21.5.2015 10:50 | Operátori

Podomový predaj TV či internetu: Čo robiť, ak ste nespokojní

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

U právnikov sme zisťovali, čo robiť, ak je služba iná, ako vám zástupca operátora uviedol. Prinášame osvedčené rady, ako sa nedať nachytať.

Predajcovia pevných služieb navštevujú zákazníkov v domácnostiach, aby im ponúkli internet, televíziu alebo pevnú linku. Zisťovali sme, ako treba postupovať, ak je domácnosť so službou napokon nespokojná. 

Ešte v minulých mesiacoch sme sa venovali predaju služieb v domácnostiach špecificky pri Telekome, Orangei a O2. Vždy platí, že pri takejto forme predaja môžete zo zákona zrušiť zmluvu do 14 dní od podpisu zmluvy bez udaniu dôvodu.

Niečo nesedí? Mali ste čítať

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime
V prípade podomového predaji sa môže stať, že ponúkanú službu prezentujúci v opise trochu vylepšia, zamlčia doplnkový poplatok či nájom za zariadenie. Vždy platí, že si musíte pozrieť dokumenty dodávané k službe.

„V praxi sa však vo väčšine prípadov stáva, že potenciálni zákazníci tieto dokumenty nečítajú a podpíšu ich bez toho, aby sa oboznámili s ich obsahom. Klienti sa často spoľahnú len na informácie, ktoré im o zmluve poskytne predajca,“ vraví advokát Ján Lazur spolupracujúci s TaylorWessing e/n/w/c.

Rozhoduje však to, čo je uvedené v zmluve  a vo všeobecných podmienkach poskytovania služby.

V zmluve sa presne píše, čo a za akých podmienok majú zmluvné strany plniť, v akej kvalite dostanete televíziu či internet, v akom rozsahu a s akými vlastnosťami, hovorí právnik Leo Vojčík z kancelárie Vojčík and Partners.

Ak si zákazník podmienky neprečíta, vystavuje sa práve riziku toho, že služba bude iná, ako ju popísal predajca. „Zároveň je veľmi ťažké preukázať, či predajca uviedol potenciálneho zákazníka do omylu – často by išlo o tvrdenie ‚slovo proti slovu’,“ myslí si Lazur.

Ak si nestihnete prečítať celé podmienky zmluvy, požiadajte predajcu o to, aby vám v zmluve ukázal parametre služby, dĺžku trvania, cenu a prípadnú zmluvnú pokutu za vypovedanie pred uplynutím viazanosti.

V prípade, že by ale predajcovia naozaj zavádzali do omylu, mohol by zasiahnuť orgán štátnej správy. „Provider by tak konal v rozpore s dobrými mravmi, prípadne by sa takéto konanie považovalo za klamlivú obchodnú praktiku, Slovenska obchodná inšpekcia by mu mohla uložiť za takéto protiprávne konanie pokutu,“ myslí si advokát Lazur. Rovnako sa vyjadril aj Vojčík.

Zrušenie zmluvy aj bez pokuty

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime
Na trhu pôsobí množstvo operátorov, pričom každý z nich má zmluvy, celkom prirodzene, napísané inak. Väčšina zákazníkov si službu berie s viazanosťou, a to kvôli zvýhodnenej cene, čím sa operátorovi zaviažu, že spravidla na dva roky od neho neodídu a budú využívať zvolenú službu.

„V prípade, ak operátor nezabezpečuje poskytnutie služby v dohodnutom rozsahu, bude spravidla existovať právny dôvod na odstúpenie aj od zmluvy s viazanosťou, pričom toto právo môže využiť zákazník,“ hovorí na margo na možného dôvodu odstúpenia Lazur.

Odstúpiť od zmluvy bez sankcií sa dá aj vtedy, ak sa operátor rozhodne zvýšiť cenu služby počas viazanosti.

Zároveň dodáva, že ten aktívny musí byť zákazník – operátor totiž sám od seba službu nezruší. V prípade, že služba nespĺňa parametre, ktoré vám provider sľúbil, reklamujte u neho službu. Budete tak mať dôkaz o tom, že ste operátora opakovane požiadali o nápravu. Operátori majú na vybavenie reklamácie 30 dní.

Ak vyradia obľúbenú stanicu, máte smolu

Často sa stáva, že by chceli zákazníci po vyradení ich obľúbenej stanice operátorom vypovedať zmluvu. Provideri ale majú v zmluvách uvedené, že zmeny v programových zoznamoch môžu robiť.

„Domnievame sa, že ak podľa zmluvy môže provider meniť rozsah a druh poskytovaných programových služieb, tak takáto zmena zákazníkovi sama o sebe nezakladá právo na jednostranné zrušenie zmluvy,“ hovorí Vojčík. 

Aj Lazur si myslí, že ak má zákazník zmluvu s viazanosťou a s podmienkami súhlasil, zmluvu nebude môcť z tohto dôvodu vypovedať.

Návštevy doma? Celkom bežné

Oslovili sme najväčších operátorov na trhu a zisťovali sme, aká časť z nich predáva služby aj priamo u potenciálnych zákazníkov. Okrem Swanu realizujú takéto aktivity všetci spomedzi oslovených hráčov na trhu.

