8.9.2017 06:00 | IT biznis

Odporúčame Domény .SK: Ako prežili registrátori prechod na nový systém

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: iStock

Registrátori sa stretli s nedostupnosťou serverov aj nezrovnalosťou dátumov pri platnostiach domén. Nový web správcu domény technickí experti kritizujú.

Prechod slovenských registrátorov internetových domén na nový systém na prelome augusta a septembra prebehol na tretí pokus za uplynulý rok „dobre“. Proces takto zhodnotil pre Živé.sk šéf Združenia poskytovateľov webhostingu Ondrej Jombík.

Šéf marketingu Webglobe-Yegon Jurij Vinarčík bol „až príjemne prekvapený“ hladkým priebehom, aj keď zo začiatku zaznamenali menšie výpadky serverov. Podobne na tom boli Websupport a Zoner.

Systém prevádzkuje správca domény najvyššej úrovne .sk – spoločnosť SK-Nic, ktorá patrí do rovnakého holdingu ako operátor 4ka. Ešte v septembri by ale mala zmeniť majiteľa. Novým vlastníkom sa má stať britský CentralNic.

Jombík ale spomína veľké problémy so servermi SK-Nicu. Okrem toho firma podľa neho nedodržala dohodu o poskytovaní registrácie domén. SK-Nic chyby aj obvinenie odmietol.

Webové rozhranie nového systému SK-Nicu pre registrátorov domén fotogaléria / 9
Webové rozhranie nového systému SK-Nicu pre registrátorov domén Zdroj: Redakcia

Prečítajte si sumár postrehov predstaviteľov jednotlivých firiem ako aj vysvetlenia SK-Nicu:

1.      Pridaný deň

V presunutých dátach spoločnosti neobjavili do pondelka poobedia žiadnu zásadnú chybu. Jombík sa ale stretol s časovým nesúladom.

„Posunul sa dátum exspirácie všetkých domén o deň dopredu. Problém je, že momentálne bude nutné zosúladiť všetky naše systémy s SK-Nicom, aby dátumy sedeli úplne presne. Táto chyba nebola očakávaná,“ prezradil Jombík.

„Posunul sa dátum exspirácie všetkých domén o deň dopredu.“
Ondrej Jombík, šéf Združenia poskytovateľov webhostingu a spolumajiteľ Platon Technologies

SK-Nic oponuje a odkazuje, že neeviduje žiadne hlásenie posunutého dňa. „Platnosť registrácie je o jeden deň dlhšie, lebo sa zobrazuje deň výročia registrácie,“ reagovala Daniela Lališová z SK-Nicu.

Doposiaľ napríklad doména platná do 5. júna prestala 6. júna medzi 11:30 a 11:45 fungovať a nesprostredkovala webový obsah. Teraz sa jej nezaplatenie prejaví presne v deň a čas výročia zakúpenia. Doména takzvane nie je generovaná do zóny 5 až 10 minút po vypršaní doby úhrady.

Predseda združenia však opisuje, že v starom systéme sa dátumy zaokrúhľovali na konkrétny deň, preto by nemali mať vplyv ani presné časy a hodinové rozdiely v registráciách.

„Čiže keď ste zaregistrovali doménu o 23:55, bolo to prakticky to isté ako 00:05 v ten istý deň,“ konštatuje.

SK-Nic má zmeniť v polovici septembra vlastníka. Združenie poskytovateľov webhostingu to považuje za skrytú zmenu správcu domény. O poúsenie žiada medzinárodnú organizáciu. Čítajte viac > > >

2.      Nedostupnosť serverov?
(bod doplnený o spresnenia Sk-Nicu v závere)

Horšie to bolo na začiatku s dostupnosťou systému. Prevádzkový riaditeľ Websupportu Tomáš Klempai hlásil, že hneď po migrácii zaznamenávali výpadky. V priebehu pondelka už problémy nemali. Bezchybný stav potvrdil aj vo štvrtok.

