8.8.2016 06:00 | Reportáže a publicistika

Video Estónsko má stovky elektronických služieb. Pozrite si, čo ďalšie chystá

Margus Mägi počas prednášky na TEDxBratislava
Margus Mägi počas prednášky na TEDxBratislava. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel

Poradca estónskej vlády pre oblasť digitálnej politiky o tom, aké jeho krajina chystá novinky a čo je dôležité pri zavádzaní elektronických služieb.

„Najzákladnejším pilierom pre budovanie elektronických služieb štátu je politická vôľa na zmenu. V záujme zbaviť sa korupcie a poskytovať lepšie služby občanom musíte mať politickú vôľu na realizáciu. Inak nemôžete zmeniť legislatívu ani ničím pohnúť. Ak však zmeny požadujú občania od svojich politikov, veci sa začnú hýbať vpred.“

O elektronických službách štátu hovoril pre Živé.sk Margus Mägi, ktorý pôsobí ako poradca pre opatrenia v oblasti digitálnej politiky na Úrade vlády v Estónsku.

Rozhovor ponúkame vo videu a následne textovo.

Obsah videorozhovoru:

Je všeobecne známe, čo Estónsko dokázalo v oblasti e-governmentu. Čo však chystáte do budúcna?

Disponujeme množstvom veľkých nápadov. Jeden z najznámejších konceptov sa nazýva e-Residency (elektronické občianstvo, pozn. red.).

Margus Mägi počas prednášky na TEDxBratislava
Margus Mägi počas prednášky na TEDxBratislava. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel
Ide o vydávanie elektronických identifikačných preukazov cudzincom, ktorí majú záujem o využívanie estónskych elektronických služieb štátu – napríklad keď chcú založiť spoločnosť, digitálne podpisovať dokumenty či založiť si bankový účet bez potreby cestovania do Estónska. Tento elektronický preukaz neznamená udelenie občianstva Estónska, ale umožní vám prístup na e-estonia.com.

Ďalší väčší projekt, na ktorom pracujeme, je zabezpečenie bezproblémového fungovania vlády „v zákulisí“. Základom myšlienky je skutočnosť, že v Estónsku máme veľmi veľký počet elektronických služieb – okolo 2 500 strojovo spracovateľných a zhruba 500 až 600 služieb navrhnutých pre používanie ľuďmi. Logicky sa teda ponúka otázka, či ich naozaj potrebujeme všetky.

Môžeme využiť informácie, ktoré máme vo vládnom informačnom systéme spôsobom, aby sme posunuli služby k používateľom, namiesto zložitého vypĺňania žiadostí a iných formalít? Chceme teda automatizovať procesy v pozadí do maximálnej možnej miery.

Je pred nami dlhá cesta, stále však postupujeme ďalej.

Čo musia urobiť zahraniční občania pre získanie eID v Estónsku?

Najprv musia zájsť na adresu e-estonia.com a vyplniť žiadosť, v ktorej uvedú svoje meno a niekoľko ďalších údajov. Ide o bežný formulár, podobný žiadosti o víza. Následne spracuje žiadosť polícia a neskôr si môžete prevziať kartu pre elektronické občianstvo na ambasáde alebo polícii.

Čo je podľa vás základom pre krajiny pri postupe v elektronických službách štátu, implementácii nových technológií a služieb v bežnom živote?

Verím, že najzákladnejším pilierom pre budovanie elektronických služieb štátu je politická vôľa na zmenu. V záujme zbaviť sa korupcie a poskytovať lepšie služby občanom musíte mať politickú vôľu na realizáciu. Inak nemôžete zmeniť legislatívu ani ničím pohnúť. Ak však zmeny požadujú občania od svojich politikov, veci sa začnú hýbať vpred.

Máte nejakú radu pre krajiny ako Slovensko, ktoré sa snažia implementovať nové e-služby?

Pokračujte v dobrej práci.

Margus Mägi

Takmer desať rokov sa zaoberá projektmi súvisiacimi s eGovernmentom a v súčasnosti pôsobí v Estónsku ako poradca pre opatrenia v oblasti digitálnej politiky. V roku 2006 bol nominovaný na estónskeho sociálneho podnikateľa roka. Na Slovensku vystúpil ako rečník na podujatí TEDxBratislava.

Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Diskusia 7 Príspevkov