27.4.2016 01:00 | Správy

Takto si štát predstavuje rozvoj elektromobility

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: redakcia

Záväzok urýchliť rozvoj dopravy na alternatívne palivá pre Slovensko vyplýva z európskej smernice.

Parlament sa v týchto dňoch venuje predloženému programovému vyhláseniu novej koaličnej vlády. Kompetentní v kapitole dopravy očakávajú „rozmach elektromobility“, a preto medzi priority zaradili podporu budovania potrebnej infraštruktúry. Živé.sk zisťovalo konkrétne predstavy štátu.

Štát: Záväzok voči EÚ, stimuly pre kúpu

Ministerstvo hospodárstva pri zahrnutí daného bodu do dokumentu vlády vychádzalo zo smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ z jesene 2014.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: redakcia
„Členským štátom určuje stanoviť počet a rozmiestnenie verejne prístupných nabíjacích staníc, ktoré umožnia v lehote do 31. decembra 2020 zabezpečenie premávky elektrických vozidiel najmenej v rámci mestských a prímestských aglomerácií a iných husto obývaných oblastí,“ uviedol pre Živé.sk hovorca Maroš Stano.

Prevažne má ísť o stredne rýchlu technológiu nabíjania. Rezort pritom považuje v rámci potrieb Slovenska rozdeliť nabíjaciu infraštruktúru na dve časti s rôznym využitím a prioritami:

  • nosná dopravná sieť (takzvaná Národná sieť nabíjacích staníc) na trase hlavných dopravných ťahov, za začiatku prioritne ciest typu D a R a vo väčších mestách nad 30 000 obyvateľov, ktoré nadväzujú na spomínané kľúčové cesty
  • lokálna nabíjacia infraštruktúra v mieste bežného výskytu verejnosti – napríklad nákupné centrá, univerzity, verejné parkoviská, nemocnice, orgány  štátnej a verejnej správy v okolí sídlisk

Hovorca tiež dodal, že chystajú návrh opatrení, ktoré by motivovali súkromný sektor zaujímať sa o budovanie infraštruktúry.

Štát sa chce tiež zamerať na motiváciu pre nákup automobilov na alternatívne palivá prostredníctvom finančných nástrojov. Podrobnejšie plány odhalí komplexná stratégia, na ktorej ministerstvo aktuálne pracuje.

Vec súkromného sektora

Súčasný predseda správnej rady mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poslanec Ondrej Matej vlastný názor na problematiku prezentoval nedávno v HNtelevízii.

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com)
Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com) Zdroj: Shutterstock.com
„Povedzme si, že čo je to infraštruktúra pre elektromobily. To je len ich nabíjanie. Nič iné. Na to nám netreba ministerstvo dopravy. Veď to by malo byť predmetom záujmu súkromného sektora, čiže výrobcov elektrickej energie, aby sa dohodli s predajcom pohonných hmôt alebo prišli, že tu si chceme postaviť stanice na dobíjanie elektromotorov,“ povedal Matej, ktorý v minulosti pôsobil aj ako poradca premiérky Ivety Radičovej.

Odborník dodal, že rovnako postupujú výrobcovia nafty a benzínu v prípade čerpacích staníc a stimuly pre elektro infraštruktúru dnes neriešia podstatné problémy slovenskej dopravy. Štát podľa neho jedine môže jedine podporiť predaj áut na elektrinu daňovými zvýhodneniami, čo sa už rieši na úrovni Európskej únie.

Diskusia 38 Príspevkov