„Pár sťažností“ na dostupnosť sprostredkoval aj riaditeľ Zoneru Gabriel Banič, ale inak malo byť všetko v poriadku. Žiadne nedostatky neevidovali ani vo štvrtok.

Podobne na tom bol Webglobe-Yegon. „Evidovali sme isté výpadky v EPP, ktoré boli často spôsobené nadmerným množstvom požiadaviek od registrátorov,“ uviedol o situácii marketingový šéf Vinarčík.

Ilustračná snímka fotogaléria / 9
Ilustračná snímka Zdroj: iStock

Uplynulé dni sa už s výpadkami EPP nestretávajú. „Od dnešného dňa vo veľkom presúvame vlastníctvo domén z našej držby na konkrétnych zákazníkov a aj tento proces ide hladko,“ dodal s tým, že sú po funkčnej stránke spokojní.

Jombík ale skloňoval pravidelné výpadky. Odvolal sa na skúsenosti jeho firmy Platon Technologies. „Momentálne má SK-Nic dva EPP servery, pričom dostupnosť oboch je žalostná,“ opísal v pondelok. Jeden server podľa nazbieraných dát nedosiahol na začiatku ani polovičnú dostupnosť – 47 percent. Druhý sa dostal na 72 percent.

„Evidovali sme isté výpadky v EPP, ktoré boli často spôsobené nadmerným množstvom požiadaviek od registrátorov.“
Jurij Vinarčík, Webglobe-Yegon

SK-Nic nedostupnosť serverov ako aj základných funkcií registra odmietol. Pochybenie naopak vidí na strane registrátorov, ktorí si v niektorých prípadoch nenastavil povolené IP adresy na prístup do EPP podľa servisného manuálu.

„Pokiaľ tak nepostupovali, mohli byť konfrontovaní s tým, že sa do EPP pripojiť nemohli, čo bola správna odozva systému. Podobné nastavenie bolo aj v testovacom systéme,“ vysvetlila Lališová. „Podobné zoznamy boli aj v predchádzajúcom systéme a tiež na testovacom systéme, takže to nie je novinka,“ dopĺňa spolumajiteľ vlastníka SK-Nicu Ľubomír Geľo.

Spoločnosť mala jeden z dvoch rozdeľovačov záťaže podľa Geľa omylom odblokovaný, a preto časť požiadaviek prechádzala a časť nie. Uznal, že na začiatku nevedeli, čo sa deje, aj že mali nastavenie registrátorom viac prízvukovať.

Doplnené: Situácia by bola jasná, keby registrátorovi nešiel prístup stále. Keď hlásil občasnú dostupnosť, „začnete mať podozrenie na konektivitu registrátora, sieťové problémy a podobne,“ popisuje Geľo. Aj tak ale dokázali problém s registrátorom vyriešiť do 40 minút.

Banič zo Zoneru na druhej strane potvrdil, že nutnosť povolenia IP adries predpokladali aj sami. Mali ich povolené aj pri starom systéme.

3.      Vraj porušili dohodu

Spoločne s prechodom na nový systém začal ako registrátor domén vystupovať i samotný SK-Nic. Jeho nová úloha má opodstatnenie najmä pre prípady, keď pôvodný registrátor ukončí svoju činnosť a nenájde sa nový, ktorý zákazníkovi sprostredkuje predĺženie platnosti domény.

Web SK-registrator.sk, na ktorom SK-Nic prezentuje svoju registrátorskú službu. Zákazník ale u neho zapaltí viac ako u ostatných komerčných firiem. fotogaléria / 9
Web SK-registrator.sk, na ktorom SK-Nic prezentuje svoju registrátorskú službu. Zákazník ale u neho zapaltí viac ako u ostatných komerčných firiem. Zdroj: Redakcia

 

Situácia mohla nastať najmä po vstupe nových pravidiel do platnosti, pretože niektorí registrátori sa mohli rozhodnúť, že činnosť ukončia – namiesto prechodu na nový systém.

Domény vtedy automaticky prechádzajú pod SK-Nic, ktorý ich ale poskytne za štvornásobne vyššiu cenu oproti štandardnej sume – 48 eur s DPH za rok. Službu však môže využiť ktokoľvek iný, ktorí majú záujem o priamu registráciu.

