26.5.2016 16:04 | Startupy

AeroMobil sa pripravuje na certifikáciu, výroba sa môže začať o dva roky

AeroMobil 3.0 (zdroj: AeroMobil)
AeroMobil 3.0 (zdroj: AeroMobil) Zdroj: AeroMobil

Spoločnosť AeroMobil v súčasnosti pracuje na niekoľkých verziách prototypov.

AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti. Lietajúce auto môžu obdivovať návštevníci Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

„Je to symbolické, že AeroMobil prezentujeme verejnosti v jeho rodnej Nitre,“ povedal Klein. Z pôvodne garážovej výroby sa postupne vytvára profesionálna firma, ktorá zamestnáva špecialistov na rôznych úrovniach výroby.

„V rámci tejto firmy však chcem zachovať malý neštandardný priestor na realizáciu modifikácií, nových konceptov. Pracovisko v Nitre by malo prinášať nové inovačné projekty, aby sa nestalo, že vytvoríme komerčne veľmi úspešnú firmu, ktorá zabudne na svoj vývoj,“ želá si autor myšlienky lietajúceho auta Klein.

ikona aeromobil
zdroj: AeroMobil Zdroj: archiv
Spoločnosť AeroMobil v súčasnosti pracuje na niekoľkých verziách prototypov, ktoré sú potrebné na naplnenie certifikačného procesu. Prototyp, ktorý bude predobrazom certifikácie i ďalšieho výrobného kusa, by mal byť hotový v budúcom roku, výroba by sa mala spustiť v roku 2018. Certifikačný proces je podľa konštruktéra zložitý problém, pretože AeroMobil musí napĺňať dve legislatívy – pre pozemné vozidlá i lietadlá. „Skúmame, do ktorej kategórie sa z hľadiska hmotnosti dostaneme. Prototyp bude lietať v kategórii experimental,“ skonštatoval Klein. 

Cenu je zatiaľ predčasné špecifikovať, bude sa odvíjať od nákladov a bude odrážať cenu lietadiel i automobilov vo vyššom segmente. Záujem o lietajúce auto eviduje firma z celého sveta.

„Veľmi zaujímavý bude americký trh, netreba však podceňovať ani Čínu, je to dôležitý trh. AeroMobil je ideálny pre každú krajinu, ktorá má problém s infraštruktúrou a má potrebu dopravovať sa na veľké vzdialenosti,“ tvrdí Klein. Podľa jeho slov na vybudovanie potrebnej infraštruktúry nie sú potrebné obrovské finančné prostriedky. AeroMobil je konštruovaný tak, aby dokázal pristávať na trávnatej ploche s maximálnou dĺžkou 600 metrov.

„Integrácia do cestnej dopravy je jednoduchá, stačí vedľa cesty vybudovať trávnaté pásy,“ tvrdí Klein. Transformácia súčasného prototypu AeroMobil 3.0 po pristátí do pozemnej dopravy predstavuje 1 minútu a 20 sekúnd, tento čas sa podľa konštruktéra ešte dostane pod jednu minútu.

Štefan Klein vyvíja lietajúci automobil od roku 1990. Inšpiroval sa lietajúcim automobilom Citroën DS z francúzskeho filmu Fantomas sa hnevá. Súčasnému prototypu AeroMobil 3.0 predchádzali predprototypové kusy AeroMobil 1.0 a 2.0. AeroMobil 2.5 už bol prvou letovou verziou, ktorú konštruktér predstavil v kanadskom Montreale v septembri 2013. Vylepšený prototyp 3.0 bol predstavený verejnosti 29. októbra 2014 na akcii Pioneers Festival vo Viedni.

„Trojka už predstavovala typ kategórie experimental a dokazovala, že schopnosť obojživelníka je možná. Prototypy, ktoré tvoríme, zahŕňajú v sebe reálne pohonné sústavy a niektoré aerodynamické zlepšenie, zlepšenia z hľadiska transmisie a pohonu. Po ukončení tejto etapy príde finálne rozhodnutie. Máme už dostatok údajov, aby sme vedeli klasifikovane povedať, kam sa chceme dostať,“ povedal Klein.

(TASR)

Diskusia 1 Príspevkov