17.2.2018 12:00 | Digitálna TV

Satro: Myslíme si, že príde ďalšia vlna zdražovania. Kvôli cenám Markízy a JOJ

RTVS ponúka cez hybridnú TV vianočné koncerty.
Satro hovorí, že chce rozširovať archív aj HD vysielanie. Zdroj: RTVS

Provider odhaduje, že už na konci tohto roka možno ponúkne obsah v ultra HD.

Redakcia Živé.sk s MobilManiou vám ponúka posledný zo série rozhovorov s najväčšími telekomunikačnými providermi na Slovensku. Zaraďujeme ho trochu neskôr, keďže vybrané aspekty z neho sme riešili samostatne – aj v článkoch v predošlých týždňoch:

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com)
Čítajte aj TV svet sa u nás výrazne mení: Čo nás čaká

Predošlé obdobie zhodnotil zástupca výkonný riaditeľ Satra Martin Kopča. Uviedol, čo si myslí o poplatkoch pre Markízu, aké novinky chystá a nakedy predpokladá spustenie ultra HD.

Plány Telekomu (fixná a mobilná časť), Antiku, DSi Data, UPC, Orange (fixná a mobilná časť), O2 (fixná a mobilná časť), Skylink, Digi TV, 4ka, Flix TV a Swan.

1. Ako hodnotíte rok 2017? 

Minulý rok by sme pokojne mohli nazvať rokom spoplatnenia. Začala sa nová etapa v oblasti digitálnej TV. Komerčné TV už v predchádzajúcich rokoch mierne spoplatnili HD verzie a prídavné služby, čo ešte operátori dokázali zvládnuť bez zmeny cien. Minulý rok však naozaj výrazne zvýšili svoje ceny, čo už žiaľ operátori nedokázali pokryť zo súčasných abonentských poplatkov.

Keďže časová účinnosť nových, drahších, zmlúv [pre poskytovateľov digitálnej TV] nie je v rámci slovenského trhu jednotná, nastala tu výrazná deformácia konkurenčného prostredia, kde jedna skupina operátorov už musela zvýšiť ceny a druhá ešte stále benefitovala zo starých cien.

Preto sa očakáva aj druhá vlna zvyšovania cien – a to u operátorov, ktorým začínajú nové zmluvy. Nezvyšovanie cien, s obľubou deklarované niektorými operátormi v roku 2017, tak už nemusí byť pravdou v roku 2018.

Logickou súčasťou zvýšenia cien za komerčné kanály bol aj zvýšený tlak na odchod českých komerčných staníc zo slovenského trhu za účelom posilnenia si „monopolnej" pozície slovenských komerčných staníc. Takto zákazníci dostali v roku 2017 hneď dva „darčeky" od operátorov - menej obľúbených kanálov a vyššie ceny.

Veľmi nás tiež mrzí negatívne vnímanie týchto zmien zákazníkmi voči operátorom a nie voči ich prvotným iniciátorom.

Chcete vedieť viac o možnom zvyšovaní cien u ďalších operátorov? Pozrite si článok.

2. Aké novinky a funkcie ste pre zákazníkov sprístupnili?

Minulý rok sme sa primárne orientovali na „vypilovanie“ už sprístupnených služieb. Najväčšie novinky sa teda odohrali v pozadí jednotlivých služieb. Viac kanálov v HD kvalite, lepšia kvalita existujúcich kanálov, rozšírenie mobilnej TV a TV archívu na ďalšie platformy, zvyšovanie rýchlosti internetu.

JOJ prehrala spor o Prime so Satro. ilustračná snímka.
Čítajte aj Satro vyhralo súd s JOJ. Vo veci šírenia staníc Prima

Ako konkrétne príklady môžeme uviesť zavedenie HD kvality aj do mobilnej TV a TV archívu alebo upgrade sietí na optiku a tiež na nový štandard Docsis 3.1.

3. Koľko kanálov pribudlo do ponuky a aké ďalšie novinky ste abonentom ponúkli? Čo sa vám už nepodarilo zrealizovať?

Pribudli kanály ako Prima Plus, Nova International, RiK, Tuty a českú verziu Nick Jr., v oblasti hudobných kanálov MTV Live HD, C Music, iConcerts, Óčko Gold, Slušnej kanál. Nedávno sme zaradili kanál Epic Drama.

Našou cestou je nehnať sa zbytočne za vysokými počtami televíznych programov, ale radšej dopĺňať naše programové ponuky o kvalitné kanály a postupne prechádzať na HD kvalitu u existujúcich.

Nepodarilo sa nám napríklad dotiahnuť do konca rokovania o niektorých zaujímavých kanáloch a tiež by sme si vedeli predstaviť ešte väčší počet kanálov v HD rozlíšení.

4. Ako hodnotíte vývoj pri internetových službách? Zrýchľovali ste internet, prípadne to chystáte?

Naša spoločnosť investovala nemalé prostriedky do upgradu pevných sietí ich postupným prebudovávaním na optiku. Tieto investície do infraštruktúry ruka v ruke s prechodom na štandard Docsis 3.1 nám umožnili zvýšenie absolútnej kapacity sietí, ich efektívnejšie využitie a v neposlednom rade aj stability a kvality pripojenia.

V mikrovlnných MVDS systémoch, v tzv. „vzdušnej optike", sme úspešne integrovali nové licencované pásma, čo nám umožnilo zvýšiť kapacitu týchto sietí.

5. Aké novinky a zmeny chystáte v roku 2018?

Budeme rozširovať dostupnosť staníc vo vysokom rozlíšení. Nové stanice sú takmer výhradne spúšťané rovno v HD rozlíšení. Existujúce SD stanice budú postupne nahrádzané ich HD verziami.