SK-Nic možnosť prezentuje na stránke SK-registrator.sk a stavia sa na nej do pozície konkurenta pre bežných komerčných registrátorov.

„Je to jeho primárna, avšak nie jediná úloha. Táto položka je predsa uvedená aj v cenníku.“
Daniela Lališová, SK-Nic

Jombíkovi sa to nepáči. „Z nášho pohľadu to je neakceptovateľné. A hlavne je to v rozpore s dohodou, ktorú sme mali,“ komentuje.

Lališová z SK-Nicu nesúhlasí. Žiadnu dohodu podľa nej neporušili, lebo si nie sú vedomí žiadnej, ktorá by uvádzala, že SK-registrator by mal iba preberať domény. „Je to jeho primárna, avšak nie jediná úloha. Táto položka je predsa uvedená aj v cenníku,“ reagovala.

4.      Nový web na poslednú chvíľu

Spolu so začiatkom využívania nového systému SK-Nic spustil po dlhých rokoch aj nový dizajn svojho webu. Doteraz vyzeral ako zo začiatkov internetovej doby. Ani nová verzia ale nespĺňa nároky technickej komunity. Po spustení nefungovalo ani vyhľadávanie. Návštevník si preto ani nemohol overiť dostupnosť názvu pre plánovanú stránku.

Nový web SK-Nicu fotogaléria / 9
Nový web SK-Nicu Zdroj: Redakcia

Jombík sa domnieva, že web niekto vytvoril na poslednú chvíľu a vystríha aj pred bezpečnostnými chybami.

„Je postavený na WordPresse (redakčný systém, pozn. red.), má otvorenú administráciu do sveta, existuje veľké riziko, že ho niekto pomerne ľahko hackne a nemusí to byť ani človek. Stačí skript,“ upozorňuje predstaviteľ spolku webhostingov.

„Existuje veľké riziko, že ho niekto pomerne ľahko hackne a nemusí to byť ani človek. Stačí skript.“
Ondrej Jombík, šéf Združenia poskytovateľov webhostingu a spolumajiteľ Platon Technologies

Šéf serverových produktov Websupportu František Volár si všimol najmä slabé stránky v oblasti používateľskej prístupnosti, podpory mobilných zariadení a za „peklo“ označil aj optimalizáciu pre vyhľadávače.

Na smartfóne sa text v časti Kontakty rozdelí na neprirodzene veľa riadkov. Telefónne číslo sa tak teda poskladá z troch. Viac ukážok nájdete vo fotogalérii.

Rozdelený obsah stránky SK-Nicu na mobilnom zariadení fotogaléria / 9
Rozdelený obsah stránky SK-Nicu na mobilnom zariadení Zdroj: Redakcia

Volár špekuluje, že stránku pripravoval už chystaný nový vlastník SK-Nicu, ktorý by mal spoločnosť ovládnuť v horizonte týždňov. „Ak si pozriete prvého vytvoreného používateľa WordPressu, tak je tam achurley, čo môže byť Andy Churley – Group Marketing Director z CentralNic Group,“ píše.

Nespokojnosť vyjadril i Vinarčík z Webglobe-Yegon. Funkčnosť sa mu pozdáva „o dosť horšia ako u predošlej verzie“.

Prehliadanie nového webu SK-Nicu na mobilnom zariadení pri rozlíšení na šírku fotogaléria / 9
Prehliadanie nového webu SK-Nicu na mobilnom zariadení pri rozlíšení na šírku Zdroj: Redakcia

Podľa Geľa z Sk-Nicu sa web zobrazuje na mobilných zariadeniach korektne, aj keď pripustil „nejaké chybičky, ktoré budú odstránené. „Podstatné je, že sú na ňom k dispozícii informácie, ktoré na ňom majú byť. Posúdenie výzoru je subjektívne,“ argumentuje.

Na článku spolupracoval Filip Hanker

Diskusia 4 Príspevkov