Provideri majú vyškolených predajcov, časť z nich využíva aj služby agentúr, ktoré sa na takýto predaj zameriavajú.

UPC: Zákazníci sa báť nemusia

UPC nova ikona september 2014
. Zdroj: UPC
Doma vás môžu navštíviť predajcovia UPC či zamestnanci externých agentúr, od ktorých si provider objednáva služby. Operátor má na webe vytvorenú aj špeciálnu sekciu predajcov s kontaktmi.

„Ponuka slúži na predaj televíznych, internetových a telefónnych služieb. Rovnako môže doručiť potrebné zariadenia k službe a pomôcť zákazníkovi s ich zapojením,“ uviedol hovorca UPC Jaroslav Kolár.

Operátor hovorí, že výhodou takéhoto predaja je pohodlie pre zákazníka, keďže nemusí nikde chodiť a môže sa s predajcom dohodnúť na konkrétnu hodinu, a to aj počas víkendu. Okrem toho službu predajca aj predvedie.

UPC hovorí, že sa chráni aj voči nepoctivým predajcom. „Od zákazníkov získavame spätnú väzbu  formou formulárov o ich spokojnosti. Týmto predchádzame a eliminujeme prípadné riziká,“ doplnil Kolár.

V redakcii Živé.sk sme sa stretli s prípadmi, keď predajca UPC kontaktoval zákazníkov ohľadom prechodu na digitálnu televíziu. A to aj napriek tomu, že analógová ponuka operátora nekončí, oznám vyzýva na „plynulý“ prechod na digitálnu TV. Išlo o externého pracovníka.

zdroj: redakcia
zdroj: redakcia Zdroj: redakcia

Satro oslovuje i na konci viazanosti

ikona Satro
. Zdroj: archiv
Dlhodobo predáva služby v domácnostiach aj Satro. Okrem toho takto operátor zisťuje aj spokojnosť zákazníkov s jeho službami a snaží sa im ponúknuť ďalšie – či už internet alebo televíziu. Takouto formou ale klientom niekedy priamo doručí aj zariadenie.

Služby sú predávané prevažne cez predajcov providera. Tí vraj podliehajú niekoľkým kontrolám. O aké ide, operátor nespresnil. Satro hovorí, že počet odstúpení od zmlúv pri podomovom predaji je minimálny.

Zákazníci vraj návštevy oceňujú. „Vždy oslovujeme zákazníka pri konci viazanosti, čím mu udržujeme najnižšiu akciovú cenu,“ povedal za marketingové oddelenie Satra Marek Michálik.

Klient si pritom môže vybrať, či podpíše zmluvu s obchodníkom, pošle ju poštou, alebo ju príde podpísať na zákaznícke centrum Satra.

Antik: Ľudia si môžu službu vyskúšať

ikona antik
. Zdroj: archiv
Ako doplnkovú formu predaja využíva podomové návštevy aj Antik. Na takýto spôsob predaja využíva podľa svojich slov zásadne svojich zamestnancov, ktorí sú zaškolení. Nemôže sa vraj preto stať, že by zákazníkom ponúkali nekorektné alebo zavádzajúce informácie.

Ponúkané sú služby internetu, televízie aj telefonovania. Oproti ostatným operátorom ale zákazníkom službu nainštaluje a tí si ju môžu vyskúšať – až následne podpisujú zmluvu.

Antik sa chráni pred nepoctivými predajcami. „Tesne pred plánovaním inštalácie služby zrealizujeme ešte jeden overovací telefonát za účelom potvrdenia si záujmu o službu,“ spresnil riaditeľ pre rozvoj Antiku Peter Blaas.

Slovanet: Výnimočne a s našimi ľuďmi

ikona slovanet
. Zdroj: archiv
Poskytovateľ Slovanet tvrdí, že takto predáva služby iba príležitostne – najmä pri špeciálnych akciových ponukách či spustení nových služieb v konkrétnych lokalitách. Hovorí, že služby predáva iba prostredníctvom vlastných predajcov. Agentúram neverí a má s nimi zlé skúsenosti.

„Viackrát sme sa stretli s tým, že predajcovia iného konkurenčného operátora poskytovali obyvateľom v niektorých lokalitách klamlivé a nepravdivé informácie o našej spoločnosti či službách, a to v náš neprospech,“ uviedol obchodný riaditeľ pre rezidenčný predaj Slovanetu Dušan Križan.

Provider podomovou formou predáva televízne, internetové aj telefónne služby. Ak je to možné, zasiela vopred zákazníkom aj leták o návšteve. Zmluvy sa podpisujú na mieste alebo v predajni.

Slovanet tvrdí, že každá takto uzatvorená zmluva prechádza kontrolou. „Spokojnosť zákazníkov s prístupom predajcov takisto preverujeme,“ spresnil Križan.

Odpovede Orangeu, TelekomuO2 nájdete v predošlom článku k téme. Prostredníctvom podomovového predaja neponúka služby Swan.

Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Diskusia 10 Príspevkov