostredkovanie.“

Porušenie tajomstva im nevadí

Keď sa Živé.sk pýtalo, ako sa slovenskí daňoví poplatníci dozvedia, či konkrétny prevádzkovateľ má na Slovensku registráciu, od štátu sme sa dozvedeli, že ide o daňové tajomstvo.

Teraz ale Finančná správa odkazuje, aby sa ľudia pri pochybnostiach obrátili na zahraničnú firmu alebo na správcu dane.

Tému už na oficiálnej facebookovej stránke otvorila majiteľka účtovných a mzdových firiem. Konštatuje napríklad, že spoločnosti z cudziny vôbec tému neriešia. „Nemajú na to vhodný personál a keďže Slovensko porušuje zmluvy o dvojitom zdanení, nemajú dôvod to ani s nami účtovníkmi nejako zvlášť riešiť,“ píše.

František Imrecze a Peter Kažimír fotogaléria / 6
Momentálne pretrváva neisté obdobie, počas ktorého by mohli za neplnenie zákona pykať koncoví poskytovatelia služieb, ako sú napríklad šoféri. (Ilustračná snímka) Zdroj: TASR

Zároveň sa sťažuje, že počas najviac vyťaženého obdobia správcovia daní neberú telefóny a „ledva sa dovolajú“ na centrum podpory.

Žiadala tiež vysvetlenie daňového tajomstva, keď Finančná správa SR tvrdí, že nemôže zoznam registrovaných subjektov zverejniť, ale overiť si registráciu majú slovenskí daňoví poplatníci u jej pracovníkov.

„Ako sama uvádzate, správca dane má prístup k týmto informáciám,“ znie stručná reakcia administrátora stránky daniarov na sociálnej sieti. Zrejme tak naráža na to, že sa daňovník cez nich môže dozvedieť, či má alebo nemá uplatňovať zrážkovú daň. Tak nepriamo zistí, či napríklad Uber alebo Booking.com registráciu majú.

Štátu pritom neprekáža, že dane za zahraničné firmy majú platiť napríklad vodiči alebo poskytovatelia ubytovania z vlastných peňazí. Nehovorí však ani jasné stanovisko, čo hrozí šoférom, ktorí si povinnosť neplnia napríklad kvôli nedostatku informácií alebo jednoducho neobetujú vlastné zárobky.

ilustračná snímka (zdroj: TASR)
Čítajte aj Daniarom idú s elektronizáciou pomáhať Estónci. Po minutí desiatok miliónov eur

Okrem toho ide aj byrokratickú záťaž. Zrážkovú daň treba odvádzať každý mesiac do 15. dňa mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom došlo k platbe.

Uber: Na nás sa to vzťahovať nemôže

A čo si myslí o slovenskom zákone Uber? Registrovať sa nechystá a nesúhlasí s jeho požiadavkami. „Na základe dohôd o zamedzení dvojitého zdanenia sa tento nový zákon nemôže na Uber vzťahovať, a radi by sme sa na tomto výklade zhodli aj s Finančnou správou,“ konštatovala pred mesiacom hovorkyňa Miroslava Jozová.

Podľa Uberu by sa vodičom z ich príjmov nemala zrážať ani ďalšia daň. Tvrdí, že by to bolo v rozpore s holandsko-slovenskou dohodou o zamedzení dvojitého zdanenia. Dialógu so štátom sú však naklonení, dodala Jozová.

Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, ako vznikajú mobilné aplikácie, na Experience Conference v Bratislave už 27. marca vystúpi vedúca dizajnu v Googli Jenny Goveová. Hlavným mediálnym partnerom konferencie je Živé.sk.

Diskusia 4 Príspevkov