11.3.2018 18:25 | Nedeľníky

Top Nemáš ofinu na displeji? Nie si „in“

iPhone X prichádza so zatiaľ najväčšími zmenami od uvedenia prvej generácie.
Aj mobilný trh má svoje módne trendy. Zdroj: Ján Trangel

Známy Beatin vypaľovák Účesy, účesy by si po tohtoročnom MWC zaslúžil upgrade. Výrezy, výrezy, ach tie výrezy.

Predstavte si bulvárnu titulku – Justin Bieber si pri hokeji vyrazil zub. Hornú jednotku. Prvotné fotografie paparazzov hovoria o šokujúcom pohľade, no vzápätí sa na Instagrame začali masovo objavovať fotografie fanyniek s vytrhnutou jednotkou.

Podobný exces sa začal množiť aj na mobilnom trhu. Nahryznutému jablku sa opäť podaril husársky kúsok, hoci to možno ani nemal v príručke „Strategic planning 2018“. To, čo od prvých snímok iPhonu X najviac potešilo hejterov a tých s diagnózou Apple negatív, je zrazu na trhu akceptovaná samozrejmosť. A to až taká, že aj najväčší konkurenční hráči si uvedomili, že s výrezom neradno bojovať, výrez treba proste mať.

Výrezy skladom a na počkanie

Zub si teda vyrazil napríklad aj Asus, Huawei, k ním sa pridali menšie ryby ako Leagoo, Umidigi či Doogee. Jedine Xiaomi s modelom Mi Mix už dávnejšie použilo pre kameru spodnú „bradu“. No najnovšie to podľa prvých snímok dáva už „na Columba“.

iPhone X prichádza so zatiaľ najväčšími zmenami od uvedenia prvej generácie.
Čítajte aj Test iPhone X: Taký skok vpred tu ešte nebol

Áno, je to takto lacnejšie, bez znechutených inžinierov s hlavou v rukách, dumajúcich, ako na to. Ale... Paradoxne nik nevyužil tento vývojársky „prešľap“ Applu a nechopil sa šance nájsť pre kameru a snímače lepší flek, než do oči bijúci výrez v displeji. Získal by tak technologický náskok.

Malo by to však význam?

Ak si niekto myslí, že peňaženky zákazníkov by sa odrazu vetrali inde, je to omyl. Konkurenti nemusia dumať, ako sa výrezu zbaviť. Načo. Hegemónia Apple je zjavná a ten sa rozhodol jasne – ešte nenadišiel ten správny čas, zatiaľ dáme ľudu výrez. Chvalabohu. Je lacnejšie túto kontroverznosť skopírovať, ako s ňou bojovať.

 

Chystaný Leagoo S9. fotogaléria / 3
Svoju ofinu už vytasilo viacero čínskych výrobcov. Zdroj: Leagoo

Apple si tak z nedostatku vytvorilo doslova ikonický imidž. Takže žiadny ebák uprostred čela sa nekoná. Iba niečo ako medzierka medzi zubami Vanessy Paradis, Adelin nos či Columbove pravé oko. Stačilo prežiť prvotné hejty a tajné sny konkurencie, ktorá možno dúfala, že toto estetické faux pas trh jednoducho nestrávi. Teda, aspoň nie v potrebných predajných číslach. Tie sú však vcelku pekné (hoci nie ideálne), a tak zvyšok sveta odvracia úder štýlom Ctrl C / Ctrl V.

Nedokonale dokonalý imidž

Pred desiatimi rokmi rozoznali znalci mobily na prvý pohľad, dnes im na to nepostačí ani ten tretí. Obdĺžnik s displejom. Viac displeja = vyššia cena. Nič viac. Finito. A zrazu si prišlo Apple a odlíšilo sa od všetkých niečím tak dokonale nedokonalým. Históriu neoblbneš a asi sa spolieha na to, že jeho kontroverzné kroky s odstupom času aj zostanú krokmi a nie prešľapmi.

Po MWC 2018 ale môže Apple akurát tak skonštatovať, že životnosť výraznej výnimočnosti jeho vlajkovej lode sa obmedzila na pol roka. Konkurenti mu dali podpásovku tam, kde to najviac bolí. Podupali mu imidž. Kto teraz zistí, či displej svieti modelu X od amerických Číňanov alebo modelu Z2 od čínskych Číňanov z Umidigi?

Vynikajúcou správou je, že Asus konečne upratal a zásadným spôsobom zjednodušil svoje používateľské prostredie. Značnú časť z aplikácií, ktoré inak bežne do telefónov dával, odstránil. fotogaléria / 3
Na nový trend naskakujú aj známejšie mená, napríklad Asus. Zdroj: Ján Trangel

Apple má kvôli tomu menší problém a s ním jeho vlastníci. Veď priznajme si, mnohí majitelia ajfónov majú radi ten pocit, keď je jasné, že toto nie je fón, toto je ajfón. A je jedno, či ho položia vedľa tácky v závodnej jedálni k cestovinám za tri pade alebo na rokovanie, kde sa dovezú na zadnom sedadle S-klasy. Niekedy je to taký medveď v garáži pre tých, ktorí majú garáž, ale nemajú na medveďa.

Ešteže tu máme Kóreu

Jediný, kto hegemóniu Apple až tak nerieši a ide si svoje, je Samsung. Vetrom ošlahaná S-ková séria je stále stávka na istotu, že opäť to bude o desiatkach miliónov predaných kusov. A povedzme si na rovinu, zvyšok trhu je už len zemiakom v guláši vlajkových lodí, hovädzinku dodávajú dvaja vyššie spomínaní.

Samsung Galaxy S9+ v teste.
Čítajte aj Test Samsung Galaxy S9+: Tak dobre, ako sa len dá

Jedno však treba uznať. Apple opäť vyšiel s kožou na trh ako prvý, zariskoval a priniesol nedokonalosť ako novinku. Ostatným hráčom by sa podobný ťah mohol vypomstiť. Chýba im odvaha, verná zákaznícka základňa a imidž celebrity, ktorá sa hrdo nechá odfotiť paparrazom, aj keď kráča v teplákoch vysypať kôš.

Na druhej strane, nebuďme naivní, aj táto displejová ofina je vlastne iba výstrel slepým nábojom, ten ostrý si necháva Apple (a tiež veselo kopírujúca konkurencia) pre ďalšiu generáciu. Vylepšenú o čo asi tak? Možno už teraz dumajú v Kalifornii, čo „sfušujú“ na Jedenástke...

Diskusia 27 Príspevkov