V doplnkových TV službách ako je mobilná televízia TouchTV a takisto TV archív budeme postupne rozširovať počet staníc už aj o typicky platené stanice z vyšších ponúk. A samozrejme, čoraz viac z nich bude aj tu dostupných v HD kvalite.

Konštantne budeme rozširovať aj podporu ďalších platforiem pre tieto služby.

6. Ako sa darí mobilnej TV? Koľko percent zákazníkov využíva túto službu? Plánujete ju rozširovať o nové stanice?

Sme veľmi radi, že naši zákazníci si postupne obľúbili našu mobilnú aplikáciu Touch TV. Ani rok 2018 nebude výnimkou, pokiaľ ide o rozširovanie obsahu tejto mobilnej aplikácie. A rovnako nebudeme zabúdať ani na TV archív.

O aké stanice to bude, budeme medializovať hneď po skončení rokovaní. Ako sme už uviedli vyššie, plány sú rozsiahle a ich prioritizácia bude tiež závisieť od miery adopcie týchto služieb zákazníkmi.

Napriek stále váhavým začiatkom, všeobecné povedomie a o týchto službách rastie a my chceme byť pripravení, keď sa z nich stane naozajstný štandard s vysokými číslami.

7. Počas minulého roka odišla Markíza z DVB-T. Zároveň Markíza aj JOJ zvýšili ceny za šírenie svojich kanálov. Ako hodnotíte tento krok?

Na začiatku spoločnosti predstavili svoje nové cenové požiadavky, no niekoľkonásobne vyššie ako boli uvedené v prvých zmluvách. Po dlhých a náročných rokovaniach sa nám podarilo prostredníctvom Slovenskej asociácie pre káblové telekomunikácie (SAKT), dosiahnuť kompromisnú dohodu.

Náklady na tieto programy stále niekoľkonásobne prekračujú predchádzajúcu úroveň cien. Tieto zvýšené náklady, žiaľ, majú priamy dopad na koncové ceny určené zákazníkom. No a druhý fakt je, že obidvaja vysielatelia deklarovali, že chcú jednotné podmienky pre všetkých operátorov u nás. Z toho vyplýva, že k úpravám cien alebo aj k ich navýšeniu budú postupne pristupovať všetci operátori na trhu, aj keď každý jeden operátor zvolí inú taktiku.

Niektorí operátori premietli nové ceny do svojich existujúcich programových ponúk, oznámili to svojim zákazníkom, pripravili veľké kampane. My sme zvolili cestu možnosti voľby svojich zákazníkov – vytvorili sme programové ponuky, určili ich cenu a tie ponúkli zákazníkom. Tí operátori, ktorí ešte nepremietli zvýšené ceny od vysielateľov, čakajú na podpisy svojich zmlúv a potom budú reagovať.

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com)
Čítajte aj Markízu a JOJ vyradí zo základu väčší operátor. Budú za doplatok

8. Chystáte sa počas tohto roka migrovať viac SD kanálov do HD kvality?

V priebehu minulého roka sme pridali štyri stanice vo vysokom rozlíšení. Migrácia zákazníkov s SD do HD kvality nie je otázka jedného roka. Je to dlhodobý proces, ktorý sa naštartoval pred viac ako piatimi rokmi a bude trvať ešte pár rokov.

Našim cieľom je zjednotiť ponuky našej digitálnej TV tak, aby sme jedného dňa mohli, obrazne povedané, vypnúť tlačidlo SD a zapnúť tlačidlo HD. Na druhej strane nás teší, že nám rastie prirodzený záujem najmä o CAM moduly a HD prijímače.

9. Predpokladáte, že počas tohto roka začnete komerčne poskytovať ultra HD vysielanie? Ak áno, predpokladáte, že od vysielateľov už budete mať potrebný obsah aj s lokalizáciou?

Prvé, testovacie UHD prenosy počas olympiády v Riu nám dokázali pripravenosť našej digitálnej platformy na šírenie UHD vysielania (zákazníkom ale takýto obsah Satro neponúkalo, pozn. red.). Zaradenie UHD kanálov je v prvom rade podmienené kvalitným obsahom, ktorý ľudia bude pravidelne sledovať a nie ho len raz za čas pustia pre svojich známych.

Pozorne sledujeme dostupný UHD kontent a nevylučujeme, že možno aj koncom roku 2018 bude ten „správny čas". Keďže sme boli prvým káblovým operátorom, ktorý zaradil do svojej ponuky HD vysielanie, vieme, aká dlhá cesta vedie od prvého ošiaľu k plošnej adopcii technológie.

10. Aké kroky konkurencie na trhu vás prekvapili?

Úprimne? Žiadne. Všetci sme súčasťou jedného veľkého kolotoča a každý si kupuje lístok podľa svojich možností. Reálnym posúdením všeobecných trhových podmienok a možností jednotlivých spoločností, teda aj našej, sa dajú celkom slušne odhadnúť ich kroky.

Je teda múdre sa venovať čo najefektívnejšie silným stránkam a zbytočne neplytvať silami v každej oblasti. Reakčná rýchlosť nemonopolných spoločností má svoje čaro.

Zaujímajú vás aj plány a novinky, ktoré priniesli ďalší operátori? Pozrite si plány Telekomu (fixná a mobilná časť), Antiku, DSi Data, UPC, Orange (fixná a mobilná časť), O2 (fixná a mobilná časť), Skylink, Digi TV, 4ka, Flix TV a Swan.

Diskusia 103 Príspevkov